زعفران

در دادوستدهای امروز بازار مشتقه بورس کالا، ۵ هزار قرارداد آتی و ۳۳ قرارداد اختیار معامله منعقد شد. در این روز بیشترین حجم معاملات بازار آتی برای گروه زعفران و بازار اختیار معامله برای گروه صندوق چند کالایی نهال بود.

به گزارش کالاخبر ، در دادوستدهای امروز بازار قراردادهای آتی، ۵ هزار و ۳۷ قرارداد به ارزش ۴۷۶ میلیارد و ۳۳۱ میلیون ریال منعقد شد. در این روز یک هزار و ۶۶۸ دفعه معامله صورت گرفت. همچنین تعداد موقعیت‌های باز ۳۸ هزار و ۶۵۱ موقعیت تعهدی بود.

در این روز ۲۴۳ خریدار و ۲۴۷ فروشنده در بازار حاضر بودند؛ بدین ترتیب در سمت حقیقی‌ها، ۲۳۷ خریدار و ۲۴۳ فروشنده و در سمت حقوقی‌ها، ۶ خریدار و ۴ فروشنده بودند.

استراتژی آتی‌بازان برای گروه زعفران

در دادوستدهای امروز بازار اختیار معامله نیز ۳۳ قرارداد به ارزش ۲۸ میلیون ریال منعقد شد. در این بازار تعداد موقعیت‌های باز ۱۶ هزار و ۴۲۹ موقعیت تعهدی بود. بیشترین حجم معاملات امروز برای صندوق چندکالایی نهال بود.

استراتژی آتی‌بازان برای گروه زعفران

مهمترین سوال‌ها درباره نحوه خرید و فروش در بازار اختیار معامله

قرارداد اختیار معامله کالا چیست؟ یک اختیار خرید کالا، این حق (و نه الزام) را به دارنده آن می‌دهد که دارایی موضوع قرارداد را با قیمت معین و در تاریخ مشخص یا قبل از آن، بخرد. یک اختیار فروش کالا نیز این حق (و نه الزام) را به دارنده آن می‌دهد که دارایی موضوع قرارداد را با قیمت معین و در تاریخ مشخص یا قبل از آن، بفروشد.

دریافت کد اختیار معامله کالا چگونه است؟ فرآیند ثبت‌نام و دریافت کد اختیار معامله کالا دقیقا مشابه فرآیند ثبت‌نام و دریافت کد آتی کالا است.

برای دریافت کد اختیار معامله کالا چه حساب‌های بانکی مورد نیاز است؟ برای انجام معاملات اختیار معامله کالا به دو حساب بانکی نیاز است. یکی از حساب‌ها به نام مشتری و در اختیار بورس کالاست و دیگری حساب شخصی مشتری برای برداشت وجه است. اگر قصد دارید در بانکی حساب باز کنید، قبل از مراجعه به شعبه یکی از کارگزاری‌ها یک حساب "کوتاه مدت عادی" و یک حساب "قرض الحسنه (یا جاری)" افتتاح کنید. ضمناً این نکته را به خاطر داشته باشید که حساب "کوتاه مدت عادی" در اختیار بورس کالا قرار می‌گیرد و هیچ استفاده شخصی‌ نمی‌توان از این حساب کرد.ولی اگر می‌خواهید در بانک دیگری حساب باز کنید، هنگام ثبت‌نام در سامانه ایبیگو معرفی نامه آن بانک را دریافت کرده و سپس برای افتتاح حساب‌های خود به آن بانک مراجعه کنید.

چگونه کد اختیار خود را به کارگزاری دیگری منتقل کنم؟ اگر قصد دارید کد معاملاتی اختیار خود را از یک کارگزاری (مبدا) به کارگزاری دیگر (مقصد) منتقل کنید، با مراجعه به کارگزاری مبدا فرم "انتقال کد معاملاتی اختیار" را درخواست کنید و آن را به یکی از شعب کارگزاری مقصد تحویل دهید.

وجه تضمین اولیه و حداقل وجه تضمین چیست؟ برای اخذ موقعیت فروش در قراردادهای اختیار معامله کالا (اختیار خرید و اختیار فروش)، باید مبلغی به عنوان وجه تضمین در حساب مشتری وجود داشته باشد. این مبلغ وجه تضمین اولیه است که به محض اخذ موقعیت فروش، در حساب مشتری بلوکه می‌شود. حداقل وجه تضمین نیز ۷۰ درصد وجه تضمین اولیه است که موجودی مشتری در هنگام ضرر کردن نباید کمتر از این مبلغ باشد. در صورتی که موجودی مشتری به کمتر از ۷۰ درصد وجه تضمین برسد اخطاریه "مارجین کال (Margin Call)" را دریافت می‌کند که در اینصورت ملزم به افزایش موجودی یا بستن موقعیت خود می‌شود.

واریز وجه برای انجام معاملات به چه شکل است؟ اگر قصد خرید قرارداد اختیار معامله را دارید باید به اندازه قیمت اختیار معامله (پرمیوم) و اگر قصد فروش اختیار معامله را دارید باید به اندازه وجه تضمین اولیه به «حساب در اختیار بورس» خود واریز وجه انجام دهید. سپس با ورود به سامانه آنلاین معاملات اختیار روی گزینه "به روزرسانی حساب" کلیک کنید

چگونه وجه آزاد خود را برداشت کنم؟ چنانچه قصد دارید وجه آزاد خود را از "حساب در اختیار بورس" برداشت کنید، کافیست به پنل معاملاتی خود مراجعه کرده و تقاضای وجه خود را ثبت نمایید.

فرآیند تسویه و تحویل قراردادهای اختیار معامله کالا چگونه است؟ این فرآیند به دو مرحله تقسیم می‌شود: ۱-ثبت فرم اعمال اختیار معامله توسط خریدار ۲- ایفای تعهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها