قرارداد آتی

در دادوستدهای امروز بازار مشتقه بورس کالا، ۴ هزار قرارداد آتی و ۲۸۶ قرارداد اختیار معامله منعقد شد. در این روز بیشترین حجم معاملات در بازار آتی برای گروه زعفران نگین و در اختیار معامله برای گروه شمش طلا بود.

به گزارش کالاخبر ، در دادوستدهای امروز بازار آتی، ۴ هزار و ۲۸۳ قرارداد به ارزش ۴۰۷ میلیارد و ۸۹۶ میلیون ریال منعقد شد. در این روز یک هزار و ۴۱۵ دفعه معامله صورت گرفت. همچنین تعداد موقعیت‌های باز در بازار آتی ۴۰ هزار و ۳۵۰ موقعیت تعهدی بود.

در بازار آتی، ۲۲۵ خریدار و ۲۳۴ فروشنده حاضر بودند؛ بدین ترتیب در سمت حقیقی‌ها، ۲۲۱ خریدار و ۲۲۸ فروشنده و در سمت حقوقی‌ها، ۴ خریدار و ۶ فروشنده بودند.

بیشترین حجم معاملات امروز در بازار آتی برای گروه زعفران نگین به میزان ۳ هزار و ۶۰۶ قرارداد بود.

استراتژی جذاب آتی‌بازان در بورس کالا

مراحل انجام معامله در بورس آتی کالا

پس از آنکه کد معاملاتی سامانه بورس کالا را از کارگزاری دریافت کردید، می‌توانید به معامله در بازار آتی در سامانه صحرا اقدام کنید.

1- شارژ کردن حساب: ابتدا باید مانند هر حساب کاربری، اقدام به شارژ حساب خود کنید. در این حالت چون نیاز نیست به‌ حساب کارگزاری مبلغی واریز کنید، بنابراین برای شارژ حساب هم نیازی به درگاه واریز ندارید. اما باید حسابی را که در اختیار بورس کالا است، شارژ کنید که برای این کار می‌توانید از روش‌های آنلاین پرداخت وجه یا مراجعه حضوری به بانک اقدام کنید.

سپس به سامانه معاملات آتی وارد شوید و از قسمت «مدیریت مالی»، حساب خود را بروز رسانی نمایید که از شارژ حساب اطمینان حاصل کنید.

2- انجام معامله: پس از شارژ کردن حساب پشتیبان، برای معامله در بازار آتی باید نماد مورد نظر را جست‌وجو کنید. نمادهای قابل معامله در بازار آتی را از سایت بورس کالا به نشانی cdn.ime.co.ir می‌توانید مشاهده کنید. در حال حاضر زعفران، صندوق طلا، نقره و شمش طلای خام در این بازار دادوستد می‌شود. در سایت بورس کالا نام نماد و مشخصات آورده شده است.

پس از انتخاب نماد، از قسمت دیده‌بان در سامانه معاملاتی، نماد مورد نظر را جست‌وجو کنید. سپس اطلاعاتی مانند اندازه هر قرارداد و تاریخ تحویل و سایر اطلاعات نمایش داده می‌شود. اندازه قرارداد، اندازه هر قرارداد را نشان می‌دهد. مثلاً هر قرارداد زعفران، 100 گرم زعفران را شامل می‌شود.

در بازار آتی، قیمت تسویه معادل قیمت پایانی در بازار سهام است. قیمت تسویه میانگین قیمت معاملات انجام شده در 30 دقیقه پایانی جلسه معاملاتی است. با این وجود استثناهایی نیز وجود دارد.

برای مثال در صورتی که در 30 دقیقه پایانی جلسه معاملاتی، حجم معاملات انجام شده از 20 درصد حجم کل معاملات کمتر باشد، میانگین قیمت در یک ساعت پایانی جلسه معاملاتی به‌عنوان قیمت تسویه روزانه در نظر گرفته می‌شود. حتی در یک ساعت پایانی هم حجم معاملات از 20 درصد حجم کل معاملات کم‌تر باشد، برای محاسبه قیمت تسویه حجم کل معاملات در روز در نظر گرفته می‌شود.

همان‌طور که گفته شد این بازار دو طرفه است و شما می‌توانید معامله خرید یا فروش داشته باشید. در نظر داشته باشید که پیش از خرید باید به زمان سررسید قرارداد توجه کنید. در صورتی که زمان سررسید فرا برسد، فرم تحویل کالا صادر می‌شود. سازمان بورس و اوراق بهادار یک فرصت به مشتری می‌دهد و اجازه می‌دهد که در صورتی که قصد تحویل کالا را نداشته باشد آن را در گواهی سپرده به فروش برساند. در نهایت اگر مشتری نتواند دارایی خود را به فروش برساند باید محصول را از انبار بورس تحویل گیرد.

جهت باز کردن یک سفارش در بازار آتی نیاز است که سرمایه‌گذار حساب در اختیار خود را تا میزان عدد مشخصی شارژ کند. این وجه تضمین جهت باقی تعهد، پرداخت مابقی پول و تحویل کالا است. این مبلغ در حساب سرمایه‌گذار بلوکه می‌شود.

پس از شارژ حساب و خرید، سه وضعیت در حساب به وجود می‌آید. در نظر داشته باشید که بروزرسانی حساب‌ها هر نیم ساعت و تسویه حساب‌ها در این بازار به صورت روزانه صورت می‌گیرد. در پایان هر روز سه وضعیت؛ نرمال، at risk و مارجین کال در حساب کاربر ایجاد می‌شود که در ادامه به تعریف هر کدام می‌پردازیم.

وضعیت نرمال در بازار آتی: زمانی که موجودی حساب در اختیار مشتری بیشتر یا مساوی میزان وجه تضمین اولیه باشد، حساب در وضعیت نرمال است.

وضعیت مارجین کال در بازار آتی: زمانی که موجودی در اختیار مشتری پس از بروزرسانی کمتر از 70 درصد وجه تضمین اولیه باشد، به اصطلاح حساب مارجین کال شده است. حد مجاز برای زیان معاملاتی 30 درصد وجه تضمین اولیه است. در این صورت مشتری فرصت دارد تا روز معاملاتی بعد به طور کامل زیان خود را جبران کند در غیر این صورت وضعیت باز مشتری توسط کارگزاری بسته می‌شود.

وضعیت at risk در بازار آتی: زمانی که حساب مشتری کمتر از نرمال و بیشتر از مارجین کال باشد در وضعیت ریسک است. در این وضعیت نیست مشتری باید تا روز بعد معاملاتی وضعیت را به حالت نرمال برساند.

صدرنشینان معاملات اختیار معامله

در دادوستدهای امروز اختیار معامله، ۲۸۶ قرارداد به ارزش ۴۱۱ میلیون ریال منعقد شد. در این روز تعداد موقعیت‌های باز ۱۶ هزار و ۳۳۵ موقعیت تعهدی بود.

بیشترین حجم معاملات در بازار اختیار معامله برای گروه شمش طلا بود.

استراتژی جذاب آتی‌بازان در بورس کالا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها