گواهی سپرده

در معاملات امروز بازار مالی بورس کالا، ۵۸۶ هزار گواهی سپرده کالایی و ۳۷ میلیون واحد صندوق کالایی دست به دست شد. در این روز بیشترین حجم معاملات در بازار گواهی سپرده کالایی برای گروه زعفران بود.

به گزارش کالاخبر ، در معاملات امروز بازار گواهی سپرده کالایی ۵۸۶ هزار و ۸۱۴ گواهی سپرده کالایی به ارزش ۸۶۴ میلیارد و ۶۶۴ میلیون ریال دست به دست شد. در این روز در بازار گواهی سپرده کالایی (به جز معاملات گواهی سپرده شمش طلا) ۶۷۷ دفعه معامله صورت گرفت.

بیشترین حجم معاملات امروز برای گروه زعفران به میزان ۳۷۴ هزار گواهی سپرده بود.

البته در معاملات امروز گواهی سپرده کالایی (به جز معاملات گواهی سپرده شمش طلا) در سمت حقیقی‌ها، ۳۰۸ خریدار و ۲۲۱ فروشنده و در سمت حقوقی‌ها، ۹ خریدار و ۶ فروشنده در بازار حاضر بود.

زعفرانی‌ها در صدر جدول گواهی سپرده کالایی ایستادند

مزیت‌های بازار گواهی سپرده کالایی

یکی از دلایل اهمیت وجود گواهی سپرده کالایی در بازار، این است که برای مثال اگر پیش‌تر کسی قصد داشت از بورس کالا سیمان خریداری کند، لزوما باید این کار را از طریق بازار فیزیکی بورس کالا انجام می‌داد. در نتیجه تمام متقاضیان خرید سیمان از بورس -اعم از خریداران خرد و عمده- باید در یک بازار مشترک درخواست خرید خود را ثبت می‌کردند و این موضوع فرایند کشف قیمت در بازار را با مشکل مواجه می‌کرد.

این در حالی است که معرفی اوراق گواهی سپرده کالایی سبب شده خرید کالاهایی از قبیل زعفران، سکه طلا، سیمان و حتی شیشه، در مقادیر کمتر، از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها و تنها با دریافت کد بورسی اوراق بهادار ممکن شود. در چنین شرایطی دیگر نیازی نیست متقاضیان خرید کالاهای ذکر شده، نسبت به معرفی انبار اقدام کرده یا با مشکلات دیگر دریافت کد بورس کالا روبه‌رو شوند.

از این لحاظ مهم‌ترین مزایای گواهی‌های سپرده کالایی را می‌توان به‌صورت زیر خلاصه کرد:

  • سهولت داد و ستد کالاها
  • کاهش هزینه‌های انبارداری و جابجایی بین انبارها
  • افزایش ثبات قیمت‌ها
  • تسهیل تامین مالی و پوشش هزینه‌های تولید کننده
  • تفکیک خریداران خرد و عمده و بهبود فرایند کشف قیمت در بازار
  • خرید کالا از بورس بدون دریافت کد بورس کالا

معاملات پُررونق صندوق‌های کالایی

در بخش معاملات امروز مربوط به صندوق‌های کالایی نیز ۳۷ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۲۳۶ واحد صندوق به ارزش یک هزار و ۲۵۸ میلیارد و ۴۹۲ میلیون ریال دست به دست شد.

در این بخش ۱۰ هزار و ۹۳۸ دفعه معامله صورت گرفت.

بیشترین حجم معاملات امروز صندوق‌های کالایی برای صندوق س. طلای سرخ نوویرا (نهال) به میزان ۱۳ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۲۴۷ واحد صندوق بود. دو صندوق س. پشتوانه طلای زرین آگاه (مثقال) و صندوق طلای عیار مفید (عیار) در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفتند.

در سمت حقیقی‌ها، ۴ هزار و ۲۴۰ خریدار و یک هزار و ۹۳۰ فروشنده و در سمت حقوقی‌ها، ۲۸ خریدار و ۱۸ فروشنده در بازار حاضر بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها