سیمان

در دادوستدهای امروز بازار گواهی سپرده کالایی یک میلیون و ۶۳۰ هزار گواهی سپرده کالایی دست به دست شد. سهم سیمانی‌ها به بیش از یک میلیون گواهی سپرده کالایی رسید.

به گزارش کالاخبر ، در معاملات بازار گواهی سپرده کالایی یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۱۰۴ گواهی سپرده به ارزش یک هزار و ۶۴ میلیارد و ۷۴۱ میلیون ریال دست به دست شد. در این روز یک هزار و ۵۷۲ دفعه معامله صورت گرفت.

بیشترین حجم معاملات امروز نیز به مانند دیروز برای سیمانی‌ها بود.

در معاملات گواهی سپرده کالایی (به غیر از معاملات شمش طلا)، در سمت حقیقی‌ها، ۴۱۰ خریدار و ۲۵۷ فروشنده و در سمت حقوقی‌ها، ۱۱ خریدار و ۲۷ فروشنده در بازار حاضر بود.

یک میلیون گواهی سپرده سیمان دست به دست شد

در معاملات بخش صندوق‌های کالایی نیز ۵۵ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۹۹۸ واحد صندوق به ارزش یک هزار و ۵۱۲ میلیارد و ۷۸ میلیون ریال دست به دست شد. در این روز ۹ هزار و ۵۱۸ دفعه معامله صورت گرفت.

بیشترین حجم معاملات صندوق‌ها برای صندوق س. پشتوانه سکه طلا کهربا (کهربا) به میزان ۱۵ میلیون و ۷۶۲ هزار و ۶۵ واحد صندوق بود.

در معاملات صندوق‌های کالایی، در سمت حقیقی‌ها، ۳ هزار و ۵۵۸ خریدار و یک هزار و ۸۰۷ فروشنده و در سمت حقوقی‌ها، ۲۵ خریدار و ۱۴ فروشنده در بازار حاضر بود.

صندوق‌های کالایی و مزایای آن

صندوق کالایی یا ETC نوعی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله است که امکان خرید کالاهای خاص را برای افراد راحت می‌کنند. یکی از روش‌های پوشش تورم و حفظ ارزش سرمایه در شرایط تورمی، سرمایه‌گذاری و خرید کالاهای فیزیکی است. این عمل، در کنار سایر سرمایه‌گذاری‌ها منجر به تنوع‌بخشی در پرتفوی سرمایه‌گذار و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری نیز می‌شود.

صندوق کالایی (Exchange Traded Commodities) که صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله کالایی هستند، به اوراق بهاداری گفتـه می‌شود که مالکیت دارنده آن را بر یک صندوق متشکل از کالایی مشخص مانند را تعیین می‌کند. دارنده صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله کالایی، ضمن مالکیت بر کالای مورد نظر، هیچگونه مسئولیتی در قبال نگهداری و مراقبت از آن کالا را به عهده ندارد و از این منظر جذابیت بالایی برای خریداران دارد.

کارکرد صندوق‌های کالایی به این صورت است که وجوه گردآوری شده را به سرمایه‌گذاری در کالایی بخصوص و اوراق مبتنی بر آن کالا اختصاص می‌دهند. سرمایه‌گذارانی که قصد خرید آن کالا را دارند نیز به جای خرید مستقیم آن، واحدهای صندوق‌های کالایی مبتنی بر آنرا خریداری می‌کنند و از افزایش قیمتی آن منتفع می‌شوند.

مزایای صندوق‌های کالایی شامل قابلیت معامله در بورس، کاهش هزینه‌ها، قابلیت معامله در بازار ثانویه، وجوه بازارگردان، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم، نقدشوندگی بالا، امکان افزایش سقف واحدهای صندوق و تنوع و کاهش ریسک در صندوق‌ها است. ریسک‌های صندوق هم شامل ریسک‌های مدیریت صندوق، عملیاتی و عوامل کلان اقتصادی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها