دقایقی قبل نشست مشترک هیأت بلندپایه اقتصادی از جمهوری تاتارستان روسیه به ریاست معاون نخست‌وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان با مدیرعامل و مدیران ارشد بورس کالای ایران برگزار شد؛ در این نشست، زمینه‌های همکاری دوجانبه در خصوص تسهیل تجارت کالا و امکان برقراری ارتباط بین فعالان بازار به ویژه صنایع خودروسازی، فلزی، پتروشیمی و کشاورزی جمهوری تاتارستان و ایران از مسیر بورس کالا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش کالاخبر، بورس کالای ایران ظهر امروز میزبان هیأت بلندپایه اقتصادی از جمهوری تاتارستان به ریاست «اولگ کوروبچنکو» معاون نخست‌وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان بود و سید جواد جهرمی مدیرعامل بورس کالای ایران به همراه مدیران ارشد این بورس به تشریح کارکردها و معرفی بازارهای بورس کالا پرداختند.

در این نشست، شناسایی کالاهای موردنیاز طرفین مورد بحث و بررسی واقع شد به نحویکه امکان صادرات کالاهایی نظیر سیمان، برخی مواد پلیمری، مواد اولیه تولید انواع شوینده‌ها، آلومینیوم، مس، پسته و خرما به تاتارستان طرح و مورد اقبال وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان قرار گرفت. همچنین در مقابل امکان تامین برخی کالاهای اساسی موردنیاز کشور نظیر شکر، قراضه فولاد و پت گرید نساجی از این منطقه نیز از طریق بورس کالای ایران بررسی شد.

در این نشست طرفین توافق کردند به منظور بهبود بازاریابی و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی ایران و تسهیل امکان استفاده از فرآیندهای ارزیابی بورس و اطمینان از کیفیت کالا، امکان ایجاد انبارهای تخصصی تحت نظارت بورس کالا در این منطقه بررسی شود.

همچنین به منظور ایجاد نقشه راه همکاری دوجانبه و توافق در خصوص جزئیات و اولویت‌بندی کالاهای موردنیاز طرفین و نحوه تسویه و تحویل کالاها، کمیته مشترکی با حضور نمایندگانی از بورس کالا و صندوق حمایت از صادرات جمهوری تاتارستان تشکیل شد تا فرآیند پذیرش و عرضه کالاها برای طرفین تسریع شود.

کوروبچنکو، معاون نخست وزیر جمهوری تاتارستان پس از آشنایی با فرآیندهای بورس کالا، گردش مالی بالا و حضور عمده تولیدکنندگان بزرگ و کوچک ایرانی در این بورس، استقبال ویژه ای از مبادلات کالایی از این مسیر داشت.

تاتارستان یکی از جمهوری‌های خودمختار روسیه است که صادرات محور بوده و قطب صنعتی و کشاورزی منطقه مرکزی روسیه و حوزه ولگا است که به واسطه قرار داشتن در مسیر کشتیرانی رود ولگا به بندر آستاراخان و دسترسی آسان‌تر بنادر ایران به این منطقه نسبت به سایر مناطق روسیه، از مزیت بالایی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه برخوردار است. کازان مرکز جمهوری تاتارستان، خردادماه گذشته میزبان یک هیأت اقتصادی بلندپایه ایرانی بود و طی این سفر، تفاهم‌نامه‌های همکاری در زمینه‌های مختلف بین بخش صنعت و تجارت ایران و بخش تجاری و صنعتی جمهوری تاتارستان امضا شد.

نشست توسعه تجارت ایران و جمهوری تاتارستان روسیه به میزبانی بورس کالا/ استقبال معاون نخست وزیر تاتارستان از مبادلات کالایی در بورس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها