• ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
  • کد خبر: 87191
شمش طلا

رسول علی‌محمدی؛ کارشناس بازار سرمایه با برشمردن مزیت‌های ممتاز بازار گواهی سپرده شمش طلا به سرمایه‌گذاران پیشنهاد کرد بخشی از سبد پرتفوی‌شان را به بازار گواهی سپرده شمش طلا اختصاص دهند.

به گزارش کالاخبر به نقل از فردای اقتصاد، رسول علی‌محمدی؛ کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزیت‌های ابزارهای مالی بورس کالا به ویژه در حوزه طلا گفت: مزیت متمایز ابزارهای مالی، سهولت انجام معاملات به دلیل برخط بودن و نبود ریسک‌های قدیمی در مبادلات سنتی همچون ریسک کیفیت و کمیت کالای خریداری شده یا ریسک نگهداری کالا است.

وی فلسفه تشکیل بازارهای مالی مدرن و آنلاین را کاهش این‌نوع ریسک‌ها عنوان کرد و افزود: غیر از بحث ریسک‌های نگهداری، سهولت معامله در این بازارها به عنوان مزیت اصلی ابزارهای مالی مبتنی بر دارایی‌های مختلف به ویژه فلزات گران‌بها با سردمداری طلا است.

علی‌محمدی خاطرنشان کرد: مزیت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، واکنش به هنگام و آنلاین بازیگران بازار در مقابل نوسان‌ قیمت‌هاست. به عبارت دیگر می‌توان براساس شرایط بازار با اعمال استراتژی‌های مختلف، موقعیت‌های قدیمی را بست و موقعیت جدید ایجاد کرد، این درحالی است که در بازار سنتی این امکان وجود ندارد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، نقدشوندگی بازارهای مالی مزیت این بازارها را دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به معاملات گواهی سپرده شمش طلا ادامه داد: در هر مقیاس و با هر میزان نقدینگی می‌توان در این بازار ورود و فعالیت کرد. این ویژگی ممتاز می‌تواند عمق بازار را بیشتر کند، چراکه سرمایه‌های کم و کوچک از این طریق جذب بازار می‌شوند؛ کما اینکه شاهد ورود سرمایه‌گذاران بزرگ و متوسط نیز هستیم. علاوه بر این، از حضور شرکت‌های حقوقی هم می‌توان بهره برد. شرکت‌های حقوقی به واسطه بوروکراسی‌ها تمایلی به فعالیت در بازارهای فیزیکی ندارند، اما به راحتی می‌توانند در بازارهای مالی فعال شوند و با تنوع بخشی در پرتفوی سرمایه‌گذاری‌شان، حاشیه سود ایجاد کنند.

علی‌محمدی تاکید کرد: ورود سرمایه‌گذاران خُرد از منظر پوشش ریسک و سرمایه‌گذاری آربیتراژ می‌تواند به عمق بازار کمک کند.

وی با اشاره به معافیت مالیاتی خرید و فروش شمش طلا در بازار گواهی سپرده کالایی گفت: معافیت مالیاتی نیز باعث می شود تا به مرور خریداران و فروشندگان قوی‌تری در این بازار ظاهر شوند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، ثبت سفارش برخط معاملات یکی از خصیصه‌های متمایز بازار مالی با بازار فیزیکی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد، تکمیل شدن سبد سرمایه‌گذاری در بازار مشتقه به ویژه در حوزه شمش طلا، فرصت ایجاد سود و یا امکان آربیتراژگری را بیش‌تر می‌کند. این در حالی است که با تنوع‌بخشی در ابزار و پرتفوی سرمایه‌‎گذاری می‌توان با استراتژی‌های مختلف، موقعیت‌های جدید خلق کرد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، ابزارهای جدید، تنوع استراتژی را به دنبال دارد و همین تنوع، می‌تواند با جذب سرمایه گذاری همراه شود. جذب سرمایه گذاری نیز تعمیق بازار، کاهش حباب و مدیریت ریسک را به دنبال دارد به همین دلیل هرچه سبد محصول‌ها و ابزارهای مالی متنوع باشد، مشارکت‌کنندگان، بازیگران و سرمایه گذاران بیشتری جذب و همین امر پویایی و کارایی بازار را شکل می‌دهد.

علی محمدی در پایان صحبت‌هایش توصیه کرد، افرادی که دورنمای طلا را صعودی می‌بینند، بخشی از پرتفوی‌شان را روی این دارایی سرمایه‌گذاری کنند، چون با توجه به وسعت بازارها، سرمایه‌گذاران فرصت لازم برای ایجاد سود را بدست خواهند آورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها