• ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
  • کد خبر: 86950
نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه، به دلیل سودگیری و نگرانی‌های اقتصادی، یک درصد کاهش یافت اما در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، رشد حدود ۳۰ درصدی را به ثبت رساند که قوی‌ترین عملکرد سه ماهه در یک سال گذشته بود.

به گزارش کالاخبر ، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر با هفت سنت کاهش، در ۹۵ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه بسته شد. قرارداد تحویل دسامبر نفت برنت با ۹۰ سنت کاهش، در ۹۲ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت حدود ۲.۲ درصد رشد هفتگی داشت و سه ماهه سوم را با رشد۲۷ درصدی به پایان برد.

بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۲ سنت کاهش، در ۹۰ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته یک درصد رشد هفتگی نشان داد. شاخص نفت آمریکا در سه ماهه سوم، ۲۹ درصد رشد کرد.

با نزدیک شدن بهای معاملات نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه، بسیاری از سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن تداوم نگرانی‌های اقتصادی، به سودگیری از رشد اخیر قیمت‌ها پرداختند.

طبق نظرسنجی بانک فدرال رزرو دالاس، فعالیت نفت و گاز در ایالت‌های تولیدکننده انرژی آمریکا با جهش اخیر قیمت‌ها، افزایش پیدا کرده است.

بنا بر آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام آمریکا در ژوئیه، به بالاترین رکورد از نوامبر سال ۲۰۱۹ رسید.

لائل برینارد، مشاور اقتصادی ارشد کاخ سفید اظهار کرد: سرمایه‌گذاران به احتمال تعطیلی جزئی دولت آمریکا در روز یکشنبه فکر می‌کنند که ریسک غیرضروری برای اقتصاد تاب‌آور آمریکا ایجاد کرده است.

نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد چین هم با تعلیق معاملات سهام گروه سازنده املاک اورگراند، تشدید شد. معاملات سهام این شرکت در پی گزارش هایی مبنی بر این که مدیر عامل اورگراند تحت نظر پلیس قرار گرفته است، تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق درآورد.

در این بین، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا که معیاری برای ارزیابی تولید آتی است، در هفته منتهی به ۲۹ سپتامبر، هفت حلقه کاهش پیدا کرده و به ۶۲۳ حلقه رسیده است که پایین‌ترین میزان از فوریه سال ۲۰۲۲ است.

هر چند تعداد دکل‌های حفاری در سه ماهه سوم، ۵۱ حلقه کاهش داشت اما این کاهش در مقایسه با کاهش ۸۱ حلقه در سه ماهه دوم، کمتر بود زیرا قیمت نفت تحت تاثیر محدودتر شدن عرضه، بهبود پیدا کرده است.

طبق نظرسنجی رویترز از ۴۲ اقتصاددان، پیش بینی می‌شود قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه چهارم به ۸۹ دلار و ۸۵ سنت و در سال ۲۰۲۴، به ۸۶ دلار و ۴۵ سنت برسد.

بر اساس گزارش رویترز، تمدید کاهش عرضه اضافی عربستان سعودی و روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳، عامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت نفت تا پایان امسال خواهد بود. با این حال، سورو سرکار، مدیر تیم بخش انرژی بانک دی بی اس گفت: صعود نفت به ۱۰۰ دلار به دلیل ماهیت مصنوعی کمبود عرضه و فضای کلان شکننده، ممکن است موقتی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها