• ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
  • کد خبر: 86792
نفت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه که نگرانی‌های عرضه با موانع اقتصاد کلان جهانی متوازن شد، نزدیک به بالاترین رکورد خود در ۱۰ ماه گذشته ایستاد.

به گزارش کالاخبر ، بهای معاملات نفت برنت با ۱۷ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۹۲ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۱ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۹ دلار و پنج سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز سه شنبه حدود دو درصد صعود کرده و در بالاترین حد خود از نوامبر سال ۲۰۲۲ بسته شده بودند.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالا در شرکت "راکوتن سکیوریتیز" در این باره گفت: دورنمای تقاضای مثبت از سوی اوپک و پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از کاهش ذخایر نفت جهانی، دیدگاه بازار نسبت به محدود شدن عرضه در ماه‌های آینده را تقویت کرد. این خبر که لیبی، چهار پایانه صادرات نفت شرقی خود را به دلیل وقوع طوفان مرگبار، تعطیل می‌کند هم از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد اما رشد بیشتر ممکن است محدود شود زیرا فشار نزولی به دلیل تداوم نگرانی‌ها نسبت به تقاضای ضعیف در چین وجود دارد.

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود که روز سه شنبه منتشر شد، پیش بینی خود از رشد قوی تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را تغییر نداد و به سیگنال‌هایی اشاره کرد که اقتصادهای بزرگ با وجود موانعی مانند نرخ بهره بالاتر و تورم بالا، عملکرد بهتری داشته‌اند، اشاره کرد.

عربستان سعودی و روسیه هفته گذشته اعلام کردند کاهش داوطلبانه تولید مجموعا ۱.۳ میلیون بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید می‌کنند که عرضه را محدود نگه خواهد داشت. روزنامه ایزوستیا روز چهارشنبه با اشاره به مصاحبه نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه، نوشت: تولید نفت روسیه امسال ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده و به ۵۲۷ میلیون تن معادل ۱۰.۵۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

در این بین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد پیش بینی می‌شود ذخایر جهانی نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، تقریبا نیم میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و باعث شود قیمت نفت برنت در سه ماهه چهارم، به ۹۳ دلار در هر بشکه صعود کند.

قرارداد نفت برنت برای تحویل در ماه آتی، چهار دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه بالاتر از قراردادهای تحویل شش ماهه معامله می‌شود که نشان دهنده محدودتر شدن عرضه در کوتاه مدت است.

اما منابع بازار با اشاره به آمار موسسه امریکن پترولیوم، گفتند: ذخایر نفت، سوخت‌های تقطیری و بنزین آمریکا، هفته گذشته افزایش پیدا کرده است. ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به هشتم سپتامبر، حدود ۱.۲ میلیون بشکه رشد کرد در حالی که تحلیلگران برداشت ذخایر به میزان حدود ۱.۹ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند. ذخایر بنزین حدود ۴.۲ میلیون بشکه و ذخایر سوخت‌های تقطیری حدود ۲.۶ میلیون بشکه رشد کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، بازار منتظر آمار تورم آمریکاست که روز چهارشنبه منتشر می‌شود و انتظار می‌رود شاخص قیمت مصرف کننده در اوت به ۴.۳ درصد در مقایسه با ۴.۷ درصد در ژوئیه کاهش پیدا کرده باشد. سرمایه‌گذاران روی این موضوع متمرکز می‌شوند که آیا تورم ملایم‌تر کافی خواهد بود تا بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره خود را در سال میلادی آینده ثابت نگه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها