یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت های تولیدی باید بدانند که با استفاده از ابزارهایی همچون اوراق سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی، می توانند با بهره گیری از توان تولیدات خود در بورس کالا تامین مالی کنند.

علی جبل عاملی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با کالاخبر با بیان اینکه بورس کالا در سال‌های گذشته توانسته با توسعه خدمات و ابزارهای مالی در راستای کشف قیمت منصفانه برمبنای سازوکار عرضه و تقاضا گام بردارد، گفت: این مهم با وجود تمام مقاومت های موجود، میسر شده و سازوکار بورس کالا در این راستا توانسته هم نیاز تولیدکننده و هم نیاز مصرف کننده را تامین کند.

وی افزود: با توجه به توسعه ابزارهای مالی در بورس کالا در بخش معاملات مشتقه، سلف موازی و گواهی سپرده کالایی که به خوبی انجام شده می توان با اطلاع رسانی مناسب، تولیدکنندگان را به سمت استفاده از این ابزارها ترغیب کرد که به جای تامین مالی با استفاده از روش های پیچیده، از توان تولیدات خود بهره ببرند.

جبل عاملی تصریح کرد: تولیدکنندگان و واحدهای کوچک مقیاس باید بدانند اوراق سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده برای تامین مالی کوتاه مدت و سرمایه در گردش، کارایی مطلوبی دارد.

وی اطلاع رسانی را رکن اساسی در شناساندن توانمندی های ابزارهای مالی بورس کالا عنوان کرد و گفت: شرکت های تولیدی باید بدانند که با مراجعه به شرکت های تامین سرمایه، شرکت های مشاور یا سبدگردان ها و کارگزاری ها می توانند مقدمات تامین مالی خود از طریق ابزارهای مالی بورس کالا را فراهم آوردند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، سرعت بخشی در راه اندازی و تنوع بیشتر ابزارهای مالی در بورس کالا می تواند به توسعه بیشتر این بورس کمک شایانی کند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: همانطور که ابزارهایی همانند قراردادهای آتی در ایران توسعه پیدا کرده‌اند، باید راهکارهایی برای توسعه قراردادهای فوروارد و آپشن‌ در بخش کالایی نیز درنظر گرفته شود.

جبل عاملی در پایان تصریح کرد: چنانچه چالش‌های پیش‌رو در زمینه توسعه ابزارهای مالی رفع شود، زمینه برای جدی شدن راه اندازی قراردادهای دیگری همچون سواپ نیز می تواند فراهم شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها