قیمت جهانی طلا پس از کاهش 1/5 درصدی طی هفته اخیر، در آغاز مبادلات این هفته - دوشنبه- با افزایش نسبی روبرو شد و به مرز 1174 دلار در هر اونس رسید؛ این اتفاق بازار داخلی طلا و سکه را با نوسان قیمت روبه رو کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» روز گذشته در چهار سررسید فعال آتی سکه طلا، بیش‌ترین حجم معاملات به تحویل دی ماه اختصاص یافت به طوریکه یک هزار و ۳۳۶ قرارداد در این سررسید منعقد شد و آخرین قیمت سکه برای این سررسید همچنان زیر یک میلیون تومان معامله می شود. قیمت سکه در این قرارداد در معاملات روز گذشته با نرخ ۹۸۹ هزار تومان دست به دست شد.

همچنین حجم معاملات برای سررسید آبان ۱۴۹ قرارداد بود که با افزایش ۰/۰۲ درصدی، قیمت ۹۶۴ تومانی را تجربه کرد. این در شرایطی است که در سررسید شهریور و تیر به ترتیب ۱۲۵ و ۱۴۲ قرارداد منعقد شد و سکه شهریور با کمترین حجم معاملاتی با نرخ ۹۴۴ هزار تومان دادوستد شد. سکه تیر نیز با وجود این که اولین سررسید این قراردادها محسوب می شود از حجم معاملات شهریور پیشی گرفت؛ قیمت سکه در این قرارداد با افت ۰/۰۴ درصدی به ۹۲۹ هزار تومان رسید.

این در حالی است که بازار نقدی سکه طلا نیز به تبع از بازار جهانی با نوسان قیمت مواج شد، به طوری که در روز گذشته قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جديد و قديم با افزایش ۲ هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه در بازار آزاد به ۹۱۵هزار تومان رسيد. نيم سکه نيز در اين بازار نسبت به یکشنبه گذشته کاهش یک هزار تومانی را تجربه کرد و با ۴۶۵ هزار تومان به فروش رسید. همچنین ربع سکه و سکه یک گرمی نیز بدون هیچ تغییری به ترتیب با قیمت  ۲۵۵ و ۱۷۷ هزار تومان به معاملات خود پایان دادند.

به عقیده تحلیلگران بازار آتی سکه طلا این نوسان قیمت کمتر از یک درصدی در معاملات روز گذشته به دلیل انتظار بازار از ادامه روند نزولی این فلز در بازارهای جهانی بوده است.

از بازار جهانی چه خبر؟

بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی رویترز تحلیلگران بازار جهانی طلا بر این باورند که افزایش قیمت اونس موقتی بوده و علی رغم کاهش نسبی ارزش دلار در برابر یورو و ین ژاپن، قیمت طلا در شرایط کنونی نمی تواند با افزایش چشمگیری روبرو شود. تحلیلگران ارشد بازار فلزات عنوان می کنند، سرمایه گذاران در شرایط کنونی نمی توانند به بازار طلا اعتماد کنند. همچنین ادامه روند نزولی ذخایر طلا در صندوق اس پی دی آر نیز فشار زیادی را بر قیمت این فلز زرد وارد کرده است. این در شرایطی است که اگر وضعیت بحران بدهی یونان تشدید شود قیمت طلا می تواند سطح مقاومتی ۱۱۸۵ دلاری را بشکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها