فشارها و نگرانی ها در خصوص تقاضا برای مس از سوی چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده این محصول در دنیا باعث نزول ارزش این محصول و رسیدن به قیمت روانی ۵ هزار دلار در هر تن شده است.

گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، جو روانی بازار مس جهانی به گونه شده که برخی از تحلیلگران از شکسته شدن سطح مقاومت۴هزار و ۷۱۰ دلاری مس یعنی رقمی که در جولای سال ۲۰۰۹ ثبت شده است، سخن می گویند.

قیمت پایه فلز مس در بورس فلزات لندن دوشنبه گذشته به کمترین سطح خود طی شش سال اخیر یعنی ۵هزار و ۱۴۲ دلار در هر تن رسید که معادل ۲۰ درصد کاهش از بالاترین قیمت در ماه می است. براساس گفته فعالان بازار، مقدار زیادی از فروش مس در ماه های اخیر تحت تأثیر نگرانی در خصوص رشد اقتصادی و تقاضای مس در چین که حدود نیمی از مصرف جهانی معادل ۲۲ میلیون تن در سال جاری را تشکیل می دهد، انجام شد.

به گفته «کاش کمال» تحلیلگر موسسه مالی سوسدن : " عمر قیمت ۵هزار و ۴۰۰ دلاری دو هفته گذشته بسیار کوتاه بود و در این بین کاهش قیمت به ۵هزار دلار خیلی دوراز ذهن نیست."

در حال حاضر قیمت میانگین متحرک ۲۰۰ ماهه (میانگین متحرک میانگینی از داده های بازار در بازه زمانی خاص است) حدود ۵هزار دلار است.

به گفته یکی از معامله گران: "اگر این رویه ادامه داشته باشد، مجدداً پایین ترین قیمت در جولای ۲۰۰۹ یعنی ۴هزار و ۷۱۰ دلار در هر تن را تجربه خواهیم کرد. در واقع هیچ دلیلی وجود ندارد که قیمت مس در سطح کنونی باقی بماند و حمایتی از قیمت این فلز در گذشته و حال وجود ندارد."

«نعیم اسلم» رئیس تحلیل بازار آواترید گفت: "پایین ترین نرخ در نزدیکی ۴هزار و ۷۰۰ دلار زمانی بوجود آمد که به فضای رقابتی بازار در سال ۲۰۰۹ بازگردیم. به اعتقاد ما این همان زمانی است که سفارش های خرید بزرگی در صف انتظار هستند. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها