جرمی کوک، اقتصاددان ارشد و رئیس بخش استراتژی ارزی شرکت خدمات بانکداری «ورد فرست» طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به تحلیل تصمیم احتمالی فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره و میزان آمادگی اقتصاد آمریکا برای این موضوع پرداخت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»به نقل از اقتصادنیوز، در حالی که نشست دوروزه فدرال‌رزرو برای بررسی افزایش نرخ بهره تا ساعاتی دیگر آغاز می‌شود، جرمی کوک درباره نقاط مثبت و منفی افزایش نرخ بهره و اینکه چرا فدرال رزرو می‌خواهد نرخ بهره را اکنون و نه در سال آینده افزایش دهد، به تلویزیون بلومبرگ گفت: همان‌طور که فدرال رزرو همیشه گفته و بر اساس تعهداتش، آن‌ها متکی به داده‌ها هستند و با توجه به گزارش‌های اقتصادی چند ماهه اخیر در آمریکا، به نظر می‌رسد اقتصاد کشور آمادگی لازم را داشته باشد.

کوک، افزایش نرخ بهره را به کندن چسب زخم تشبیه کرد که باید خیلی سریع انجام شود و ادامه داد: از قرار معلوم، بانک مرکزی‌ آمریکا می‌خواهد دست به عادی‌سازی نرخ بهره بزند و اکنون زمان خوبی برای اولین نوبت افزایش است و پس از آن بهتر است برای نوبت بعدی، شش ماه صبر کنند.

جرمی کوک تصریح کرد: پیش‌تر، در اواخر دهه ۸۰ و ۹۰ دیدیم که فدرال‌رزرو نرخ بهره را افزایش داده بود و سپس مجبور شده بود دوباره آن را کاهش دهد. البته این در شرایطی که پس از مدت طولانی از فضای نرخ بهره تقریباً صفر بیرون می‌‌آییم، موجب نگرانی است. کاملاً واضح است که زمان‌بندی فدرال رزرو نیز نگران‌کننده است، اما داده‌های اقتصادی شرایط را مناسب نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد که در اواسط دهه ۸۰ نیز تجربه کاهش قیمت نفت را داشتیم و دیدیم که تورم از ۱۵ تا ۱۸ ماه بعد از آن افزایش پیدا نکرد. به گفته کوک، افزایش نرخ بهره در حال حاضر از تمامی سناریوها محتمل‌تر است.

مجری‌ «بلومبرگ» خاطرنشان کرد که شاخص تعدیل‌شده مخارج مصرفی شخصی (PCE price index)، رو به نزول بوده است و رشد اقتصادی در کل کشور نیز چندان قدرتمند به‌نظر نمی‌آید و همین عوامل باعث ایجاد تردید درباره مناسب بودن موقعیت برای افزایش نرخ بهره شده است.

کوک در پاسخ اظهار کرد: شک و تردید درباره زمان مناسب همیشه وجود داشته و به طور قطع، پریشانی بازارهای نوظهور در دو سه ماه اخیر نیز به این دیدگاه منفی دامن زده است؛ اما به عقیده من سیاست‌گذاران بدون در نظر گرفتن رویه بانک مرکزی‌شان، می‌دانند که هیچ‌وقت زمان مناسب برای افزایش نرخ بهره فرا نمی‌رسد.

به گفته اقتصاددان ارشد «ورد فرست» تمامی شاخص‌های بازار نشان از آن دارند که زمان مناسب برای افزایش نرخ بهره الآن است و همین حالا بهتر از بعد است. وی پیش‌بینی کرد که فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه دسامبر افزایش دهد و همچنین درباره وضعیت چین گفت: به نظر من روند کند بازار چین ادامه خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها