قهوه برزیل

یک بازار معاملات آتی درصورتی کارآمد است که بین قیمت بازار آتی و قیمت بازار نقدی در زمان سررسید قرارداد همگرایی وجود داشته باشد. براساس این معیار، قراردادهای قهوه و گاو زنده در بورس معاملات آتی کالای برزیل قراردادهایی کارآمد هستند. بطوریکه، داده های بورس کالا و معاملات آتی برزیل ترسیم تصویری دقیق از ترکیب بازار را میسر می سازد.

به گزارش گروه مطالعات «کالاخبر»، در این شماره از سری گزارش های «بورس کالا و اقتصاد»، وضعیت فعالان قراردادهای قهوه در بورس کالا و معاملات آتی برزیل مورد بررسی قرار گرفته است.

با راه اندازی قراردادهای آتی در بورس برزیل، فعالان تجاری زنجیره عرضه (شرکت های غیرمالی) از جمله تعاونی ها، صنایع تأمین نهاده ها و شرکت های تجاری برای قهوه ۵۰ درصد موقعیت خرید باز و ۳۲ درصد موقعیت های فروش باز را در اختیار داشتند.

همچنین برخی از سرمایه گذاران غیرمقیم، به ویژه سرمایه گذارانی که واردکننده و مصرف کننده کالاهای برزیلی هستند نیز ممکن است به جای سوداگر، به عنوان پوشش دهنده ریسک در این بازار فعالیت کنند. موسسات مالی اغلب به عنوان پوشش دهنده ریسک نیز عمل می کنند. آنها ممکن است وثیقه های روستایی را تأمین مالی کنند که آنها را در برابر  نوسانات قیمت کالای مبنا آسیب پذیر می کند.

کشاورزان ادعا می کنند که استفاده از قراردادهای آتی و اختیار بورس کالا و معاملات آتی برزیل به آنها کمک کرده است تا زیان های شدید ناشی از سقوط قیمت ها را کاهش دهند. همچنین طبق گفته آنها، خریداران صنعت و واسطه ها توانسته اند در قراردادهای فیزیکی به کشاورزان قیمت های تضمین شده ارایه دهند. این مسئله توسط بورس کالا میسر شده تا قیمت های مرجع و راهکار پوشش ریسکی فراهم شود.

کشاورزان همچنین اشاره کرده اند که چگونه قراردادهای آتی به کشاورزان و سایر فعالان بخش کالا امکان می دهد تا در زمینه برنامه ریزی و پیش بینی فعالیت های خود بهتر عمل کنند. با وجود این، در زمینه میزان مشارکت کشاورزان به عنوان پوشش دهنده ریسک  در بازار اطلاعاتی در دسترس نیست.

یکی دیگر از خدمات پوشش ریسک بورس کالا و معاملات آتی برزیل، ثبت معاملات فرابورس یا اکسپیت بازار قهوه است. معامله اکسپیت معامله ای بین یک کشاورز و یک صنعت یا شرکت تجاری است که در آن، کشاورز محصول را تحویل می دهد و از  بازارهای آتی برای تعیین قیمت استفاده می شود.

برنامه توزیع مشتقات ممکن است تأثیر چشمگیری جهت افزایش مشارکت جوامع تولیدکنندگان محصولات کشاورزی از سرتاسر برزیل به بازارها داشته باشد. در این رابطه، دو ابزار مبتکرانه دیگر بورس کالا و معاملات آتی برزیل می توانند زمینه را برای گسترش مشارکت تولیدکنندگان کوچک فرآهم نمایند. این دو ابزار عبارتند از: صندوق معاملات بازار کشاورزی و تسهیل معامله در بسترهای اینترنتی.

صندوق معاملات بازار کشاورزی

صندوق معاملات بازار کشاورزی، که سطح وجه تضمین های مورد نیاز برای فعالان بخش کشاورزی را کاهش می دهد. در عوض، صندوق ضمانتی تأسیس شده است که از بازار در برابر نکول حمایت کند. این صندوق در حال حاضر به دنبال جذب معامله گران کالا و آربیتراژگران بزرگتر است تا الزامات وجه تضمین برزیل را با الزامات بورس های خارجی هماهنگ کند. با وجود این، از همین منطق می توان برای کاهش الزامات وجه تضمین برای شرکت کنندگان کوچک تر بخش کالا استفاده کرد. از جمله می توان دقیقا همین ساختار را نسخه برداری کرد. از سوی دیگر، دولت یا یک بانک عمومی می تواند صندوق ضمانتی را که برای مدیریت ریسک مناسب در برابر امکان نکول موردنیاز است، تاسیس کند.

تسهیل معامله در سیستم های اینترنتی

تسهیل معامله در بسترهای اینترنتی، که سیستمی اختصاصی برای معامله نمونه های کوچکی از قراردادهای بزرگ است. این سیستم برای حفظ نقدشوندگی آربیتراژگرهای اختصاصی به کار گرفته می شوند تا نقدشوندگی و ارتباط قیمت ها با بازار اصلی را حفظ کنند. سیستم مذکور از زمان راه اندازی در سال ۲۰۰۵ شاهد رشد سریعی بوده است. اگرچه این سیستم در حال حاضر برای سرمایه گذاران کوچک مورد استفاده قرار می گیرد، می توان آن را برای تولیدکنندگان کوچک محصولات کشاورزی نیز به کار برد و ابزار مدیریت ریسکی را ارایه داد که با الزامات کمی و کاربردی تولیدکنندگان کوچک، بیشتر از قراردادهای کامل همخوانی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها