بورس كالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" توازن میان عرضه داخلی و صادرات از طریق بورس کالا" ، "بورس کالا بستر مورد نیاز رونق تولید است"، "بهره گیری هوشمندانه دولت از ظرفیت های بورس کالا" و "تمدید خودکفایی با عرضه گسترده گندم در بورس کالا" از مهم ترین عناوین آنها بود.

توازن میان عرضه داخلی و صادرات از طریق بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»، مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اهمیت ایجاد توازن در بازار صنایع معدنی گفت: در حال حاضر به دلیل نبود شفافیت آماری، میزان عرضه و نیاز داخلی محصولات معدنی به طور دقیق مشخص نیست. از طرفی با توجه به نوسانات ارزی، صادرات دارای جذاب است، از این رو براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید، محصولات معدنی می تواند در بورس کالا عرضه شود تا حجم مازاد نیاز داخل، مجوز صادرات بگیرد.

حامد سلطانی‌نژاد با اشاره به قدمت حضور مواد معدنی در بورس کالای ایران گفت: اکنون آمار مشخص و دقیقی از میزان محصولاتی که در بازار عرضه می‌شود و میزان ذخایر و همچنین صادرات، وجود ندارد تا در این زمینه سیاست‌گذاری شود به این ترتیب می توان با عرضه محصولات در بورس کالا به شکل گیری آمار شفاف و توازن در عرضه داخلی و صادرات کمک کرد. 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت توازن در بازار صنایع معدنی اظهار کرد: بهترین راه برای توازن در بازار صنایع معدنی و صادرات آن، عرضه محصولات معدنی در بازار بورس است، عرضه مستمر محصولات در بازار و پیدا شدن مشتری و تامین نیاز داخلی بر مبنای نیاز صنایع پایین دستی اولویت است و تولیدکنندگان می‌توانند مازاد بر آن را صادر کنند. این موضوع بحثی است که در ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید هم در نظر گرفته‌شده است و دوستان معدنی مصوب کردند که اگر محصولی در بورس عرضه شد و مشتری نداشت آن موقع امکان صادرات آن محصول فراهم باشد.

بورس کالا بستر مورد نیاز رونق تولید است

رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بازار سرمایه از جمله بورس کالا به عنوان یکی از بسترها و ابزارهای موردنیاز بخش تولید محسوب می شود، گفت: این بورس در حوزه تامین مواد اولیه تولید می تواند نقش ویژه ای را بر عهده داشته باشد.

بهمن عبدالهی افزود: آمارها نشان می دهد استفاده درست از ظرفیت های بورس کالا، زمینه رونق تولید کشور را فراهم کرده است که در این زمینه انتظار داریم وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی با توجه ویژه به کارکردهای بورس، به خوبی از ظرفیت های بورس کالا استفاده کنند.

وی بورس را به عنوان یکی از ابزارهای مورد نیاز در بخش تولید دانست و گفت: اصل افزایش تولید از جمله مسائلی به شمار می رود که برای کشور بسیار حیاتی است زیرا هر افزایش تولیدی می تواند باعث رونق دیگر ابزارها در اقتصاد کشور شود.

بهره گیری هوشمندانه دولت از ظرفیت های بورس کالا

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:متناسب با میزان ورود دولت‌ها به اقتصاد و اعمال قیمت گذاری، بخش خصوصی انگیزه ورود به اقتصاد، حوزه‌های سرمایه‌گذاری و رقابتی را از دست می‌دهد از این رو دولت می تواند با بهره گیری هوشمندانه از مکانیسم بورس کالا،علاوه بر ورود نکردن به روند قیمت کالاها و رشد انگیزه بخش خصوصی، از تلاطم و نوسانات کاذب قیمت ها نیز جلوگیری کند.

عباس آرگون با بیان اینکه بورس کالا یک بستر مناسب برای معرفی و حمایت از کالای ایرانی است، افزود: می‌توان با ارائه بیشتر محصولات در بورس کالا این امکان را به وجود آورد که از تولیدکننده کالای باکیفیت ایرانی، حمایت بیشتر و بهتری صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بورس کالا به‌ عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه می ‌تواند با ایجاد شفافیت و رقابت نقشی مهم در رفع دغدغه‌های فعالان اقتصادی ایفا کند، گفت: با عرضه حداکثری محصولات با کیفیت داخلی در بورس کالا در وهله اول یک ساماندهی و نظم در مبادلات داخلی رقم می خورد؛ همچنین به دلیل شفافیت حاکم در معاملات، امکان نوسانات قیمت کاذب و ایجاد شایعات و اخبار غیر رسمی به وجود نمی آید؛ علاوه بر این، دولت و مسئولان تصمیم گیر نیز می توانند بدون دخالت در روند معاملات به طور مستمر سیگنال های معاملاتی را دریافت کرده و بهترین اقدام را به منظور تنظیم بازار اتخاذ کنند.

تمدید خودکفایی با عرضه گسترده گندم در بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:عرضه گسترده گندم در بورس کالا یکی از اقداماتی است که اگر با حمایت همه دستگاه‌ها صورت بگیرد بدون شک علاوه بر تمدید خودکفایی گندم، انگیزه مضاعفی به کشاورزان به منظور تولید بیشتر و با کیفیت‌تر می‌دهد از این رو رشد عرضه محصولات کشاورزی به خصوص گندم در بورس کالا به اصلاح ساختاری این بخش کمک شایانی می‌کند.

علی وقف‌چی با اشاره به اینکه باید ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا را تسهیل کنیم، گفت: بورس کالا بهترین بستر برای عرضه محصولات کشاورزی است به طوری که اگر بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا و رفع برخی موانع و مشکلات، عمده محصولات کشاورزی را در این بازار عرضه کنیم به طور یقین شاهد شفافیت در معاملات و حذف واسطه‌ها از این بازار خواهیم بود.

وی بیان کرد: عرضه گندم در بورس کالا نیز یکی از اقداماتی است که اگر با حمایت همه دستگاه‌ها صورت بگیرد بدون شک علاوه بر تمدید خودکفایی گندم، انگیزه مضاعفی به کشاورزان به منظور تولید بیشتر و با کیفیت‌تر می‌دهد از این رو رشد عرضه محصولات کشاورزی به خصوص گندم در بورس کالا به اصلاح ساختاری این بخش کمک شایانی می‌کند.

انجام معاملات نسیه با راه اندازی اوراق خرید دِین کالایی

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران گفت: مشتریانی که تمایل به معامله نسیه‌ای دارند می‌توانند به محض راه‌اندازی اوراق خرید دِین کالایی به بورس کالا آمده و کالای خود را فروخته و زودتر از موعد مرسوم، به پول خود دست یابند.

جواد فلاح با اشاره به یکی از برنامه‌های سال ۹۸ بورس کالا اظهار کرد: اوراق خرید دِین یکی از موضوعاتی است که به نیت مشتریانی که علاقه مند به معامله نسیه‌ای هستند، در بورس کالا مورد بررسی قرار گرفت.در این روش افرادی که تمایل به معامله نسیه‌ای دارند، می‌توانند با مراجعه به بورس، کالای خود را بفروشند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بررسی اوراق خرید دِین کالایی اعلام کرد: پس از انجام تحلیل و بررسی این موضوع در بورس کالا، درخواست لازم برای دریافت مجوز به سازمان بورس ارایه شده و منتظر تصویب نهایی و صدور مجوز از آن سازمان هستیم.

عرضه کالاهای اساسی و کشاورزی در بورس کالا افزایش یابد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید پس از گذشت بیش از ۱۱ سال از راه اندازی بورس کالا در اقتصاد ایران و آشنایی مسوولان با مزایای این بورس و همچنین علم به مشکلات ساختاری در مبادلات کالاها به خصوص در بخش کشاورزی، باید زمینه افزایش عرضه کالاهای اساسی و کشاورزی برای شفاف شدن آمارها و حمایت درست از تولیدکنندگان، فراهم شود.

عبدالرضا مصری با بیان اینکه سازوکار بورس کالا به تولیدکنندگان بالادستی و پایین دستی و سرمایه گذاران یک دید کلی و مناسب ارائه می‌دهد، گفت:در صورتیکه تمامی بنگاه‌های اقتصادی به صورت همزمان محصولات و کالاهای تولیدی شان را در بورس کالا عرضه کنند، علاوه بر ایجاد شفافیت حداکثری، امکان مقایسه محصولات از لحاظ کیفی و قیمتی فراهم می‌شود و رقابتی مثبت در بازار شکل می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های بورس کالا برای معامله محصولات کشاورزی بیشتر از گذشته استفاده شود، گفت: بورس کالا با توجه به ظرفیت‌ها و ابزارهای مالی که دارد می‌تواند بازار محصولات کشاورزی را که بیشترین آسیب را از ساختار سنتی می‌بیند، سامان دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها