در حال حاضر شرایط صادرات مواد پتروشیمی بسیار پیچیده شده است، از یک طرف بازار کشورهای اسلامی منطقه در رکود به سر می برد و صادرات به ترکیه و عراق هم به شدت کاهش یافته، از طرف دیگر نیز قیمت های محصولات ایرانی برای صادرات جذاب نیست و برخی از محموله ها به جای صادرات با قیمتی پایین روانه بازار داخل می شوند.

کارشناس بازار پتروشیمی با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: این روزها صادرات به عراق به شدت کاهش یافته و از این رو بیشتر صادرکنندگان با مشکل صادرات روبه رو هستند. این در حالی است که بازار محصولات پتروشیمی به دلیل رکود و کاهش مصرف با افزایش عرضه ها روبه رو است و به این ترتیب هیچ مشکلی برای تامین مواد اولیه از سوی تولیدکنندگان وجود ندارد.

جلال افتخاری خاطر نشان کرد: از این رو به نظر می رسد برخی از محموله های صادراتی وارد بازار داخل شده است؛ چرا که برخی از کالاها در روزهای اخیر با قیمت هایی پایین توسط معامله گران در بازار پیشنهاد شده اند.

افتخاری افزود: همچنین با توجه به گره کور صادرات محصولات پتروشیمی، بعید نیست محصولات خریداری شده صادراتی در بازار داخل توزیع شده باشند که طریقه ورود این کالاها باید توسط دستگاههای نظارتی بررسی شود؛ چرا که این گروه از خلاهای نظارتی استفاده کرده و بازار محصولات پتروشیمی را با سردرگمی مواجه می کنند.

این کارشناس بازار پتروشیمی در ادامه گفت: علاوه بر سخت شدن صادرات پتروشیمی ها، در برخی از موارد هم دیده شده که قیمت برخی از محصولات پتروشیمی در بازار داخل نسبت به صادرات بالاتر است و از این رو بازار داخل نسبت به صادرات جذاب تر است؛ به این ترتیب عرضه در بازار داخل برای صادرکنندگان به صرفه تر است. 

وی تاکید کرد: با همه این تفاسیر اینکه عنوان می شود مشکل امروز صادرات، نبود قرارداد های بلند مدت میان تولیدکنندگان و پتروشیمی هاست، اصلا «محلی از اعراب» ندارد، چراکه در درجه اول مقصد صادراتی مطلوبی وجود نداشته و در درجه بعد، مواد اولیه به وفور در بورس عرضه می شود و خریداری برای آن نیست؛ به این ترتیب این مباحث به هیچ عنوان منطقی نیست. 

افتخاری تاکید می کند: بازار محصولات پتروشیمی همواره در زمان افت قیمت ها با کاهش شدید تقاضا هم روبه رو می شود.

این در حالی است که در هفته های اخیر روند افت قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی ادامه داشته و به احتمال زیاد در هفته جاری نیز ادامه یابد، به طوری که برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ برخی از کالاها به کف قیمتی نزدیک شده اند اما به دلیل رکود بازار، هنوز جا برای افت قیمت ها وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها