به گزارش «کالاخبر» به نقل از بازار و بورس، یکی از عوامل بنیادی تاثیر گذار در قیمت سهام مبلغ فروش شرکت است که در صورت سود و زیان به آن اشاره می شود. مبلغ فروش از دو مولفه حجم فروش محصولات و قیمت فروش تشکیل شده است. یافتن رابطه ای آماری بین قیمت و حجم محصولات شرکت که در بورس کالا معامله می شود و قیمت سهام می تواند با دو هدف بزرگ انجام پذیرد. اول اینکه رابطه بین بورس کالا و بورس اوراق بهادار را روشن کرده و تاثیر این دو بازار را روی یکدیگر نشان دهد و فعالان بازار سرمایه را با منبع جدید تحلیلی آشنا کند. دوم اینکه روش تحلیلی جدیدی را به تحلیلگران ارائه می دهد تا سرمایه گذاران را به وسیله آن بهتر راهنمایی کنند.
روح الله فرهادی تحلیلگر کالایی کارگزاری بانک سامان در خصوص تاثیر گذاری بورس کالا بر بازار سرمایه می گوید: تاثیر معاملات بورس کالا بر بازار سرمایه مستقیم و معنادار است. اگر دقت کرده باشید، زمانی که رقابت ها در شرایط جهش ارزی حساس تر و بیشتر می شود، برای مثال اگر در این شرایط ورق فولاد در بورس کالا خوب معامله شود و روند قیمتی آن صعودی باشد، تاثیر آن در نماد فولاد می توان مشاهده کرد.
این کارشناس بورس کالا افزود: اگر تفاوت کشف قیمت به نسبت هفته ما قبل آن معنادار باشد، می توان گفت که روند معاملات نماد مربوطه در بازار سرمایه نیز بهبود پیدا می کند. در مواقعی که شاهد جهش قیمتی مناسبی در بورس کالا بودیم، در آن سو نماد مذکور به صف خرید نشسته است.
او افزود: رفته رفته روابط بین این دو بازار سرمایه گذاری بیشتر شده است و کارشناسان بازار سرمایه نگاه ویژه ای به بورس کالا دارند. در گذشته افراد کمی از سامانه بورس کالا استفاده می کردند.
فرهادی گفت: طبیعتا بیش از ۹۰ درصد تغییرات بورس کالا ارتباط معناداری با بازار سهام دارد و روند معاملات کالاها و فروش شرکت ها در بورس کالا در روند معاملات سهام آن شرکت نیز اثر می گذارد.
ارسال نظر