به گزارش کالاخبر به نقل از اتاق بازرگانی تهران، محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان در گفتوگویی به مهمترین چالشهای پیشروی صنعت خودرو ناشی از قیمتگذاری دستوری اشاره کرد.
مهمترین نکات صحبتهای نجفی منش به شرح زیر است:
- سیاستگذاران برای مدیریت بازار خودرو باید دو اقدام را انجام بدهند؛ نخست، از قیمتگذاری دستوری دست بکشند و دوم، مدیریت در خودروسازی را به سهامداران واگذار کنند و این گونه بیش از ۹۰ درصد مشکلات صنعت خودرو حل میشود.
- صادرات با ارز و قیمت صادراتی انجام میشود از این رو برای خودروسازان سودآور است، صادرات هزار دستگاه به ونزوئلا میتواند تلنگری به منتقدان صنعت خودرو بزند تا این میزان هجمه به این صنعت وارد نکنند. ما راههای تجارت در شرایط تحریم را پیدا کردیم و میتوانیم مشکل را حل کنیم هرچند دور زدن تحریمها هزینه بیشتری را به ما تحمیل میکند اما ما میدانیم چگونه از این مسائل گذر کنیم.
- قیمتگذاری دستوری بیش از تحریمهای خارجی به تولیدکنندگان خودرو در ایران ضرر و زیان وارد کرده است. وقتی یک خودروساز فروش ۱۰ هزار دستگاه خودرو را اعلام میکند چرا برای خرید این تعداد ۶ میلیون نفر ثبتنام میکنند آیا همه این افراد نیازمند این خودروها هستند؟ بدون تردید پاسخ منفی است. آنها بهدنبال ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت کارخانه تا بازارند، از اینرو باید این فاصله قیمتی برداشته شود.
- بعد از اینکه فروش به شیوه قرعهکشی در برخی از خودروسازیها پایان یافت و فاصله قیمت کارخانه تا بازار کاهش پیدا کرد میزان تقاضا برای خرید خودروهای این خودروسازان در بازار نیز تقلیل پیدا کرد.
- فاصله قیمت از کارخانه تا بازار باعث زیان ۱۲۰ هزار میلیاردی به خودروسازان شده است. این شیوه فروش به سود دلالان و به زیان تولیدکنندگان ختم میشود.
ارسال نظر