شمش بلوم

 روز شنبه هفته آینده ۲۴ شهریور ماه ۱۵۰ هزار تن شمش بلوم ۵SP شرکت آهن و فولاد ارفع شامل ۲۰ ردیف عرضه و در قالب قرارداد پریمیوم روی تابلوی بورس کالای ایران می رود.

به گزارش کالاخبر، براساس اطلاعیه عرضه، مرجع قیمت مبنا میانگین موزون معاملات ۳ هفته آخر شمش بلوم (۵SP و ۳SP) در بورس کالا قبل از معامله نهایی است.

همچنین فرمول محاسبه قیمت نهایی در این عرضه، قیمت مبنا به اضافه پریمیوم بوده و حداقل خرید هزار تن اعلام شده و تاریخ معامله نهایی این قراردادها از ۱۴ مهرماه تا ۱۸ اسفندماه سال جاری خواهد بود.

براساس اطلاعیه عرضه منتشر شده، واریز ۱۰درصد ارزش قرارداد کشف پریمیوم جهت تسویه قرارداد پریمیوم با عنوان پیش پرداخت معامله نهایی الزامی بوده و تسویه معامله نهایی این قراردادها به صورت نقدی - اعتباری است.

مزایای قرارداد کشف پریمیوم

براساس این گزارش، کشف پریمیوم نوعی قرارداد بلندمدت است که در بازار فیزیکی بورس کالای ایران منعقد می‌شود. به موجب این قرارداد، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده کالای تعیین شده را براساس قیمت نهایی، که از فرمول قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده، محاسبه می‌شود، معامله کنند. در این قرارداد، خریدار بخشی از ثمن معامله را در زمان توافق (طبق اطلاعیه عرضه)، به فروشنده پرداخت و تسویه مابقی وجه متعاقباً و براساس شرایطی انجام می‌شود که در زمان عقد قرارداد مشخص می‌گردد. مکانیسم این قرارداد به گونه‌ای است که در ابتدای انجام توافق، طرفین باید قسمتی از ارزش حدودی معامله را نزد اتاق پایاپای به عنوان وجه الضمان تودیع کنند.

مهم ترین مزیت روش خرید بر پایه قرارداد کشف پریمیوم امکان برنامه ریزی برای تولید و فروش آتی تولیدکنندگان است؛ به طوری که به کمک این قرارداد بلندمدت خریدار مطمئن می‌شود در مدت مقرر مواد اولیه موردنیاز تولید به دست او خواهد رسید. بنابراین نگرانی بابت تامین مواد اولیه مصرفی مورد نظر خود را ندارد. در طرف مقابل هم تولیدکننده یا فروشنده نیز این اطمینان خاطر را دارد که در تامین مواد اولیه موردنیاز برای تولید و فروش آتی خود برنامه ریزی دقیق‌تری انجام دهد.

از دیگر مزایای این قرارداد می توان به مدیریت سرمایه در گردش، نظارت دقیق و شفافیت معاملاتی، امکان پوشش ریسک های مربوط به نوسانات قیمتی، امکان صادرات محصولات مازاد بر نیاز بازار داخل و حذف سفته بازان اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها