بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهایی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به "شمش نقره به سبد دارایی صندوق های کالایی تنوع می بخشد"،"معامله ۲۵۸ کیلوگرم شمش طلا در قالب گواهی سپرده"،"راه اندازی قرارداد اختیار معامله و آتی صندوق طلای لوتوس" و " معامله کامیون فورس و فاو در بورس کالا" اشاره کرد.

شمش نقره به سبد دارایی صندوق های کالایی تنوع می بخشد

به گزارش کالاخبر ،مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: معاملات گواهی سپرده شمش نقره به زودی در بورس کالای ایران افتتاح می‌شود؛ بعد از آن صندوق‌های چندکالایی می‌توانند مجوز سرمایه گذاری روی این فلز را بگیرند و حتی صندوق‌های طلا می‌توانند اساسنامه خود را تغییر دهند و روی نقره هم کار کنند.

رحمان آراسته در نشست تخصصی مشتقه که در گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار شد، گفت: پذیرش گواهی سپرده شمش نقره در خزانه‌های بورس کالا انجام می‌شود و این معاملات به زودی در بورس کالای ایران افتتاح می شود؛ بعد از آن صندوق‌های چندکالایی می‌توانند مجوز بگیرند و حتی صندوق‌های طلا می‌توانند اساسنامه خود را تغییر دهند و روی نقره هم کار کنند.

وی ادامه داد: موازی راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش نقره، روی فلزاتی از قبیل مس، سرب و روی هم کار می‌کنیم. احتمالا گزینه‌های بعد از نقره این موارد هستند و همه اینها در بستر بورس کالا انجام می‌شود. هم‌راستا با این موارد آتی و آپشن (اختیار معامله) هم روی گواهی‌ها و حتی شاید صندوق‌های چندکالایی، راه‌اندازی می‌شود.

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس‌کالا با بیان اینکه «در حال تغییر زیرساخت معاملات مشتقه هستیم» گفت: احتمالا تا سه ماه آینده این موضوع قابل‌انجام است، زیرساخت تقریبا کارگزاری‌محور و مانند مدل فعلی سهام است. به این ترتیب، آتی، اختیارمعامله و گواهی سپرده با هم در یک سامانه و با یک کد انجام می‌شود و در تلاش هستیم، گواهی سپرده هم به عنوان بخشی از مارجین آتی قابل‌استفاده شود تا هزینه‌های مالی کاهش پیدا کند و با آن مدل PRX را بالا می‌آوریم و همه این فرآیند تا سه یا نهایتا چهار ماه آینده اتفاق می‌افتد.

معامله ۲۵۸ کیلوگرم شمش طلا در قالب گواهی سپرده

عملکرد بازار گواهی سپرده شمش طلا در هفته گذشته نشان می دهد که طی ۵ روز معاملاتی ۲۵۸ کیلوگرم شمش طلا با میانگین قیمت ۴۶۸ هزار تومان در هر گواهی داد و ستد شد.

به این ترتیب، در روز شنبه گذشته ۴۴ کیلوگرم، یکشنبه ۷۴ کیلوگرم، دوشنبه ۲۱ کیلوگرم، سه شنبه ۶۵ کیلوگرم، چهارشنبه ۴۱ کیلوگرم و در روز پنجشنبه ۱۳ کیلوگرم شمش طلا دادوستد شد. بنابراین بیشترین حجم معاملات شمش طلا در هفته گذشته به روز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه با معامله ۷۴ کیلوگرم شمش طلا اختصاص یافت.

همچنین بررسی حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از زمان راه اندازی این معاملات تاکنون نشان می دهد که در این دوره بالغ بر ۷.۷ تن شمش طلا معادل وزنی یک میلیون و ۵۳ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به ارزش ۳۱ هزار و ۳۹ میلیارد تومان معامله شده است.

روند حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده شمش طلا نیز حاکی از آن است که از ابتدای مرداد ماه تا ۲۵ مرداد ماه جاری در مجموع ۸۳۶ کیلوگرم شمش طلا در این بازار مورد معامله قرار گرفت.

راه اندازی قرارداد اختیار معامله و آتی صندوق طلای لوتوس

در هفته گذشته مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران با ارسال اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد اختیار معامله واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای لوتوس سررسید مهر از روز یکشنبه ۲۸ مرداد ماه با امکان استفاده از استراتژی کاوردکال خبر داد.

همچنین در اطلاعیه ای اعلام شد که قرارداد آتی صندوق طلای لوتوس تحویل تیرماه ۱۴۰۴ از روز یکشنبه ۲۸ مردادماه راه اندازی شده و تا تاریخ ۲۴ تیر ۱۴۰۴ قابل معامله خواهد بود.

کامیون فورس و فاو با قیمت پایه معامله شد

در روز ۳۰ مرداد ماه ۲۰ دستگاه کامیون فورس کابین خوابدار ۱۲ تن بدون کاربری متعلق به شرکت بهمن دیزل در تالار خودرو بورس کالای ایران عرضه شد که ۱۹ دستگاه تقاضا برای آن ثبت و در نتیجه با همان قیمت پایه ۲ میلیارد و ۹۷ میلیون تومان معامله شد. تاریخ تحویل این کامیون 15 مهر ماه است.

همچنین در روز ۳۱ مرداد ماه نیز ۲۰ دستگاه کامیون کشنده فاو متعلق به شرکت سیباموتور در تالار خودرو بورس کالا عرضه شد که ۱۴ دستگاه تقاضا برای آن ثبت و در نتیجه با قیمت پایه ۴ میلیارد و ۳۹۲ میلیون تومان معامله شد. تاریخ تحویل این کامیون ۳۱ شهریورماه است.

نحوه عرضه محصولات در هفته آینده

بورس کالای ایران نحوه عرضه محصولات در هفته منتهی به ۷ شهریورماه را ابلاغ کرد.

به این ترتیب با توجه به تعطیلی روز یکشنبه ۴ شهریور ماه، روزهای عرضه برخی از محصولات در هفته منتهی به ۷ شهریور ماه تغییر کرد. در روز شنبه ۳ شهریور ماه: سیمان تیپ ۲ در تالار صنعتی، آرگون و محصولات غیربهین یابی در تالار پتروشیمی و محصولات گروه اسلاک واکس در تالار فرآورده های نفتی عرضه می شود.

دوشنبه ۵ شهریور ماه نیز مس کاتد، شمش خالص آلومینیوم، شمش روی و شمش سرب در تالار صنعتی و نخ های پتروشیمی تندگویان به غیر از WP در تالار پتروشیمی عرضه می شود.در روز سه شنبه ۶ شهریور نیز نخ های سایر شرکتها در تالار پتروشیمی عرضه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها