مدیر بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران گفت: با راه اندازی اوراق سلف ارزی در بورس کالا گام مهمی جهت جذب سرمایه خرد ارزی برداشته شده و این موضوع می تواند به تولیدکنندگانی که با محدودیت ارزی جهت سرمایه گذاری مواجه هستند، کمک کند.

به گزارش کالاخبر،رحمان آراسته در برنامه رادیو اقتصاد در خصوص انتشار اوراق سلف ارزی گفت: یکی از رسالت های بورس کالای ایران همواره این است که بتواند با طراحی ابزارهای مالی، سرمایه های سرگردان و خرد افراد را جذب بازارهای رسمی و شفاف کرده و به تولیدکنندگان کمک کند. در این راستا ابزارهای مختلفی راه اندازی شده و در حوزه طلا و صندوق های طلا نیز ابزارسازی های بزرگی صورت گرفته؛ به طوری که تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان جذب این صندوق ها شده و کمک شایانی به تولیدکنندگان شمش طلا شده است.

به گفته آراسته، علاوه بر صندوق ها، از طریق انتشار اوراق تامین مالی مثل اوراق سلف موازی استاندارد نیز سالانه بیش از ۱۰ همت تامین مالی برای تولیدکنندگان انجام شده است.

وی افزود: سال گذشته بر آن شدیم تا ابزاری طراحی کنیم که بتوانیم سرمایه های خرد ارزی افراد و فعالانی که نیازمند سرمایه گذاری ارزی هستند را جذب کنیم؛ زیرا محدودیت های ارزی مختلف در اقتصاد باعث شده تا تولیدکنندگان نتوانند تامین مالی گسترده ای انجام دهند.

سازوکار اوراق سلف ارزی

مدیر بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران در خصوص سازوکار اوراق سلف ارزی توضیح داد: سازوکار این اوراق تقریبا شبیه به اوراق سلف موازی استاندارد است؛ به این صورت که هر تولید کننده ای که برای خرید قطعات و تجهیزات موردنیاز خود نیازمند ارز است، می تواند از این اوراق استفاده کند.

وی با بیان اینکه در این معاملات، مشتریان ارز خود را به حساب های ارزیشان واریز کرده و تولیدکننده از این منابع جهت واردات و خرید قطعات موردنیاز تولید خود استفاده می کند، گفت: در سررسید، مشتری می تواند علاوه بر دریافت اصل پول خود به صورت ارزی، طبق مشخصات مندرج در قرارداد و با توجه به شرایط بازار ارز، سود ارزی دریافت کند؛ یعنی خود ارزی که مشتری نزد بانک واریز کرده، به همراه سود ارزی آن به مشتری پرداخت می شود.

امکان تسویه قرارداد با طلا

آراسته اضافه کرد: آنچه این اوراق را جذاب کرده، این است که برای اولین بار در دنیا، مشتری می تواند در سررسید قرارداد، معادل دارایی ارزی خود شمش طلا دریافت کند. برای این منظور، فروشنده ای که اوراق را منتشر کرده، در سررسید شمش طلا را از بازار گواهی سپرده بورس کالا تهیه می کند و مالکیت آن به کد معاملاتی مشتری منتقل می شود. در این حالت، مشتری می تواند گواهی را در بازار فروخته و یا به خزانه بورس مراجعه کرده و شمش طلا را به صورت فیزیکی تحویل بگیرد.

وی در جمع بندی سخنان خود سه روش را برای تسویه سرمایه گذاران دارای اوراق سلف ارزی برشمرد و گفت: در این اوراق سه مزیت برای مشتری در نظر گرفته شده است. به این صورت که مشتری می تواند محصول را دریافت کند، تسویه ارزی کند و یا معادل دارایی ارزی خود شمش طلا دریافت کند. بنابراین، کسانی که دارایی ارزی دارند، می توانند در این ابزار سرمایه گذاری کرده و ضمن حفظ سرمایه، سود ارزی نیز دریافت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها