دشتیانه

عضو شورای عالی بورس در خصوص صدور مجوز انتشار اوراق سلف ارزی در بورس کالا گفت: انتشار اوراق سلف ارزی در بورس کالا می‌تواند یک تحول در تامین مالی توسعه‌ای شرکت‌های تولیدی صادرات محور و یک سرمایه‌گذاری مطمئن ارزی برای خریداران اوراق ایجاد کند.

به گزارش کالاخبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احسان دشتیانه افزود: انتشار اوراق سلف موازی استاندارد از سال ۱۳۹۴ در بورس کالا آغاز شد و این ابزار یک مکانیزمی برای تامین مالی پروژه‌ها و توسعه شرکت‌ها به پشتوانه کالای تولیدی آنهاست.

این مقام‌مسئول در خصوص مکانیسم اوراق سلف موازی استاندارد می‌گوید: اوراق سلف موازی استاندارد، قراردادی است که طی آن مقدار معینی از یک دارایی پایه با تاریخ سررسید مشخص، پیش فروش می‌شود؛ به عبارتی تولیدکننده برای تولید مقدار مشخصی کالا، اوراق منتشر می‌کند و این اوراق تا قبل از تاریخ سررسید در بازار ثانویه قابلیت خرید و فروش دارند.

دشتیانه ادامه داد: در کل اوراق سلف موازی استاندارد مکانیزمی برای تامین مالی شرکت‌ها است حالا اگر همین اوراق بر روی کالاهای صادراتی منتشر شود تبدیل به اوراق سلف ارزی می‌شود و در واقع پروژه‌ها تامین مالی می‌شود؛ این اقدام بسیار نو است و یک تحول در تامین مالی توسعه‌ای شرکت‌ها و یک سرمایه‌گذاری مطمئن ارزی برای خریداران اوراق محسوب می‌شود.

گفتنی است، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم پیش از این اظهار کرده بود: انتشار این اوراق به معنی پیش‌فروش بلندمدت کالای شرکت‌ها، با تسویه ارزی است. بر این اساس، شرکت‌ها می‌توانند برای پروژه‌های بزرگ فعلی خود تامین مالی کنند و از محل صادرات کالاهای تولید شده از خطوط تولید جدید، بازپرداخت مبلغ تعهدشده اوراق را انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها