بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهایی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"رونق ادامه دار معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا"،"رکورد ماهانه حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا شکسته شد" و "دادوستد بیش از ۱۱ میلیون تن محصول در تالار نقره ای" اشاره کرد.

رونق ادامه دار معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا

به گزارش کالاخبر ،مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران با اشاره به روند مطلوب معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا گفت: هر گواهی سپرده شمش طلا اندازه ۰.۱ گرم شمش طلا یا ۱۰۰ سوت طلا با عیار ۹۹۵ است و این معاملات با استقبال اشخاص حقیقی و حقوقی روبه رو شده است.

جواد فلاح مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معاملات گواهی سپرده کالایی شمش طلا اواخر زمستان دو سال گذشته در بورس کالا آغاز شد و تا شنبه ۲۳ تیرماه امسال، بالغ بر ۶ تن و ۷۷۸ کیلوگرم گواهی سپرده کالایی شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: عرضه‌کنندگان شمش طلا در بورس کالا عمدتا معادن داخلی کشور هستند؛ امسال نیز در فروردین ماه ۴۴۶ کیلوگرم، اردیبهشت‌ماه ۷۵۵ کیلوگرم، خردادماه ۶۹۱ کیلوگرم و تا بیست و سوم تیرماه ۶۶۱ کیلوگرم گواهی سپرده کالایی شمش طلا در بورس کالا معامله شده است.

رکورد ماهانه حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا شکسته شد

رکورد ماهانه حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از ابتدای سال جاری تاکنون با استقبال بالای سرمایه گذاران و ثبت معامله ۸۰۰ کیلوگرم شمش طلا در تیرماه شکسته شد؛ هم اکنون ۶۰۰ هزار مشتری به طور مستقیم یا از طریق صندوق های طلا در معاملات گواهی سپرده شمش طلا فعال بوده و این رویه نشان می دهد عموم مردم نیز در حال آشنایی با ابزارهای مالی طلا در بازار سرمایه هستند. امروز هر فردی می تواند با حداقل سرمایه و از مسیر صندوق های طلا یا گواهی طلا در این بازار جذاب سرمایه گذاری کند و دیگر ریسک های سنتی و قدیمی سرمایه گذاری در بازار فیزیکی طلا همچون ریسک سرقت و نگهداری، کیفیت و عیار، مراجعه به بازار و ... را نداشته باشد.

در تیر ماه امسال شاهد ثبت رکورد تازه ای در بازار گواهی سپرده شمش طلا طی سال جاری بودیم به گونه ای که در این ماه ۸۰۰ کیلوگرم طلا به ارزش ۳ هزار و ۶۵۵ میلیارد تومان داد و ستد شد.به این ترتیب با ثبت معامله ۸ میلیون و ۳ هزار و ۳۴۲ گواهی به ارزش ۳۶ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال دومین رکوردشکنی تاریخی معاملات گواهی سپرده شمش طلا از ابتدای راه اندازی این ابزار (اسفندماه ۱۴۰۱) تاکنون شکسته شد.

این دومین رکوردشکنی حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از زمان راه اندازی تا کنون بوده و اولین رکوردشکنی آن مربوط به اسفند ماه ۱۴۰۲ و با معامله ۸۴۳ کیلوگرم شمش طلا است.لازم به ذکر است در فروردین ماه ۴۴۶ کیلوگرم، اردیبهشت‌ماه ۷۵۵ کیلوگرم، خردادماه ۶۹۱ کیلوگرم گواهی سپرده کالایی شمش طلا در بورس کالا معامله شد.

نشست هم اندیشی «وضعیت عمومی بازار محصولات پتروشیمی» برگزار شد

در هفته گذشته نشست هم اندیشی «وضعیت عمومی بازار محصولات پتروشیمی» با حضور مسوولان بخش دولتی و خصوصی در بورس کالای ایران برگزار شد.

این نشست با حضور حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، پروین نباتی سرپرست دفتر کل صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت، مرضیه طهماسبی مدیر گروه مطالعات اقتصادی و بازار انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی و سعید ترکمان رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به میزبانی سید جواد جهرمی مدیرعامل بورس کالای ایران برگزار شد. مدیران ارشد وزارت صمت، انجمن صنایع پلیمر و بورس کالای ایران از دیگر حاضران این نشست بودند.

دادوستد بیش از ۱۱ میلیون تن محصول در تالار نقره ای

آمار معاملات بورس کالای ایران در چهارمین ماه از سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که در این ماه ۱۱ میلیون و ۸۷ هزار و ۲۱۷ تن انواع کالا به ارزش ۱۱۸ هزار و ۷۵۵ میلیارد تومان در بازار فیزیکی دادوستد شد.

تالار محصولات صنعتی و معدنی در خرداد ۱۴۰۳ میزبان معامله بالغ بر ۸ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۵۶۰ تن انواع کالا به ارزش ۷۰ هزار میلیارد تومان بود.در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در تیر ۱۴۰۳، ۲ میلیون و ۴ هزار و ۶۹۹ تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از ۴۴.۴ هزار میلیارد تومان در دو بخش داخلی و صادراتی معامله شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها