مجمع 1403

مدیرعامل بورس کالای ایران صبح امروز در جمع سهامداران بورس کالا گفت: بزرگترین دستاورد بورس کالا در سال گذشته، هویتی است که در بورس کالا شکل گرفت که از هر بحرانی می توان عبور کرد؛ سال گذشته یاد گرفتیم که هیچ بن بستی برای توسعه وجود ندارد و می‌توان بزرگترین تهدیدها را به فرصت و حتی توسعه تبدیل کرد که این رویه را همگان در توسعه معاملات مبتنی بر طلا مشاهده کردند.

به گزارش کالاخبر ، مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالای ایران صبح امروز با حضور سهامداران این شرکت برگزار شد و مدیرعامل بورس کالای ایران ضمن تشریح دستاوردهای سال ۱۴۰۲، اهم برنامه های این بورس در سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

سید جواد جهرمی مدیر عامل بورس کالای ایران در ابتدای سخنرانی خود در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت به پیام هیات مدیره اشاره کرد و گفت: شرکت بورس کالای ایران در سال‌های گذشته اقدامات مهمی در حوزه افزایش کارایی در اقتصاد کشور داشته و زمینه رشد و توسعه صنایع مختلف را خصوصا رهایی از قیمت گذاری دستوری، تکیه بر اصول اقتصادی و افزایش شفافیت و کارایی فراهم کرده است.

وی یادآور شد: شرکت بورس کالای ایران همچون سال های گذشته در سال ۱۴۰۳ نیز در راستای ارتقای ماموریت و چشم انداز خود مبنی بر مرجعیت پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی بر آن است تا با تمرکز بر توسعه خطوط کسب و کار جدید در کنار گسترش و تعمیق بازارها و توسعه ابزارهای نوین، زنجیره خدمات خود را تکمیل کرده و در ارتقای شفافیت، سلامت و رونق اقتصادی کشور نقش آفرینی کند.

او افزود: بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۲ با تمام فراز و فرودها، همچون سنوات گذشته برگ زرینی به کارنامه موفقیت های خود اضافه کرد و رکوردهای تاریخی جدیدی را به ثبت رساند.

وی اظهار داشت: بزرگترین بازار متشکل کالایی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در کشور در این مقطع زمانی ارزش کل معاملات خود را به رقم ۱۶۳۱ هزار میلیارد تومان ارتقا داد که از رشد ۵۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ برخوردار بوده است. همچنین حجم معاملات بازار فیزیکی در این سال بالغ بر ۱۵۱ میلیون تن بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشدی ۲۸ درصدی را تجربه کرده و این مهم نشان دهنده حرکت رو به جلو در راستای تحقق ماموریت های محوله به این بورس است.

دستاوردهای مهم سال ۱۴۰۲

جهرمی به دستاوردهای بورس کالا در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: بورس کالا در سال ۱۴۰۲ علاوه بر ثبت چندین رکورد تاریخی در بازارهای مختلف، توسعه معاملات مبتنی بر طلا را در دستور کار قرار داد که رونق معاملات گواهی سپرده شمش طلا، ایجاد قراردادهای جدید طلا در بازار مشتقه و راه اندازی نخستین خزانه غیربانکی طلا در بازار سرمایه و استقبال سرمایه گذاران از این ابزارها از مهم ترین دستاوردهای بورس کالا بود.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه فناوری اطلاعات، توسعه معاملات مبتنی بر طلا، تامین تجهیزات ساختمان جدید شرکت بورس کالای ایران، رکورد حجم و ارزش معاملات‌ بورس کالا، تغییر در سقف کارمزدها برای اولین بار از بدو تاسیس شرکت، اجرای سامانه جدید عرضه و افزایش اخذ حق عضویت از کارگزاران برای اولین بار از بدو تاسیس شرکت از جمله مهم ترین دستاوردهای شرکت در سالی که گذشت بود.

برنامه های سال ۱۴۰۳

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به برنامه های بورس کالا تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های بورس کالای ایران این است که توسعه رینگ صادراتی را دنبال کند. امیدواریم در دولت جدید همکاری خوبی با وزارت جهاد کشاورزی داشته باشیم تا معاملات کالاهای کشاورزی مجدد در بورس کالا از سرگرفته شود.

وی در خصوص روند توسعه پروژه ساختمان جدید بورس کالا گفت: این پروژه تاکنون به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و از این پس مراحل تکمیل و تجهیز آن در دست اقدام است.

وی اظهار کرد: به منظور ایجاد تسهیل در روند معاملات، بورس کالا به دنبال ایجاد امکان استفاده از امضای دیجیتال و برخط شدن سامانه های جدید است که در این راستا، سامانه تسویه معاملات هم امسال بر خط و سامانه ای خواهد شد و امسال نیز دنبال آن هستیم تا امکان انجام معاملات برخط برای تالار فیزیکی به ثمر برسد.

تبدیل تهدیدها به فرصت، دستاورد بزرگ ۱۴۰۲

جهرمی در خصوص بزرگترین دستاورد سال گذشته گفت: بزرگترین دستاورد بورس کالا در سال گذشته، هویتی است که در بورس کالا شکل گرفت که از هر بحرانی می توان عبور کرد. سال گذشته یاد گرفتیم که هیچ بن بستی وجود ندارد و می‌توان بزرگترین تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد که این رویه در توسعه معاملات طلا نمود پیدا کرد.

وی از بورس کالا به عنوان دماسنج اقتصاد کشور یاد کرد و افزود: بورس کالا سعی کرده در تمام مراحل کار کارشناسی انجام دهد و همین موضوع عامل ایجاد اعتماد در میان سهامداران و بازار سرمایه بوده است.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: تجمیع نمادهای معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا و انتقال معاملات آن در بستر بورس کالا، استفاده از اوراق گام در تسویه بورس کالا، ارتقای زیرساخت‌های فناوری و اطلاعات، راه اندازی سامانه‌های شکایات، ارتقای مکانیسم‌های حراج، تجهیز ساختمان جدید، ارتقای سامانه‌های معاملات گواهی سپرده کالایی، ایجاد بازار خودروی دست دوم و ارتقای سامانه عرضه و تسویه از مهم ترین برنامه های سال ۱۴۰۳ است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها