بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"۲۱ همت جذب صندوق های طلا شد"،"حجم معاملات گواهی شمش طلا از ۲.۵ تن عبور کرد"،"ثبت معامله ۷۱ کیلو طلا در یک روز"،"بزرگترین تامین مالی تاریخ بورس کالا در کمتر از یک‌ساعت"،"چراغ مولدسازی املاک دولت در بورس کالا روشن شد" و "پذیرش کامیون دوو در بورس کالا" اشاره کرد.

۲۱ همت جذب صندوق های طلا شد

به گزارش کالاخبر ، مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: همسو با سیاست‌های دولت در راستای مشارکت مردم در اقتصاد و جذب نقدینگی سرگردان به بازارهای رسمی و شفاف، ۲۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی در صندوق‌های طلا جذب شده است.بنابراین در رقمی بی‌سابقه ارزش بازار صندوق‌های طلا از ۲۱ هزار میلیارد تومان عبور کرد و حتی ظرفیت جذب نقدینگی به این صندوق‌ها به ۳۰ همت رسید.

رحمان آراسته اظهار داشت: وجود زنجیره ابزارهای جذاب طلا در بورس کالا باعث شده تا ذائقه شمار زیادی از سرمایه‌گذاران و عموم مردم به سرمایه‌گذاری در بازار طلا از مبادلات فیزیکی به سمت ابزارهای مالی طلا تغییر کند.

وی با بیان اینکه در کنار معاملات گواهی سپرده و همچنین قراردادهای مشتقه طلا، شاهد رونق بی‌سابقه صندوق‌های طلا در بورس کالا هستیم، افزود: صندوق‌های طلا این امکان را به عموم مردم می‌دهند که حتی اگر هیچ آشنایی و تحلیلی از بازار طلا ندارند، با خرید واحدهای صندوق طلا از نوسانات بازار طلا سود کسب کنند و به نوعی هیچ دغدغه‌ای در فرآیند سرمایه‌گذاری خود نداشته باشند.

حجم معاملات گواهی شمش طلا از ۲.۵ تن عبور کرد

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران با اشاره به ادامه استقبال کم نظیر سرمایه گذاران از معاملات گواهی سپرده شمش طلا گفت: در آماری قابل توجه، حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از ۲.۵ تن عبور کرده و ارزش این معاملات نیز به ۸.۳ همت رسیده است؛ به عبارت دیگر، این ابزار مالی جذاب مانع ورود این حجم نقدینگی به بازارهای غیررسمی موازی شده است.

جواد فلاح گفت: معاملات گواهی سپرده شمش به عنوان بازار رسمی و متشکل طلا در کشور، با توجه به مزایایی که به نسبت بازار سنتی طلا دارد با استقبال ویژه مردم مواجه شده است چراکه همه مردم می توانند با سرمایه ای در حدود ۳۳۰ هزار تومان در بازار طلا آن هم بدون ریسک های بازار فیزیکی طلا، سرمایه گذاری کنند.

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران تصریح کرد: معامله ۲۵ میلیون گواهی سپرده معادل ۲.۵ تن شمش طلا در بازار گواهی سپرده بورس کالا، معادل ۳۴۱ هزار قطعه سکه بهار آزادی است به عبارت ساده تر این ابزار مالی بازار سرمایه به تنهایی از ورود نقدینگی این حجم سکه به بازار آزاد جلوگیری کرده و مردم را به سرمایه گذاری در بازار طلا اما به شیوه ای شفاف و امن ترغیب کرده است..

ثبت معامله ۷۱ کیلو طلا در یک روز

در روز ۱۹ دی ماه و در پی استقبال سرمایه گذاران، رکورد حجم و ارزش بازار گواهی سپرده شمش طلا جابه جا شد و برای اولین بار از زمان راه اندازی این بازار ۷۱۷ هزار و ۷۹۴ گواهی معادل ۷۱ کیلو و ۷۷۹ گرم طلا به ارزش نزدیک به ۲۴۵ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت؛ پیش از این رکورد روزانه حجم معاملات ۵۱ کیلوگرم و رکورد روزانه ارزش، ۱۸۹ میلیارد تومان بود.

کارشناسان ۷ مزیت شامل سرمایه گذاری با سرمایه های خرد، معامله به صورت برخط، اخذ کد بازار مالی بورس کالا در ۲۴ ساعت، معاملات معاف از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد، امکان تحویل شمش طلا از خزانه بانک، اطمینان از اصالت و عیار طلای خریداری شده و پایان دغدغه نگهداری و سرقت طلا را از جمله اصلی ترین مزایای معاملات گواهی سپرده شمش طلا برای سرمایه گذاران عنوان می کنند.

دارندگان گواهی سپرده شمش طلا با دارا بودن حداقل ۱۱ هزار گواهی امکان ثبت درخواست تحویل فیزیکی از خزانه بانک را دارند.

بورس کالا در مسیر تبدیل شدن به مرجع قیمت زعفران دنیا

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ۸۵ تن زعفران در نمادهای بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است، گفت: یکسان سازی نمادها و تبدیل شدن به مرجع قیمت زعفران از برنامه های توسعه ای در حوزه زعفران است.

جواد فلاح گفت: در حال حاضر ۱۷ انبار زعفران در بورس کالا پذیرش شده است که در استان خراسان رضوی و جنوبی مستقر هستند و کشاورزان می توانند زعفران تولیدی خود را به هر کدام از این انبارها ارائه دهند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون حدود ۴۵ تن زعفران نگین بورسی در انبارهای بورس کالا پذیرش شده است، تصریح کرد: سال گذشته رکورد حجم معاملات زعفران در بورس کالا شکسته شد و ۱۸۴ تن زعفران مورد معامله قرار گرفت؛ امسال هم تا پایان آذر ماه ۸۵ تن زعفران در نمادهای بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است.

بزرگترین تامین مالی تاریخ بورس کالا در کمتر از یک‌ساعت

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد کنسانتره سنگ آهن شرکت سنگ آهن مرکزی به عنوان بزرگترین تامین مالی تاریخ بورس کالا که در روز ۱۹ دی ماه با هدف تامین سرمایه در گردش ۳ هزار میلیارد تومانی این شرکت انجام شد، در کمتر از یک ساعت با موفقیت به پایان رسید.

به این ترتیب عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد کنسانتره سنگ آهن شرکت سنگ آهن مرکزی در نمادهای عسنگ۱، عسنگ۲، عسنگ۳، عسنگ۴، عسنگ۵ و عسنگ۶ به تعداد ۸ میلیون و ۴۷۸ هزار قرارداد و با قیمت ۳۵۳ هزار و ۸۵۰ تومان در هر قرارداد ۱۰۰ کیلوگرمی انجام شد و تامین مالی این شرکت در این روز به طور کامل به پایان رسید.

چراغ مولدسازی املاک دولت در بورس کالا روشن شد

فرآیند مولدسازی املاک مازاد دولت از مسیر بورس کالای ایران، در روز ۱۹ دی ماه با معامله ۴ ملک سازمان خصوصی سازی واقع در بابل آغاز شد تا همه اطلاعات و داده های فروش املاک دولتی به صورت شفاف و لحظه ای در دسترس عموم قرار بگیرد.

آپارتمان های عرضه شده مسکونی بوده و همگی دارای مساحت عرصه ۱۷ هزار و ۵۵۸ متر مربع و اعیان ۱۴۴.۵ مترمربع بودند. از ۴ آپارتمان به فروش رفته، معامله یک ملک با رقابت خریداران مواجه شد و همین رقابت بر جذابیت های امروز تالار املاک و مستغلات افزود.

به این ترتیب ملک با پلاک ثبتی ۶۱/۲۷۱۶ با رقابت ۱۵.۲۹ درصدی یک میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان فروخته شد و سه آپارتمان دیگر با قیمت پایه معامله شدند.طبق آمار معاملات، ملک با پلاک ثبتی ۵۸/۲۷۱۶ با قیمت پایه یک میلیار و ۴۷۰ میلیون تومان معامله شد و دو ملک دیگر با پلاک های ثبتی ۶۲/۲۷۱۶ و ۶۳/۲۷۱۶ با قیمت پایه یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان فروخته شدند.

رکورد حجم معاملات سالانه بورس کالا شکسته شد

رکورد تاریخی حجم معاملات سالانه بازار فیزیکی بورس کالا که به معامله ۱۱۷ میلیون و ۷۲۲ هزار تن کالا در سال ۱۴۰۱ اختصاص داشت از ابتدای امسال تا ۱۵ دی ماه جاری شکسته شد تا مبادله ۱۱۷ میلیون و ۸۳۴ هزار تن محصول زیر چتر شفاف بازار سرمایه ثبت شود و تامین مواد اولیه تولید نیز به شیوه ای مطلوب جریان یابد.

از ابتدای سال‌جاری تا پایان ۱۵ دی ماه در مجموع ۱۱۷ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۳۶۵ تن انواع کالا در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شد. این در حالی است که حجم معاملات بازار فیزیکی بورس کالا در پایان دوازده ماه سال گذشته، ۱۱۷ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۴۱۵ تن محصول بود.

همچنین ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا از ابتدای سال تا ۱۵ دی ماه به ۱۱۳۱ هزار میلیارد تومان رسید تا حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با رشد ۲۹ و ۶۸ درصدی مواجه شود.

پذیرش کامیون دوو در بورس کالا

در روز ۱۸ دی ماه بورس کالای ایران در اطلاعیه‌های جداگانه‌ از پذیرش کامیون و کامیون کشنده دوو (DAEWOO) متعلق به شرکت کاسپین خودرو فرهنگ منطقه آزاد انزلی در بازار اصلی خبر داد.

در اطلاعیه‌های مدیریت پذیرش بورس کالا آمده است: پذیرش کامیون (DAEWOO) و کامیون کشنده (DAEWOO) شرکت کاسپین خودرو فرهنگ منطقه آزاد انزلی پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و شصت و دومین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ ۱۰ دی ۱۴۰۲ در بازار اصلی بورس کالا مورد تصویب قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها