بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"تحقق مانیتورینگ بازار و مبادلات کالایی کشور از طریق بورس کالا"، "«گواهی شمش» دروازه ورود امن به بازار طلا با حداقل سرمایه" و "تجربه ۷ ساله عرضه زعفران در بورس کالا و رضایت کشاورزان" اشاره کرد.

تحقق مانیتورینگ بازار و مبادلات کالایی کشور از طریق بورس کالا

به گزارش کالاخبر ،در هفته گذشته فراکسیون راهبردی و چند تن از نمایندگان مجلس از کمیسیون های مختلف از بورس کالای ایران بازدید کردند و در نشستی تخصصی با کارکردها و سازوکارهای معاملاتی این بورس آشنا شدند؛ رئیس فراکسیون راهبردی مجلس در این نشست، شفافیت و علامت دهی صحیح بورس کالا به سیاست گذاران را از رسالت های اصلی این بورس در اقتصاد ملی عنوان کرد.

محمد رضا میرتاج‌الدینی در ابتدای این نشست گفت: یکی از اصلی ترین نقش های بورس کالا در اقتصاد کشور، شفاف کردن میزان تولید، عرضه و تقاضای کالاهاست به طوریکه به واسطه مبادله کالاها طی سالیان گذشته در این بورس امروز می دانیم که میزان تولید و مصرف محصولات در کشور چه مقدار است.

وی افزود: به عبارت دیگر، کشور از طریق سازوکار بورس کالا به مانیتورینگ بازار و مبادلات کالایی دست یافته است که این موضوع به سیاست گذاری صحیح مسوولان مربوطه در حوزه های مختلف کمک ویژه ای می کند.

وی اظهار داشت:اگر شرایط برای تناسب عرضه و تقاضا در بورس کالا از سوی سیاست گذاران مهیا شود، شاهد علامت دهی صحیح بورس کالا به سیاست گذار، تولیدکننده، مصرف کننده و فعال اقتصادی هستیم و این موضوع در نهایت به نفع اقتصاد است.

«گواهی شمش» دروازه ورود امن به بازار طلا با حداقل سرمایه

مدیر بازارهای مالی بورس کالا گفت: حدود ۵ درصد ارزش معاملات اوراق مالی در کشورهای توسعه یافته به اوراق بهادار مبتنی بر طلا اختصاص دارد که استقبال مردم از معاملات گواهی سپرده شمش طلا نوید آن را می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور، عموم مردم با بازار گواهی شمش به عنوان بستری امن، قانونی و شفاف آشنا شوند.

جواد فلاح درباره معاملات گواهی سپرده شمش طلا و استقبال سرمایه‌گذاران از این ابزار مالی، اظهار داشت: تا پایان آذرماه سال جاری، بیش از ۲.۲ تن شمش طلا در قالب اوراق گواهی سپرده در بورس کالا معامله و بیش از ۷.۳ همت نقدینگی جذب این بازار شد.

وی افزود: تاکنون روی این اوراق به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ۳۰۰ هزار نفر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سه خزانه بانک‌های«ملت، صادرات و سپه» به عنوان انبار بورسی برای شمش طلا پذیرش شده‌اند و ۵۳۵۰ کیلوگرم ظرفیت پذیرش شمش طلا در سه خزانه مذکور ایجاد شده است.

مدیر بازارهای مالی بورس کالا گفت: در حال حاضر، این بازار در حال بزرگتر و شناخته‌تر شدن است و با اعتمادی که مردم به آن پیدا کرده‌اند، به نظر می‌رسد همانند مابقی کشورهای توسعه یافته دنیا بتوانیم از این بازار به عنوان یکی از ابزارهای جذب سرمایه مردم برای توسعه تولید طلا در کشور بهره‌مند شویم.

تجربه ۷ ساله عرضه زعفران در بورس کالا و رضایت کشاورزان

مشکل مالی کشاورزان و ارزان فروشی زعفران به دلالان در فصل برداشت، مشکلات عدیده نگهداری زعفران، آمار نیروی انتظامی از سرقت های زعفران و ایجاد برخی مشکلات اجتماعی، نبود مرجعی برای قیمت واقعی، از دست رفتن اعتبار زعفران ایرانی به دلیل صادرات کالای بعضا کم کیفیت و تقلبی و .... از جمله مشکلات و چالش های بازار زعفران در سال های قبل بوده است؛ اما به گفته فعالان بازار زعفران عمده این مشکلات به دلیل عرضه این محصول ارزشمند در بورس کالا طی ۷ سال گذشته مرتفع شده است.

کشاورزان و فعالان حوزه زعفران از نقش بورس کالا در شکل گیری معاملات شفاف و ارتقای کیفیت محصولات در انبارهای استاندارد بورسی می گویند.غلامرضا کریمی فعال قدیمی بازار گفت:عفران ورود زعفران به بورس کالا چند اتفاق مثبت را رقم زد. اتفاق مهمی که از اهمیت بسزایی برخوردار است استاندارسازی است. تا پیش از ورود زعفران به بورس، به واسطه کاهش کیفیت در فرآیند نگهداری و خشک کردن، اعتبار صادراتی ایران در حال از دست رفتن بود. در حالی که در انبارهای بورس با توجه به شرایط تعریف شده و استانداردهای ملی ایران، محصول صد درصد استاندارد وارد فرآیند معاملات بورسی می شود.

محمد رمضان زاده دیگر فعال حوزه زعفران نیز در این باره گفت: ورود زعفران به بورس منجر به ورود دستگاه های جدید نظیر دستگاه خشک‌کن زعفران و رعایت بهداشت حین برداشت شد. این موضوع تا آنجا پیش رفت که امروز به جرات می توان گفت بیش از ۹۰ درصد زعفرانی که وارد انبارهای بورسی می شود، مورد پذیرش قرار می گیرد و مقدار کمی برگشت می خورد که با مشاوره و آموزش قابل رفع است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها