• ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
  • کد خبر: 88246
نفت

قیمت نفت در اوایل معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا که بازارها به ارزیابی چشم انداز اقتصاد آمریکا از یک سو و اختلالات عرضه از سوی دیگر پرداختند، ثبات یافت.

به گزارش کالاخبر ، بهای معاملات نفت برنت با یک سنت معادل ۰.۰۱ درصد کاهش، به ۷۵ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با چهار سنت معادل ۰.۰۶ درصد افزایش، به ۷۰ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت‌ها روز گذشته با پایین رفتن انتظارات سرمایه‌گذاران درباره کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴، کاهش پیدا کردند. نرخ‌های بهره پایین‌تر، هزینه‌های استقراض مصرف کننده را کاهش داده و رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت را تقویت می‌کند.

قیمت نفت اوایل هفته در پی حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ، حدود ۲ دلار افزایش پیدا کرده بود. درگیری گسترده‌تر ممکن است باعث بسته شدن این مسیر برای حمل نفت و مختل شدن جریان تجارت شود.

با این حال، بازار در معاملات روز سه شنبه که خوش‌بینی به کاهش نرخ بهره آمریکا در آستانه انتشار جزئیات نشست ماهانه بانک مرکزی آمریکا و آمار اشتغال، فروکش کرد، با کاهش قیمت بسته شد.

تحلیلگران شرکت آی‌ان‌جی در یادداشتی برای مشتریانشان نوشتند: بازارهای انرژی نتوانستند از فشار گسترده‌ای که روی دارایی‌های پرریسک وجود دارد، فرار کنند و بازارهای سهام هم ضعیف‌تر شدند. کاهش قیمت نفت با وجود افزایش تنش‌ها در خاورمیانه روی داد.

در آستانه برنامه اوپک پلاس برای برگزاری نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در فوریه، انتظارات برای عرضه فراوان در نیمه اول سال ۲۰۲۴، رشد قیمت نفت را محدود کرده است. سه منبع آگاه به رویترز گفتند:‌ در خصوص تاریخ دقیق، ‌ هنوز تصمیم گیری نشده است.

به گفته تحلیلگران آی‌ان‌جی، هر چند وضعیت ژئوپلیتیکی، مایه نگرانی بازار نفت است اما توازن نسبتا مطلوب نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۴، به کاهش چنین نگرانی‌هایی کمک خواهد کرد. با توجه به میزان کاهش تولیدی که تاکنون صورت گرفته است، کاهش بیشتر تولید در طول سال ۲۰۲۴، برای اوپک پلاس دشوار خواهد بود زیرا کاهش اخیر تولید بیشتر به صورت داوطلبانه بوده و میان همه اعضای این گروه تقسیم نشده است.

در آستانه انتشار گزارش ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا، تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند که میزان ذخایر نفت در هفته گذشته کاهش پیدا کرده اما ذخایر بنزین و سوخت‌های دیگر، افزایش داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، داده های موسسه امریکن پترولیوم روز چهارشنبه و آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا به دلیل تعطیلات سال نو، با یک روز تاخیر، در روز پنج شنبه منتشر می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها