نفت

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند قیمت نفت بین‌المللی در سال ۲۰۲۴، به دیل رشد جهانی ضعیفی که تقاضا را محدود نگه می‌دارد، احتمالا نزدیک ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد ماند.

به گزارش کالاخبر ،تحلیلگران این مسئله را مطرح کردند که آیا تولیدکنندگان گروه اوپک پلاس قادر به استمرار محدودیت عرضه برای حمایت از بازار هستند یا خیر.

میانگین هر بشکه شاخص جهانی نفت برنت در سال میلادی جاری تاکنون، حدود ۸۲ دلار و ۱۷ سنت بوده است و تحت تاثیر افزایش ارزش دلار آمریکا در فضای نرخ بهره بالا و کاهش تقاضا از سوی چین، در آستانه کاهش بیش از ۹ درصدی سالانه قرار دارد.

در نظرسنجی رویترز از ۳۴ اقتصاددان و تحلیلگر پیش‌بینی شد که میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۴، به ۸۲ دلار و ۵۶ می‌رسد که کمتر از ۸۴ دلار و ۴۳ سنت پیش بینی شده در نوامبر است. فقط یک تحلیلگر پیش‌بینی کرد که قیمت‌ها در سال آینده به طور متوسط بالاتر از ۹۰ دلار خواهد بود.

میانگین قیمت نفت آمریکا در سال میلادی آینده، به ۷۸ دلار و ۸۴ سنت می‌رسد که با قیمت ۸۰ دلار و ۵۰ سنت در ماه گذشته قابل مقایسه است.

توماس ویبیرک، تحلیلگر شرکت «نورد لند بی کی» می‌گوید: از سمت تقاضا، در ماه‌های آینده انتظار انگیزه زیادی نداریم. هنوز یک علامت سوال در خصوص عرضه وجود دارد. تردیدهای زیادی در خصوص این که آیا گروه اوپک پلاس قادر به کاهش عرضه طبق توافق اخیر است، وجود دارد.

تولیدکنندگان اوپک پلاس در نشست اخیر خود، با کاهش داوطلبانه تولید مجموعا حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز در سه ماهه نخست سال آینده موافقت کردند. به این ترتیب، اوپک پلاس حدود شش میلیون بشکه در روز از تولید خود را کاهش داده و سهم بازارش، به ۲۷ درصد کاهش پیدا می‌کند.

جان پیسی، رئیس مشاوران شرکت مشاوران استراتاس گفت: در حالی که حفظ همکاری با همه اعضای اوپک پلاس، در این مقطع و سطح قیمت دشوار است اما همه اعضا از افزایش قیمت نفت حمایت می‌کنند.

تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی همچنین گفتند که ریسک‌های ژئوپلیتیکی، قیمت نفت را در ماه‌های آینده پرنوسان نگه می‌دارد. تصور ما بر این است که در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳، نگرانی بیشتری نسبت به مسائل ژئوپلیتیکی وجود خواهد داشت و نرخ ریسک مربوط به آن، به طور قابل‌توجهی بالاتر خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، جنگ در غزه، نگرانی نسبت به گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه که بزرگترین منطقه تامین‌کننده نفت در جهان است و مختل شدن عرضه را برانگیخت. حملات اخیر به کشتی‌ها در دریای سرخ هم نگرانی‌هایی را نسبت به اختلال در کشتیرانی به وجود آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها