بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به "شفافیت به عرضه املاک دولت رسید"،"پذیرش ۳۸ ملک دولت در بورس کالا"،"چرا خرید گواهی شمش جذاب تر از سکه و طلای فیزیکی است؟" و"عرضه ۴۰ دستگاه کامیون کشنده و کامیونت " اشاره کرد.

شفافیت به عرضه املاک دولت رسید

به گزارش کالاخبر ،نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در خصوص عرضه املاک مازاد دولت گفت: در حوزه مولدسازی اموال دولت به روش های سنتی، شائبه هایی وجود داشت که ممکن بود روش عرضه به دور از چشم مردم اتفاق بیفتد اما عرضه در بورس کالا به این شائبه ها پایان می دهد و نگرانی ها را در این خصوص از بین می رود.

معین الدین سعیدی شفافیت را مزیت اصلی بورس کالا عنوان کرد و گفت: بورس کالا با ایجاد یک فضای رقابتی و شرایط حضور برابر همه متقاضیان خرید، باعث می شود تا شائبه ای در فروش املاک دولت ایجاد نشود و همین موضوع به رشد شفافیت اقتصادی کمک می کند.

وی اضافه کرد: در مزایده های سنتی همواره شاهد گلایه برخی متقاضیان بودیم که از نحوه اجرای مزایده گلایه داشتند یا حتی خیلی از افراد علاقه مند به خرید از وجود املاک دولتی بی اطلاع می مانند اما با اعلام سازمان خصوصی سازی عرضه ها در بورس کالا آغاز شده و این شیوه شفاف، مورد حمایت مجلس است.

بهترین شیوه برای عرضه انتخاب شد

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی نیز در مورد عرضه املاک مازاد دولت در بورس کالا گفت: مولد سازی یکی از ارکان و اصول ساختار بودجه بوده و امری ضروری است که بارها رهبر انقلاب بر اجرایی کردن این موضوع تاکید داشتند.

ذبیح الله اعظمی ساردویی با بیان اینکه برخلاف تاکیداتی که در خصوص مولدسازی دارایی های دولت وجود داشت اما این دارایی ها مسکوت مانده بود و باید در این زمینه تصمیم گیری می شد، اظهار داشت: عرضه املاک مازاد دولت به تازگی در بورس کالا آغاز شده که می توان گفت این شیوه بهترین مدل عرضه است چراکه شفافیت در معاملات بورس کالا حرف اول را می زند.

وی مولدسازی دارایی‌های دولت را اقدامی مهم در راستای تحقق اصلاح ساختار بودجه عنوان کرد و گفت: شیوه عرضه اموال مازاد دولت در بورس کالا مورد تایید بوده و این روش بهترین نوع عرضه اموال مازاد دولت است زیرا شفافیت و در دسترس همگان بودن، مهمترین مولفه های این شیوه عرضه است و می تواند این اقدام دولت را زودتر به سرانجام برساند.

پذیرش ۳۸ ملک دولت در بورس کالا

بورس کالای ایران در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از پذیرش ۳۸ ملک در قالب آپارتمان و ساختمان مسکونی متعلق به دولت که عرضه کننده آن سازمان خصوصی‌سازی است، خبر داد.

در اطلاعیه های مدیریت پذیرش بورس کالای ایران آمده است: ملک‌های پذیرش شده متعلق به دولت بوده که عرضه کننده آن سازمان خصوصی سازی است.این ۳۸ ملک پس از بررسی مدارک و مستندات در چهارصد و یکمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۱ آذر در بازار فرعی برس کالا مورد تصویب قرار گرفت.

همچنین ۲۰۴ تن پنبه محلوج شرکت آفتاب آران وش مغان که عرضه کننده آن سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران است و شمش فولادی شرکت تولیدی فولادسازان جم در بازار اصلی بورس پذیرش شد.

چرا خرید گواهی شمش جذاب تر از سکه و طلای فیزیکی است؟

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که استقبال سرمایه گذاران از معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا، دلایل متعددی دارد اما موضوع اصلی اینجاست که خرید گواهی طلا که معرف مقدار مشخصی از طلاست به جای خرید طلای فیزیکی، برتری های زیادی از جمله حباب قیمتی کمتر، سهولت در خرید و فروش و نگهداری بدون دغدغه دارد.

آرش مرشد سلوک گفت: معاملات گواهی سپرده شمش طلا رقیبی برای بازار سکه خواهد بود و با توجه به اینکه سکه حباب زیادی دارد، خرید شمش طلا از بورس کالا که بر اساس قیمت های روز کشف می شود گزینه جایگزین مناسبی خواهد بود.

او با بیان اینکه معاملات شمش طلا بازاری رقابتی و شفاف دارد، اشاره کرد: در این بازار با گواهی های سپرده معامله صورت می گیرد و این اوراق معرف مقدار مشخصی از طلاست. در واقع به خریداران به جای طلا، برگه های گواهی سپرده را معامله می کنند و قیمت این برگه ها هم با نوسانات طلا، تغییر می کند.

عرضه ۴۰ دستگاه کامیون کشنده و کامیونت

تالار خودرو بورس کالای ایران ۴ دی ماه میزبان عرضه ۴۰ دستگاه کامیون کشنده امپاور و کامیونت فورس کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری است.

به این ترتیب تعداد ۲۰ دستگاه کامیون کشنده ام پاور (EM POWER) به قیمت پایه ۴ میلیارد و ۴۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پیش پرداخت ۱۰ درصدی و تعداد ۲۰ دستگاه کامیونت فورس کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری به قیمت پایه یک میلیارد و ۵۰۶ میلیون تومان عرضه می شود

امکان استفاده از استراتژی کاورد کال برای صندوق های سرمایه گذاری سهامی و کالایی

مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از فراهم شدن امکان استفاده از استراتژی کاورد کال در قرارداد اختیار خرید شمش طلا برای صندوق های سرمایه گذاری سهامی و کالایی (به جز صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت) خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: امکان اخذ موقعیت باز فروش در قرارداد اختیار معاملۀ خرید شمش طلا پوشش داده شده با خرید گواهی سپرده شمش طلا، بدون نیاز به تودیع وجه تضمین(استراتژی Covered call)در بازار قرارداد اختیار معامله شمش طلا، برای کلیه صندوق های سرمایه گذاری سهامی و کالایی (به جز صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت) فراهم است.

لذا در صورتی که "سرمایه گذاری در اوراق گواهی سپرده کالایی" در امیدنامه صندوق پیش بینی شده باشد، با رعایت حد نصاب اعلام شده در ابلاغیه شماره ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ سازمان بورس و اوراق بهادار، می توانند با داشتن گواهی سپرده شمش طلا، بدون نیاز به تودیع وجه تضمین، موقعیت فروش در قرارداد اختیار خرید شمش طلا اخذ کنند.

ابزارهای تامین مالی بورس کالای ایران به شهرداری ها معرفی شد

در هفته گذشته «همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر» با حضور شهرداران، اعضای شوراهای شهر، مدیران و معاونین اجرایی و مالی و کارشناسان شهرداری‌ها هفته گذشته در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد که در این همایش، ۵ کارگاه آموزشی با موضوع شیوه های تامین مالی از بستر بورس کالای ایران برگزار شد.

«همایش و نمایشگاه نهضت تأمین مالی شهر»، در مجموع ۳۶ کارگاه‌های آموزشی با موضوع «بورس کالا»، «صندوق»، «اوراق اسلامی»، «تأمین جمعی»، «اوراق دولتی» و «اوراق اسلامی» در سالن‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد.

امکان بهره‌گیری شهرداری ها از تسویه به روش اعتباری از طریق اوراق گام در معاملات خود در بازار فیزیکی بورس کالا و همچنین فرصت‌های موجود در بازار اموال غیرمنقول بورس کالا به منظور تسویه مطالبات و بدهی‌ها و امکان بهره گیری شهرداری ها برای تسویه بدهی‌ها و مطالبات از این معاملات از راهکارهای تامین مالی از بستر بورس کالا بود که به جزییات آن اشاره شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها