اسکندری

بورس کالای ایران در راستای نیاز به پاسخ سرمایه گذاران و هدایت نقدینگی سرگردان جامعه از بازارهای غیررسمی به مبادلاتی شفاف و رسمی، از اسفندماه سال گذشته و پس از یک سال و نیم بررسی و فراهم سازی زیرساخت ها، معاملات گواهی سپرده شمش طلا را راه اندازی کرد که به دلیل استقبال سرمایه گذاران، معادن طلا، دارندگان و واردکنندگان طلا، ظرفیت خزانه های شمش طلا در بانک ها رو به افزایش است.

به گزارش کالاخبر به نقل از آوای آگاه؛محبوبه اسکندری رئیس اداره توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق در خصوص استقبال عرضه‌کنندگان شمش طلا و افزایش تعداد و ظرفیت خزانه‌ها گفت: بازار معاملات گواهی سپرده شمش طلا تنها بازار رسمی طلا در کشور است که در آن "طلا" در قالب اوراق بهادار گواهی سپرده کالایی معامله می‌شود.

وی افزود: به این منظور عرضه‌کنندگان، شمش‌های طلای خود را در خزانه‌های پذیرش شده بورس کالا با رعایت ترتیبات مشخص هر خزانه اعم از توزین، نمونه برداری، ارزیابی و در نهایت تطبیق با استانداردهای موجود، سپرده‌گذاری می‌کنند.

وی یادآور شد: بازار در ابتدا با ظرفیت ۳ تنی خزانه بانک ملت راه‌اندازی شد و همین میزان شمش طلا در خزانه سپرده‌گذاری و معاملات آغاز شد و خوشبختانه با استقبال مناسبی که در بازار به ویژه از سوی واردکنندگان و تولیدکنندگان شمش طلا صورت گرفت، ظرفیت ایجاد شده پاسخگوی تقاضای موجود نبود و در نتیجه اقدامات توسعه‌ای در جهت افزایش ظرفیت خزانه شمش طلا انجام شد.

اسکندری عنوان کرد: به این ترتیب ظرفیت خزانه بانک ملت طی دو مرحله از ۳ تن به ۳.۳ و در نهایت به ۳.۸ تن افزایش یافت. خزانه بانک صادرات نیز با ظرفیت ۵۰۰ کیلوگرم پذیرش شد که این بانک نیز جهت افزایش ظرفیت به ۲.۵ تن درخواست ارایه کرده است.

بانک سپه متقاضی پذیرش خزانه شمش

به گفته ی رئیس اداره توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، در این حوزه بانک سپه نیز متقاضی پذیرش خزانه شمش طلا در بورس کالا است و اقدامات پذیرش این خزانه نیز با ظرفیت ۵۰۰ کیلوگرم در حال اتمام است.

اسکندری عنوان کرد: بنابراین کلیه واردکنندگان شمش طلا و نیز تولیدکنندگان این حوزه می‌توانند از طریق مذاکره با خزانه‌های بانکی پذیرش شده در بورس کالا و انعقاد قرارداد با آنها، از ظرفیت ایجاد شده بهره برده و با سپرده‌گذاری شمش‌های طلا در این خزانه‌ها، اقدام به فروش در بازار گواهی سپرده کالایی کنند. همچنین شمش‌های طلای یک کیلوگرمی با حداقل عیار ۹۹۵ در این خزانه‌ها قابل پذیرش خواهند بود.

بر اساس این گزارش، معاملات گواهی سپرده شمش طلا از اسفند ۱۴۰۱ در بورس کالای ایران راه اندازی شد و جذابیت این معاملات و استقبال بالای سرمایه‌گذاران از آن موجب شد تا از اسفند ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۱.۸ تن طلا به ارزش ۵.۹ همت مورد معامله قرار گیرد. حجم معامله شده شمش طلا در بازار گواهی سپرده، معادل بیش از ۲۴۰ هزار قطعه سکه است و به این ترتیب بازار گواهی شمش از ورود تقاضای بالای خرید طلا به بازار آزاد جلوگیری کرده است.

امکان پوشش ریسک ناشی از نوسان قیمت ارز و اونس جهانی، معافیت مالیاتی، استفاده به عنوان یک سپر تورمی، مالکیت طلا بدون نیاز به نگهداری فیزیکی، نقدشوندگی بالا، پایین بودن کارمزد معاملات، قابلیت خرید و فروش به صورت برخط، اطمینان از اصالت و استاندارد شمش‌های قابل معامله و از بین رفتن ریسک‌های ناشی از سرقت و تقلبی بودن سکه فیزیکی و از همه مهم‌تر امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه اندک در این بازار از مهم‌ترین مزایایی است که به جذابیت این معاملات کمک کرده است؛ با توجه به اینکه هر گواهی سپرده شمش طلا معادل یک‌دهم گرم طلاست، افراد می‌توانند با سرمایه حدود ۳۳۰ هزار تومان در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها