بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"مردم از گواهی شمش طلا استقبال گسترده ای خواهند کرد"،"جواهر هم به بورس کالا آمد"،"آنلاین و شفاف، گواهی شمش طلا بخریم"،"افزایشی شدن فرایند عرضه و خرید برنج در بورس کالا" و"نقش بورس‌های کالایی در حمایت از بخش کشاورزی" اشاره کرد.

مردم از گواهی شمش طلا استقبال گسترده ای خواهند کرد

به گزارش کالاخبر ،مدیر امور مالی بانک ملت گفت: معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران به دلیل مزیت های مهمی همچون امکان سرمایه گذاری با هر میزان نقدینگی، نگهداری شمش در مکان مطمئن، سهولت و شفافیت معامله و اطمینان از عیار و کیفیت اعلام شده، ابزار جذابی است که در صورت آشنایی بیشتر عموم مردم با اقبال گسترده ای مواجه می شود.

مریم لیلی دوست گفت: این معاملات دارای جذابیت های زیادی برای سرمایه گذاران و عموم مردم است که در صورت اطلاع رسانی همگانی با استفاده از وسائل ارتباط جمعی بر میزان استقبال ها از این ابزار مالی در حوزه طلا افزوده می شود.

وی عنوان کرد: همچنین ساده کردن فرآیندها و گردش کار و نیز اصلاح فرآیندهای موجود مربوط به معاملات شمش از دریافت کد معاملاتی گرفته تا آسان شدن واریز وجه به حساب کارگزاری جهت خرید گواهی سپرده یا برداشت سریع وجوه ناشی از فروش گواهی سپرده، موجب ترغیب بیشتر عموم مردم جهت روی آوردن به معاملات گواهی سپرده خواهد شد.

جواهر هم به بورس کالا آمد

پذیره‌نویسی دوازدهمین صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلا با نماد «جواهر» در راستای رسالت ملی بورس کالای ایران جهت کمک به اقتصاد و جذب نقدینگی سرگردان در کشور به ابزارهای مالی رسمی و شفاف، از روز دوشنبه ۸ آبان ماه به مدت سه روز کاری آغاز شد.

رحمان آراسته مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران با اعلام خبر پذیره نویسی صندوق طلای جواهر گفت: امکان مشارکت حداکثری مردم در اقتصاد حتی با سرمایه های خرد و هدایت نقدینگی سرگردان جامعه به بازارهای شفاف و رسمی از اهداف دولت سیزدهم به شمار می رود به گونه ای اسفندماه سال گذشته معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران از سوی معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.

در همین زمینه و در پی استقبال عموم مردم و سرمایه گذاران از صندوق های طلا در بورس کالا، راه اندازی صندوق طلای جدید در دستور کار قرار گرفته و دوشنبه هفته جاری پذیره نویسی دوازدهمین صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلا با نماد «جواهر» آغاز می شود.

استقبال بی نظیر سرمایه گذاران از جواهر

پذیره نویسی دوازدهمین صندوق طلا با نماد جواهر که دوشنبه ۸ آبان با عرضه ۱۰۰ میلیون واحد سرمایه گذاری در بورس کالا آغاز شد و ظرف یک ساعت با موفقیت به اتمام رسید به دلیل استقبال بالای سرمایه گذاران و با مجوز سازمان بورس برای افزایش سقف واحدهای سرمایه گذاری این صندوق، ۱۰۰ میلیون واحد دیگر در روز سه شنبه ۹ آبان عرضه شد که بازهم با اقبال سرمایه گذاران این پذیره نویسی با موفقیت به پایان رسید.

پذیره نویسی دوازدهمین صندوق طلا با نماد جواهر که در بورس کالای ایران آغاز شد که با استقبال سرمایه گذاران در همان روز با موفقیت به اتمام رسید. در پی استقبال گسترده از این صندوق، فرایند پذیره نویسی به مدت دو روز کاری دیگر تمدید شد و با اقبال سرمایه گذاران ۱۰۰ میلیون واحد دیگر از این صندوق نیز در دومین روز مورد معامله قرار گرفت.

در جریان فرآیند پذیره نویسی در دومین روز، ۳۱ میلیون و ۷۱ هزار واحد از صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای زاگرس با نماد جواهر از سوی سهامداران حقیقی و ۶۸ میلیون و ۹۲۹ هزار واحد از سوی سهامداران حقوقی خریداری شد.

آنلاین و شفاف، گواهی شمش طلا بخریم

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: وقتی مردم به جای خرید فیزیکی طلا، خرید گواهی شمش طلا در بورس کالا را انتخاب می‌کنند دیگر خبری از قیمت‌های سلیقه‌ای و محاسبات ناآشنا و غیرشفافی که همیشه فروشنده‌ها مبالغ اضافه‌تری را نسبت به ارزش طلا عنوان می کنند، نیست چراکه روی تابلوی بورس، قیمت شمش طلا شفاف و دقیق مشخص است.

فردین آقابزرگی اظهار کرد: حذف ریسک نگهداری و سرقت، دارا بودن کیفیت و استاندارد قید شده در اوراق، نقدشوندگی بالا، شفافیت و سهولت در انجام در معاملات، استفاده از مکانیزم حراج و داشتن بازار قابل نظارت از مهم‌ترین مزیت‌های بازار گواهی سپرده شمش طلا به نسبت بازار آزاد است.

وی افزود: گواهی سپرده شمش طلا به دلیل آنکه در بازار مالی بورس کالا فعال است، نقدشوندگی بالایی دارد و دارندگان اوراق به راحتی می‌توانند با فروش اوراق خود در زمان دلخواه، از نوسانات قیمت طلا سود کسب کنند. همچنین امکان تحویل شمش طلا نیز در بورس وجود دارد و کل فرآیندها در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود.

از دارایی های خرد هم می توان در مقابل تورم محافظت کرد

کارشناس بازار سرمایه گفت: امکان خرید گواهی شمش طلا در بورس کالا این امکان را به افراد با سرمایه های خرد می دهد که در این بازار از دارایی های خود حتی اگر میزان آن اندک باشد در برابر تورم محافظت کند.

علی بیک زاده اظهار داشت: مزیت اصلی این ابزار این است که وقتی یک اوراق مالی خریداری می شود، مساله نگهداری دارایی مشکلی برای خریدار ایجاد نخواهد کرد. مسلما نگهداری طلا و شمش طلا در منزل مشکلات خود را خواهد داشت و نگرانی هایی در خصوص سرقت این دارایی همواره خریداران را درگیر می کند.ولی گواهی شمش طلا این نگرانی را ندارد چرا که به غیر از خریدار هیچ فرد دیگری قادر به معامله و فروش آن نخواهد بود. این اوراق به نام افراد ثبت می شود و مالک اوراق حق معامله آن را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مزایای اوراق سپرده شمش طلا، وثیقه پذیری آن است، تاکید کرد: برخی بانک های کشور این اوراق را به عنوان وثیقه بانکی می پذیرند و افراد می توانند در ازای تودیع اوراق، تسهیلات بانکی دریافت کنند.

افزایشی شدن فرایند عرضه و خرید برنج در بورس کالا

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران، روند عرضه و خرید برنج در بازار بورس کالای ایران را از سه سال گذشته تاکنون رو به رشد و امیدوار کننده اعلام کرد.

جواد فلاح روز چهارشنبه، ۱۰ آبان ماه در حاشیه نخستین روز از معاملات برنج در چهارمین سال عرضه این محصول در بورس کالای ایران گفت: خوشبختانه در سه سال گذشته عملکرد عرضه برنج در بورس کالا، هم کشاورز و فروشنده‌ها که اقدام به فروش داشتند وهم تعداد خریدار این محصول اضافه شده و در چهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران انتظار افزایش چند برابری آن دور از انتظار نیست.

وی افزود: در مدلی که برنج در شروع معاملاتی آن پس از پایان برداشت آن در سال جاری شروع شده در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی است.مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران با اشاره به اینکه فروشنده‌های برنج به هر اندازه و دفعات می‌تواند اقدام به عرضه برنج داشته باشد، تصریح کرد: خریداران و مصرف کننده‌ها نیز بدون واسطه می‌توانند به صورت برخط وهمزمان یا از طریق کارگزار خودشان به بازار بورس دسترسی داشته باشند.

نقش بورس‌های کالایی در حمایت از بخش کشاورزی

مدیر مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالا گفت: بورس‌های کالایی چه در کشورهای در حال توسعه و چه توسعه‌یافته، نقش حائز اهمیتی در شفافیت‌بخشی به معاملات محصولات کشاورزی ایفا می‌کنند.

معین محمدی پور گفت: بورس‌های کشورهای پیشرفته با راه اندازی معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله بر محصولات کشاورزی نظیر ذرت، گندم، جو و ... ضمن پوشش ریسک قیمتی کشاورز، منجر به انتشار شفاف اطلاعات قیمتی این محصولات می‌شوند. انتشار اطلاعات قیمتی به کشاورزان قدرت چانه زنی در برابر واسطه گران را افزایش داده و از فروش محصولات با قیمت نازل و غیرواقعی به واسطه گران جلوگیری می‌کند.

این مقام مسئول بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که با توسعه سیستم قبض انبار برطرف می‌شود، چالش افت قیمت محصولات کشاورزی و در نتیجه زیان کشاورزان در فصول برداشت محصول است. کشاورزان می‌توانند با انبار کردن محصولات خود و عرضه آن طی فصول مختلف از افت قیمت شدید محصول در زمان برداشت جلوگیری کنند.

شروع چهارمین سال معاملات برنج طارم در بورس کالا

چهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران روز چهارشنبه، ۱۰ آبان ماه با حضور مدیر بازارهای مالی بورس کالا در محل سالن معاملاتی مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل به صورت رسمی شروع شد.

نخستین روز از معاملات برنج برداشت شده سال جاری در بورس کالایی ایران شروع و همزمان داد و ستد این کالای استراتژیک نیز روی تالار شیشه‌ای قرار گرفت.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران مستقر در آمل گفت: معاملات برنج در بورس کالا برای سال چهارم از روز چهارشنبه ۱۰ آبان ماه بازگشایی و تا پایان سال زراعی این نماد بسته می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها