بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"۱۰ مزیت خرید طلا از بورس به نسبت بازار سنتی"،"طلا بخرید و از دست سارقان در امان باشید"،"با ۳۰۰هزار تومان شمش طلا بخر"،"۱۲۸ کیلوگرم شمش طلا در قالب گواهی سپرده معامله شد" و"صندوق چند کالایی هم آپشن دار شد" معامله شد.

۱۰مزیت خرید طلا از بورس به نسبت بازار سنتی

به گزارش کالاخبر ،مدیر دارایی‌های ریسک‌پذیر صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس ۱۰ مورد از مهم ترین مزیت های خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا از بورس کالا به جای طلای فیزیکی را برشمرد.

رامین ابوالفضلی کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا از بورس کالا به جای طلای فیزیکی مزایای زیادی برای سرمایه گذاران دارد گفت: گواهی سپرده شمش طلای بورسی با توجه به این که توسط ارزیاب آزمایشگاه مورد ارزیابی و نمونه برداری قرار می گیرد، امکان پایین بودن کیفیت در آن تقریبا نزدیک صفر است.این شمش ها در خزانه های بانکی و با نظارت بورس کالا نگهداری می شوند و برای شمش های تحویلی به خزانه به اصطلاح قبض انبار صادر می شود. همچنین کارمزد اندک معاملات گواهی سپرده در بورس کالا نسبت به خرید فیزیکی شمش یا سایر مصنوعات طلا از دیگر مزایای این ابزار محسوب می‌شود.

ابوالفضلی قابلیت توثیق گواهی سپرده کالایی را دیگر مزیت این اوراق برشمرد و گفت: همچنین گواهی‌های سپرده کالایی طلا معاف از مالیات هستند در حالیکه سرمایه گذاری در بازار سنتی طلا مشمول پرداخت مالیات می شود.

به گفته وی، شمش های قابل معامله در بازار گواهی سپرده کالایی استاندارد بوده و خیال سرمایه گذاران از بابت اصالت کالای مورد معامله راحت است.همچنین معاملات گواهی سپرده شمش طلا توسط بازارگردان های حرفه ای، بازارگردانی می شوند و از نقدشوندگی بسیار بالایی برخوردارند.هر فرد نیز می تواند با مبلغی حدود ۳۰۰ الی ۳۲۰ هزارتومان در بازار طلا سرمایه گذاری کند.

طلا بخرید و از دست سارقان در امان باشید

یک کارشناس باسابقه بازار سرمایه گفت: در عصر تکنولوژی که عمده خرید و فروش ها به صورت آنلاین و با گوشی تلفن همراه انجام می شود، بورس کالا امکانی را فراهم آورده که همه مردم می توانند به جای خرید فیزیکی طلا از بازار و تحمل ریسک های سنتی از جمله سرقت و کیفیت، اوراق طلا از جمله گواهی شمش طلا را آن هم با حداقل سرمایه خریداری کنند.

سیاوش وکیلی اظهار داشت: معاملات گواهی سپرده شمش طلا ابزار بسیار جذابی برای سرمایه گذاران علاقمند به بازار طلا است زیرا این روش، علاوه بر آنکه معایب سرمایه گذاری در بازار فیزیکی طلا و همچنین سپرده گذاری در بازار پول را ندارد در مقابل همه مزیت های قبلی را به اضافه امنیت و سهولت معاملات را به همراه دارد.

وی به مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا و خرید اوراق طلا اشاره کرد و گفت: خرید طلا به صورت فیزیکی دارای معایبی همچون رفتن به بازار و تحمل ریسک کیفیت، نگهداری و حمل طلا و سرقت است اما در بورس کالا می توان طلا خرید اما از دست سارقان در امان بود و همچنین در بورس، کیفیت طلا نیز مورد سنجش و آزمایش قرار گرفته است. به این ترتیب علاقمندان به سرمایه گذاری در بازار طلا می توانند به جای خرید فیزیکی به راحتی و به صورت الکترونیکی از بورس کالا اوراق سکه یا شمش طلا خریداری کرده و از نوسانات این بازار سود کسب کنند.

با ۳۰۰هزار تومان شمش طلا بخر

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: علیرغم اینکه زمان زیادی از راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران نمی گذرد، استقبال خوبی از این معاملات صورت گرفته که دلیل این استقبال نیز مزایای پرشمار این بازار به نسبت سرمایه گذاری در بازار سنتی طلا است.

علیرضا سلیمانی به یکی از مشکلات مردم در مراجعه به بازارهای سنتی طلا اشاره و اظهار کرد: خریداران طلا عمدتا با یک مشکل بزرگ در بازار سنتی مواجه هستند. وقتی برای خرید طلا مراجعه می کنند، حتی اگر قیمت لحظه ای طلا را هم بدانند نمی توانند متوجه نحوه محاسبه قیمت نهایی توسط فروشنده شوند؛ به این ترتیب قیمت یک گرم طلا در مغازه اول با یک گرم طلا در مغازه دوم متفاوت است.

وی افزود: اما معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا تقریبا تمام معضلات و ریسک های معاملات سنتی طلا را حذف کرده است؛ به طوریکه مردم می توانند با سرمایه اندک در حدود ۳۰۰ هزار تومان وارد این بازار شوند، چراکه هر گواهی سپرده شمش طلا معادل یک دهم گرم طلاست.

۱۲۸ کیلوگرم شمش طلا در قالب گواهی سپرده معامله شد

بازار مالی بورس کالای ایران هفته گذشته شاهد تداوم استقبال سرمایه گذاران نسبت به معاملات گواهی سپرده شمش طلا بود به گونه ای که در طول این هفته یک میلیون و ۲۸۸ هزار گواهی (معادل ۱۲۸ کیلوگرم شمش طلا) به ارزش ۴۱۱ میلیارد تومان در این بازار دادوستد شد و این میزان نقدینگی جذب این بازار شد. این موضوع نشان از آشنایی بیش از پیش مردم و سرمایه گذاران به مزایای خرید اوراق طلا به جای خرید فیزیکی طلا دارد تا به این طریق از ریسک های سنتی معامله در بازار طلا در امان بمانند.

بررسی ها آماری نشان می دهد در ۵ روز کاری هفته گذشته (۲۲ تا ۲۸ مهر) یک میلیون و ۲۸۷ هزار و ۸۹۸ گواهی سپرده شمش طلا در بازار مالی بورس کالا معامله شد و با توجه به اینکه هر گواهی معادل ۱۰۰ سوت یا ۰.۱ گرم شمش طلا است در مجموع ۱۲۸ هزار و ۷۸۹ گرم (۱۲۸ کیلوگرم) شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است.

ارزش این حجم از معاملات ۴۱۱ میلیارد تومان محاسبه شده که معادل جذب همین میزان سرمایه از بازار است و نشان از استقبال خریداران از ابزارهای مالی بورس کالا در حوزه طلا است که سبب کنترل خرید فیزیکی طلا شده و ریسک نگهداری و پوشش ریسک معاملات سنتی طلا را به حداقل رسانده است.

۸۵۰۰ موقعیت تعهدی باز در آپشن شمش طلا

با وجود آنکه زمان زیادی از راه اندازی معاملات اختیار معامله شمش طلا در بورس کالای ایران نمی گذرد اما میزان موقعیت های تعهدی باز این معاملات که تا ساعت ۱۳ اول آبان ماه از ۸۵۰۰ موقعیت عبور کرده است که این موضوع گویای استقبال بالای سرمایه گذاران از این ابزار بوده و در این میان، استراتژی ترکیبی کاورد کال نیز نقش اساسی در این استقبال داشته است.

با گذشت کمتر از دو هفته از آغاز راه اندازی قراردادهای اختیار معامله شمش طلا در بورس کالا شاهد استقبال بی نظیر سرمایه گذاران از این ابزار جدید هستیم که باید در این زمینه به امکان استراتژی ترکیبی کاورد کال در این معاملات نیز اشاره کرد.

صندوق چند کالایی هم آپشن دار شد

بورس کالا در اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد اختیار معامله (آپشن) واحدهای سرمایه گذاری صندوق چند کالایی طلای سرخ نوویرا (نهال) برای نخستین بار از دوشنبه هفته آینده ۸ آبان خبر داد.

این قرارداد سررسید بهمن ۱۴۰۲ بوده و از روز دوشنبه ۸ آبان راه اندازی و قابل معامله خواهد بود.تاریخ سررسید قرارداد مذکور ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ است.گفتنی است قراردادهای اختیار معامله بدون حد نوسان قیمتی، با دوره گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی ادامه می یابد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها