به گزارش کالاخبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا برگی، کارشناس بازارهای کالایی گفت: بر اساس تازه ترین آمارها، سالانه حدود ۵ هزار تن عناب در کشور تولید میشود و عناب ایران نیز مانند زعفران و زرشک از لحاظ میزان تولید در دنیا در رتبه نخست قرار دارد و به عبارتی به صورت انحصاری در کشور تولید می شود.
وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد تولید عناب کشور در خراسان جنوبی متمرکز شده است، گفت: عناب نیز همانند زرشک بازاری سنتی و به عبارتی دلالی داشته و تاکنون بازار رسمی را تجربه نکرده است، بنابراین فاصله قیمتی از تولیدکننده تا مصرف کننده نهایی زیاد است. در خصوص این اختلاف باید به زیان در حوزه صادرات همانند زرشک نیز اشاره کرد؛ به طوری که یا درآمد ارزی در این حوزه وجود نداشته یا اگر هم بوده، عده خاصی از آن بهره مند میشدند، ضمن اینکه در این حوزه شاهد خام فروشی هستیم. با وجود اینکه عناب فواید دارویی بسیاری دارد که میتوان ارزش افزوده مناسبی برای آن ایجاد کرد.
به گفته وی، عرضه عناب در بورس کالا میتواند اتفاق مثبت و مطلوبی باشد زیرا با عرضه این محصول در بورس کالا، یک بازار رسمی مانند زعفران برای عناب شکل میگیرد و قیمتها برای این محصول واقعی میشود، به این دلیل که برای پذیرش محصول در انبارهای بورس کالا، کشاورز مجبور است استانداردها را طبق بخشنامه رعایت کند. در نتیجه افزایش کیفیت کلی نیز برای این محصول رقم میخورد. نکته بعدی این است که کشاورز میتواند عناب تولیدی خود را به بدون واسطه و به شکل مستقیم به مصرف کننده عرضه کند.
برگی اضافه کرد: نکته مهم این است که نباید عرضه عناب در بورس کالا صرفا اسمی باشد، بلکه برای اثرگذاری بیشتر باید به سمت افزایش عرضه رفت، البته استقبال در این بخش نیز مهم است.
این کارشناس حوزه کالایی خاطرنشان کرد: در کل انبار یک حاشیه امنی برای محصول ایجاد میکند؛ به طوری که با عرضه عناب در بورس کالا و نگهداری آن در انبارهای بورس کالا، علاوه بر ایجاد حاشیه امن برای این محصول، ارتقای کیفیت نیز ثبت میشود؛ عرضه و پذیرش انبار در بورس کالا نیازمند شرایطی است که باید فراهم شود و مشکلات برخی کشاورزان در این خصوص مدنظر قرار گیرد.
ارسال نظر