به گزارش « کالاخبر ، چکیده مهمترین صحبت های او را در ادامه بخوانید:
به باور من، قیمت گذاری دستوری قطعا نکوهیده و مذموم است. بعید میدانم کسی هم در این زمانه، به صراحت با این مسئله موافق باشد.
در دهه اول انقلاب، بیسلیقگی جدی درباره مسایل کلان کشور تحت تاثیر بلوک شرق (سوسیالیست) برای دولتی کردن اقتصاد شکل گرفت که به نظر من ضرورتی نداشت. در برهه هایی مسئولان و مدیران بیپروا از اقتصاد دولتی سخن میراندند.
اتاقهای بازرگانی تجلی سازوکارهای خصوصی هستند.
میراث نامیمون قیمتگذاری دستوری به دلیل اینکه در دولت ریشه دوانیده، همچنان باقی مانده است.
مصیبت زمانی بیشتر خود را نشان میدهد که خصولتیها به عنوان راه بینابین خصوصیها و دولتیها انتخاب شدند که همه نسبت به ضرر و زیان آن واقفند.
قیمتها نباید دستوری باشد و در بحث نظری بحثی بر سر آن نیست اما در صحنه عمل به چالش میخوریم و واقعیت نامیمون است. راه حل جایگزین هم هنوز پیدا نشده است.
سیاست وزارت صمت، مخالفت با سازوکارهای دستوری قیمت گذاری است، اما باید چکار کنیم و چه راه حل جایگزینی داریم.
در عمل دست نامرئی آدام اسمیت به دست نامردی تبدیل میشود.
شورای رقابت با آن ید بیضا و پشتوانه قانونی در عمل به آفت منتهی شده و این در حالی است که قرار بود دولت ناظر باشد و با شکل گیری شورای رقابت، در محدوده قیمت گذاری پا را محدود گذارد.
در بازار رقابت کامل باید قیمت گذاری دستوری حذف شود.
بورس کالا هم شفاف است و خریداران و فروشندگان هم با بهره گیری نظام عرضه و تقاضا، همدیگر را به راحتی پیدا میکنند. بورس کالا تجربه جهانی است که باید و حتما به دنبال بهره گیری از سازوکار آن برویم.
به باورم بورس کالا به مثابه مفاهیم مربوط به آبرسانی، میتواند حوضچه آرامش باشد. در حوضچه آرامش بورس کالا شدت و تندی موج ها را میگیرد و شرایط توزیع مناسب را فراهم میکند. بورس کالا دقیقا همین نقش و جایگاه را دارد.
اقتصاد ما در مراحل ابتدایی بورسی شدن هست.
مخالفان بورس کالا اغلب به دلیل ناآشنایی و جاهلان به برکات سازوکار آن مخالفند.
هر جا شما شفافیت شکل ندهید و به سمت سازوکار عرضه و تقاضا نروید، امضاهای طلایی شکل میگیرد که همان تشکیل زمینه فساد و رانت است.
راه اصلاح ما فرآیند اصلاح هاست. فرآیندها نباید فسادزا باشد، چون این سیستم مفسدها تولید میکند.
در قضیه چالش کوره ذوب القایی با تدبیر مسئله را حل کردیم.
بورس کالا به مثابه چتر حمایتی هم عمل میکند که برای هر کالا یا محصول خاصی، بازاری را راه اندازی میکند. مزیت بورس کالا همین جاست.
در سایه بورس کالا، همکاری ها با دولت تقویت میشود.
برای حذف قیمت گذاری دستوری باید بپذیریم و تحمل کنیم.
رشد صنعت خودرو انکوباتوری (به معنای آزمایشگاهی و گرمخانهای که شدیداً تحت کنترل است) است. صنعت شیرین و شکلات (صنعت قاقالیلی) با وجود اینکه مزیت نسبی نداریم اما نزدیک ۶۰۰ میلیون دلار صادرات داریم اما صنعت خودرو با این همه حمایت!
وقتی شما صنعت را در همه ابعاد تحت کنترل شدید قرار میدهید، آسیب پذیر میشود. صنعت خودرو هم در همین وضعیت آسیب پذیری است.
صنعت خودرو پیچیده ترین صنعت است که ۲۷ تا ۳۰ هزار قطعه برای هر خودرو باید تامین شود. زنجیره تامین صنعت خودرو هم پیچیده است. ما در شرایط پیچیده و مشکلات ساختاری هستیم.
لاتاری خودرو چالش است، حل مسئله خودرو پیچیده و فرسایشی است.البته وزات صنعت، معدن و تجارت به دنبال ترسیم نقشه راه است و در حال تدوین و تکمیل است.
بازار ملک نابازارترین بازار است.
ارسال نظر