• ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
  • کد خبر: 69383
چین

اقتصاد چین با شروع دوباره همه گیری بیماری کرونا در این کشور دچار مشکلات زیادی شده و به نظر می رسد اقتصاد این کشور قدرت خود را در مناسبات جهانی از دست بدهد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز اقتصاد چین در سال گذشته میلادی و پس از رکود ناشی از همه گیر شدن بیماری کرونا به کمک صادرات قوی توانست رشد کند اما سرعت رشد اقتصادی این کشور در فصل آخر ۲۰۲۱ به دلیل کاهش مصرف در سطح جهان و رکود دارایی متوقف شد و به نظر می‌رسد باید مسئولان سیاسی این کشور کمک بیشتری به آن کنند.

آمارها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی چین در سه ماه آخر سال ۲۰۲۱ به کمترین میزان خود در یک و نیم سال گذشته رسیده است.

دومین اقتصاد بزرگ دنیا با رکود حاکم بر بازار املاک و ساخت و ساز و شیوع گسترده کرونا در مناطق مختلف خود دست و پنجه نرم می‌کند به طوری که انتظار می‌رود این امر ضربه سنگینی بر پیکره کارخانه‌ها و زنجیره‌ها تأمین و توزیع کالاها وارد کند.

چندین شهر چین مثل پکن پیش از تعطیلات نوی میلادی به دلیل شیوع دوباره کرونا به حالت آماده باش درآمدند.

با این حال آن چه که پیداست این است که اقتصاد چین رشدی ۸.۱ درصدی را در سال گذشته تجربه کرد، این در حالی بود که کارشناسان پیش بینی شده بود که این میزان رشد ۸.۰ درصد باشد.

برآوردهای دولت چین نشان می‌داد که رشد اقتصادی این کشور ۶ درصد رشد کند ولی با رشد ۸.۱ درصدی این کشور نسبت به سال ۲۰۲۰، حدود ۲.۲ درصد بیشتر رشد اقتصادی را تجربه کرده است.

داده‌های مرکز ملی آمار چین (NBS) نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه پایانی سال ۴.۰ درصد رشد داشته است، اما همچنان ضعیف‌تر از سه ماهه دوم ۲۰۲۰ است. رشد در سه ماهه سوم سال نیز ۴.۹ درصد بوده است.

نینگ جیژه، رئیس مرکز آمار چین یک کنفرانس خبری گفت: در حال حاضر، فشارها بر اقتصاد چین هنوز نسبتاً زیاد است و رشد اشتغال و درآمد ساکنان بومی این کشور بسیار محدود بوده است.

اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱ شروع قدرتمندی داشت، اما اقتصاددانان انتظار دارند رشد در ماه‌های آینده رشد اقتصادی این کشور کند شود.

همچین مرکز آمار چین اعلام کرد که نرخ زاد و ولد در چین به پایین‌ترین میزان خود در سال ۲۰۲۱ رسید که همین امر مسئولین چینی را برای تحقق سیاست‌های بلند مدت اقتصادی نگران کرده است.

سرمایه گذاری در زمینه املاک و ساخت و ساز در دسامبر ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۱۳.۹ درصد کاهش یافت که در دو سال گذشته بی سابقه بوده است

نی ون، اقتصاددان ارشد چینی در این باره گفت: «بزرگترین چالش امسال برای سیاستگذاران این است که با وجود کرونا چگونه وضعیت اقتصادی چین را ثابت نگه دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها