بورس کالا

از مهم ترین رویدادهای هفته گذشته در بورس کالا راه اندازی معاملات آتی مس کاتد و معاملات گواهی سپرده مس کاتد و میلگرد با حضور وزیر صمت بود. همچنین "نرخ تورم تولید کننده از مسیر بورس کالا کاهش می یابد"، "بورس کالا، بازار کالای کشور را قابل رصد و شفاف کرده است"،"معضلات واگذاری اموال مازاد دولت پایان می یابد"و "آمادگی بورس کالا برای میزبانی از کل محصولات زنجیره فولاد" از مهم ترین عناوین خبری هفته گذشته بودند.

نرخ تورم تولید کننده از مسیر بورس کالا کاهش می یابد

به گزارش «کالاخبر»، در روز دوشنبه هفته گذشته ۲۹ آذر ماه آیین راه اندازی معاملات آتی مس کاتد، معاملات گواهی سپرده مس کاتد و گواهی سپرده میلگرد با حضور سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

در این مراسم وزیر صمت با بیان اینکه برای مدیریت هوشمند و اصلاح بازارها، بورس کالا بهترین مسیر است زیرا معاملات خارج از بورس قابل ضابطه گذاری نیست، گفت: یکی از اقدامات وزارت صمت این بود که برای بیش از ۳۰ کالا سهمیه‌بندی اعمال شده بود که در مورد ۲۰ کالا این سهمیه‌بندی حذف شد و به سرعت برای ۱۰ مورد کالای باقی مانده نیز سهمیه بندی برداشته می شود که نتیجه آن در کاهش نرخ تورم تولید کننده نمایان می شود.

رضا فاطمی امین تصریح کرد: یکی از بازارها، بازار کالاهای پایه است که برای مدیریت بازار کالاهای پایه، کانال بورس کالا را انتخاب کردیم زیرا معاملات خارج از بورس کالا قابل ضابطه گذاری نیست، این درحالی است که بورس علاوه بر شفافیت، بستری فراهم می کند که ابزارهای نیازمند بازار، قابل اجرایی شدن باشند.وی عنوان کرد: برای مدیریت بازار کالاهای پایه ۲۵ ابزار طراحی شده است که امروز ۲ ابزار افتتاح شد و دو هفته پیش نیز قرادادهای بلند مدت عملیاتی شد.

بورس کالا، بازار کالای کشور را قابل رصد و شفاف کرده است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این مراسم گفت: با رشد و تقویت عرضه کالاها در بورس کالای ایران شاهد آن هستیم که بازار کالای کشور شفاف و قابل رصد شده است که با تعامل مناسبی که میان وزارت صمت و بازار سرمایه ایجاد شده، روند ورود کالاها و شرکت های جدید به بورس کالا نیز سرعت گرفته است.از سوی دیگر زیرساخت های بورس کالا برای عرضه خودروهایی که مشمول قیمت گذاری نمی شوند آماده بوده و در این زمینه سازمان بورس آماده همکاری با وزارت صمت است.

مجید عشقی با بیان اینکه یکی از رسالت های تعریف شده بورس کالا، اوراق بهادارسازی محصولات و تبدیل معاملات فیزیکی به اوراق بهادار است، تصریح کرد: از ابتدای تاسیس این شرکت این موضوع تعریف شده است و خوشحالیم که در محصولات صنعتی بالاخره علیرغم تمام مشکلات به این موضوع دست یافتیم.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از محصولات صنعتی، پتروشیمی در فضایی شفاف و رقابتی معامله می شود، اظهار کرد: در بحث قیمت گذاری دستوری شرایط اقتصادی کشور به نحوی است که در دارایی های فیزیکی حساسیت هایی وجود دارد اما بورس کالا به نحوی شرایط را برای فضای رقابتی و دسترسی صنایع به مواد فراهم کرده است.

بورس کالا می تواند به معضلات واگذاری اموال مازاد دولت پایان دهد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: واگذاری دارایی ها، اموال و مستغلات دولت از طریق بورس کالا معضلات واگذاری ها را برطرف می کند؛ یکی از چالش های ما در مولدسازی در شاخه فروش دارایی های دولت، دستگاه هایی هستند که کار را متوقف کرده اند و از این رو مولدسازی این اموال بدون تشریفات از مسیر بازار سرمایه و بورس کالا مهیاست.

محمدرضا پورابراهیمی نیز در این مراسم افزود: تشکیل صندوق املاک و مستغلات دیگر انتظار ماست که می تواند در حوزه مولدسازی ایجاد شود که ظرفیت آن در اختیار بازار سرمایه است؛ در این زمینه پیشنهاد این است این ظرفیت های بازار سرمایه در بودجه ۱۴۰۱ که مبانی تحول در صنایع و اقتصاد کشور است گنجانده شود.

وی اظهار داشت: پیشنهاد دیگر ما به دولت و وزارت صمت این است که کلیه محصولات صنعتی و معدنی ظرف بازه زمانی مشخص، فرآیند پذیرش را در بورس کالا انجام دهند و ابزارهایی نظیر گواهی سپرده و آتی بر روی آنها تعریف شوند چراکه توسعه اقتصاد از بسترهای بازار سرمایه به راحتی قابل انجام است.

آمادگی بورس کالا برای میزبانی از کل محصولات زنجیره فولاد

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به ثبت رکوردهای معاملاتی بورس کالا در سال ۱۴۰۰، ورود کل محصولات زنجیره فولاد و توسعه ابزارهای مالی همچون گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و قراردادهای بلندمدت را از جمله برنامه های در دست اجرای این بورس اعلام کرد.

حامد سلطانی نژاد در تحلیل وضعیت این روزهای بورس کالا اظهار داشت: بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۰ به رکوردهای بی‌نظیری چه در مورد حجم و چه در مورد ارزش معاملات دست پیدا کرده است؛ در مورد حجم محصولاتی که در بورس کالای ایران از ابتدای سال تاکنون معامله شده حدود ۴۹ میلیون تن محصول بوده است.ارزش معاملات هم به رقم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شده که در نوع خود بی‌سابقه بوده و این درحالی است که سال گذشته حجم معاملات در کل سال حدود  ۳۳ میلیون تن به ارزش ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه اقبال نسبت به بورس کالا افزایش پیدا کرده و با ورود محصولاتی مثل سیمان و محصولاتی که بالادست زنجیره فولاد هستند، روند تامین مواد اولیه تولید از طریق بورس کالا به شیوه ای مطلوب انجام می شود، گفت: درصدد هستیم که به تدریج کل زنجیره فولاد را که دغدغه مجلس شورای اسلامی هم هست به بورس کالا وارد کنیم و معاملات کل زنجیره فولاد در بورس کالا انجام شود.

حجم معاملات بورس کالا به مرز ۵۰ میلیون تن رسید

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی گفت: سال گذشته حدود ۳۳ میلیون تن محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران به ارزش ۳۵۰ هزار میلیارد تومان معامله شد که در سال جاری تا هفته گذشته بیش از ۴۹ میلیون تن محصول مورد دادوستد قرار گرفته که بیانگر روند مطلوب تامین و جذب مواد اولیه به سمت تولید کشور است.

حامد سلطانی نژاد اظهار کرد: شفافیت در بورس کالای ایران به این معنی نیست که معاملات دو فرد برای دیگران تشریح شود بلکه به این معنی است که دستگاه های نظارتی امکان ورود و نظارت به فرآیند معاملات را دارند؛ همچنین در بورس کالای ایران به صورت زنده تابلوی معاملات به نمایش در می آید و همگان امکان رصد معاملات را دارند.

وی اضافه کرد:در خصوص تقاضای واحدهای خرد برای حضور در بورس، آمادگی کامل در راستای ایجاد زمینه مناسب در بورس کالای ایران وجود دارد و در رابطه با راه اندازی معاملات گواهی سپرده برای بهره مند واحدهای خرد نیز باید کارگروهی ایجاد شود تا به صورت آزمایشی اقدام لازم را صورت گیرد.

بورس کالا محور تامین نیاز داخلی کشور

در هفته گذشته رضا محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در نامه ای به سازمان های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان، محدودیت سامانه ای صادرات کالاهای عرضه نشده در بورس طی یک ماه آینده را ابلاغ کرد.

در نامه محتشمی پور آمده است: با عنایت به نامه قایم مقام وزیر در امور بازرگانی مبنی بر اجرای سیستمی درخواست های صادرات کالا و کنترل ضوابط در سامانه جامع تجارت و با توجه به اینکه مقرر شده است ارتباط سیستماتیک بین سامانه های جامع تجارت، بورس کالا و گمرک جمهوری اسلامی ایران حداکثر تا پایان آذر ماه اجرایی شود و پس از اتصال و ارتباط نرم افزار سامانه ها انجام فرآیندهای صادرات از سایر درگاه ها محدود می گردد، لذا شایسته است ترتیبی اتخاذ شود که تمامی تولیدکنندگان مواد و محصولات فلزی و غیر فلزی مشمول به الزام عرضه در بورس کالا نسبت به انجام فرآیندهای لازم جهت عرضه تمامی محصولات تولیدی خود در بازار بورس کالای ایران اقدام کنند چراکه صادرات محصولات عرضه نشده در بورس به صورت سیستمی محدود خواهد بود.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در ادامه این نامه آورده است: این معاونت امکان تایید یا عدم تایید صادرات را نخواهد داشت لذا عواقب ناشی از عدم اجرای دستورالعمل بر عهده استنکاف کنندگان است.

کل کنسانتره و گندله آهن تولیدی در بورس کالا عرضه می شود

رضا محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت  همچنین طی نامه ای به روسای سازمان های صمت ۳۱ استان کشور و جنوب کرمان، الزام عرضه تمامی تولید واحدهای کنسانتره و گندله سازی (بجز خود مصرفی) جهت فروش در بورس کالا را ابلاغ کرد.

در این نامه آمده است: با عنایت به دستور و تاکید مقام عالی وزارت، ضروری است از اول دی ماه تمامی تولید کنسانتره و گندله آهن واحدها بجز خود مصرفی جهت فروش در بورس کالا عرضه شوند. لذا فروش کنسانتره و گندله آهن در خارج از بورس کالا مجاز نیست.

براساس اعلام محتشمی پور درصورتی که واحدها دارای قرارداد تامین بلند مدت قبل از ابلاغ این نامه باشند مدارک و مستندات را جهت بررسی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و معاونت معادن و فرآوری مواد ارسال کنند.

بساط رانت با عرضه خودرو در بورس کالا برچیده می شود

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس با بیان اینکه بنده از جمله موافقان عرضه خودرو از طریق بورس کالا هستم گفت: اگر به دلیل محدودیت تولید و عرضه این نگرانی وجود دارد که قیمت کشف‌شده در بورس کالا بالاتر از قیمت کارخانه رود، دولت می‌تواند با نظارت بر معاملات، بخشی از قیمت فروش خودرو در بورس را به سمت توسعه فناوری و تکنولوژی در خود صنعت خودروسازی سوق دهد.

جعفر قادری اظهار داشت:در شرایط فعلی، اختلاف قیمت بین کارخانه و قیمتی که محصول به دست مصرف‌کننده می‌رسد، با اهمیت است و این اختلاف قیمت، فرصتی برای ایجاد رانت و سوءاستفاده در بازارها برای عده‌ای خاص ایجاد کرده است. در این میان مزیت عرضه کالاها از طریق بورس کالا این است که این فرصت از سوداگران سلب شده و قیمت کارخانه و قیمت مصرف‌کننده به یکدیگر نزدیک خواهد شد و سود اصلی از روند تولید به تولیدکننده می رسد.

وی تأکید کرد: قطعاً ورود خودرو به بورس کالا و عرضه های این محصول از طریق این بازار فرصت مناسب و گره‌گشا برای بازار پر چالش خودرو و اقتصاد ایران خواهد بود و بساط رانتی که به سبب شرایط موجود در این بازار خودرو برای کشور ایجادشده، برچیده خواهد شد.

فاکتورهای ورود یک کالا به بازار آتی

سرپرست مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران گفت: محدویت پذیرش دارایی در قرارداد آتی نداریم، اما به هر حال هر محصولی که در بازار آتی بورس مورد معامله قرار می گیرد باید فاکتورهایی داشته باشد به طور مثال حجم تولید بالا، معاملات نقدی قوی و پویایی قیمت از جمله ملزومات یک کالا برای قرار گرفتن بر تابلوی بازار آتی بورس کالا است.

رحمان آراسته گفت: در قرارداد آتی تحویل محصول در آینده صورت می‌گیرد. قرارداد آتی، قراردادی است که فروشنده متعهد می‌شود در سررسیده معینی در آینده مقدار مشخصی از کالا را به قیمتی معلوم بفروشد. در مقابل خریدار نیز متعهد می‌شود همان کالا با آن مشخصات را خریداری کند؛ در قرارداد آتی برای جلوگیری از عدم انجام تعهدات، طرفین مبلغی را به عنوان وجه تضمین نزد اتاق پایاپای بورس می‌گذارند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مس به عنوان دارایی جدید بازار قراردادهای آتی بورس کالا انتخاب شد؟ گفت: مس یکی از محصولات جذاب و پر حجم از لحاظ معاملات در بازار فیزیکی و رینگ صادراتی بورس کالا است و طبق بررسی‌ها این محصول اکنون با مازاد عرضه در بازار فیزیکی بورس کالا مواجه است و محدودیت‌های خرید و فروش در این محصول وجود ندارد و فعال‌های بزرگ مس چه در مقام خریدار و چه در مقام فروشنده می‌توانند وارد این بازار شوند و از سوی دیگر، بازار مس یک بازار تقریبا بین المللی است و فعالان آن در حوزه صادرات نیز خیلی فعال هستند؛ از این رو پیش بینی که صورت گرفته این است که یک بازار پر عمق و بهینه‌ای را برای مس داشته باشیم.

گام مثبت دولت در حذف رانت چند هزار میلیارد تومانی سیمان

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به حمایت دولت از حذف قیمت‌گذاری دستوری سیمان و عرضه این محصول در بورس کالا گفت: فاصله‌ زیادی که بین نرخ سیمان در کارخانه با قیمت نهایی مصرف‌کننده وجود داشت از بین رفت و بدین ترتیب رانت چند هزار میلیارد تومانی که نصیب چند نفر محدود در حوزه سیمان می‌شد نیز حذف شد. 

علی محمد بد، ضمن اشاره به پیامدهای مثبت عرضه سیمان در بورس کالا به حذف رانت چند هزار میلیارد تومانی در صنعت سیمان اشاره کرد و با بیان اینکه سیمان سال‌ها تحت کنترل دولت به لحاظ قیمتی بود، افزود: این صنعت با وجود آنکه به‌تدریج خصوصی شده بود اما به رسم سال‌های قبل‌تر تحت نظارت و کنترل دولت قرار داشت و تولیدکنندگان اجازه کشف عادلانه قیمت برای تولیدات خود را نداشتند.

وی با بیان اینکه با عرضه سیمان در بورس، قیمت‌گذاری دستوری این کالا خاتمه یافت و قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا کشف شد، گفت:عرضه سیمان در بورس باعث می‌شود صنعتی که سال‌ها زیان می‌دید، جانی دوباره بگیرد چراکه با کشف قیمت بر اساس سازوکار بازار، سودی که تا پیش‌ از این، نصیب دلالان می‌شد به تولیدکننده می‌رسد؛ ضمن آنکه مصرف‌کننده نیز ناگزیر نیست تابع قیمت‌های سلیقه‌ای واسطه‌ها باشد و براساس قیمت تعادلی به محصول مورد نیازش می رسد. 

بورس کالا مزیتی بزرگ برای تولید کشور است

علی‌اکبر کریمی گفت: بورس کالا با توجه به آنکه به حذف واسطه ها، کاهش نوسانات و پوشش ریسک های بازار و شفافیت در مبادلات کمک می کند، مزیتی بزرگ برای تولید کشور به شمار می رود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: بورس کالا یک امکانی برای اقتصاد کشور بود که شکل گرفته و مزایای زیادی را می‌تواند برای اقتصاد به همراه داشته باشد و این امکان یک مزیت بزرگ برای تولید است و اکنون روند فعالیت بورس کالا در ایران مزیت‌هایی به همراه داشته که مهمترین آنها حذف واسطه‌ها و کاهش نوسانات بازار و امکان حداقلی ریسک برای تولید کننده است.

وی بیان کرد: برای حرکت از سمت بازار سنتی به یک بازار مدرن در حوزه تامین کالا، از بورس کالا و ابزار موجود در این بورس استفاده می‌کنیم و در استان مرکزی عرضه کنندگان بزرگی در حوزه بورس کالا وجود دارد.

پذیره نویسی «مثقال» ۲ روزه به پایان رسید

پذیره‌نویسی ششمین صندوق سرمایه گذاری طلای بازار سرمایه با نام صندوق سرمایه گذاری طلای زرین آگاه با نماد "مثقال" که از ۲۷ آذر ماه به مدت پنج روز در بورس کالا آغاز شده بود در دومین روز و در استقبال گسترده فعالان بازار و خریداری کل واحدهای عرضه شده با موفقیت به پایان رسید.

در روز ۲۸ آذر ماه ۹۹ میلیون واحد صندوق طلای زرین آگاه (به ارزش هر واحد ۱۰ هزار ریال) در بازار توسط سرمایه‌گذاران خریداری شد که با احتساب یک میلیون واحد آورده اولیه مؤسسان، در مجموع ۱۰۰ میلیون واحد سرمایه در صندوق جذب شده است.

اگرچه مدت پذیره نویسی این صندوق ۵ روزه و تا روز چهارشنبه اول دی ماه ادامه داشت اما با استقبال سرمایه گذاران پذیره نویسی این صندوق در مدت دو روز نخست به اتمام رسید و معاملات ثانویه واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، پس از اتمام پذیره نویسی و ثبت صندوق در بازار صندوق های سرمایه گذاری (قابل معامله) بورس کالای ایران آغاز می شود و دارندگان و متقاضیان خرید می توانند از طریق کارگزاران عضو بورس کالای ایران اقدام به خرید یا فروش این واحدها نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها