سیمان

گزارش‌ها نشان می‌دهند طی یک دهه اخیر، روند افزایش قیمت سیمان ادامه داشته، ولی سرعت افزایش آن در یک سال اخیر، بیش از سال‌های قبل بود. مسئله اصلی اینجاست که با توجه به رشد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی در دنیا، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ شاهد تداوم روند افزایش قیمت در این بازار باشیم.

مرور قیمت جهانی سیمان در یک دهه اخیر

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ وب‌سایت IBIS در گزارش اخیر خود به بررسی سیر تغییرات قیمت سیمان در بازار جهانی طی یک دهه اخیر پرداخت و نوشت: «قبل از سال ۲۰۰۷ فعالیت‌های ساختمانی در امریکا و دیگر کشورهای دنیا بسیار زیاد بود ولی با سقوط بازار مسکن در سال ۲۰۰۷ و افت بالغ‌بر ۵۰ درصدی ساخت‌وساز زمینه را برای کاهش قیمت سیمان فراهم کرد. آمارها، گویای این نکته هستند در شرایطی که هر تن سیمان در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی با قیمتی بالغ‌بر ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسید، در سال ۲۰۰۹ قیمت هر تن سیمان ۴.۳ درصد و در سال ۲۰۱۰ قیمت هر تن از این محصول ۷.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۰۷ کاهش پیدا کرد.

تغییر مسیر بازار جهانی سیمان

در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ میلادی قیمت هر تن سیمان در فاصله ۷۰ تا ۸۵ دلار قرار داشت ولی از آن سال تا انتهای سال ۲۰۱۹ و شروع همه‌گیری کرونا نرخ رشد قیمت سیمان کمتر از یک درصد در سال بود. این روند تا آنجا ادامه پیدا کرد که در سال گذشته متوسط قیمت هر تن سیمان به حدود ۱۱۰ دلار و در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۸ دلار رسید و انتظار می‌رود در فصل اول سال بعد هم هر تن سیمان با قیمت بالغ‌بر ۱۳۵ دلار در بازار جهانی مبادله شود.

عواملی که سیمان را صعودی کرد

در این بازه زمانی، علاوه بر تغییر میزان تقاضا که روی رشد قیمت سیمان تأثیر بسزایی داشته، رشد قیمت مواد اولیه، ازجمله، زغال‌سنگ هم عامل مهمی در افزایش قیمت سیمان محسوب می‌شود. دولت‌ها در این سال‌ها برنامه توسعه زیرساخت‌های صنعتی برای تقویت رشد اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌اند تا از این طریق زیان ناشی از افت توان سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی را جبران کنند و این مسئله، رشد قیمت سیمان را در بازار به همراه داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها