• ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
  • کد خبر: 66560
بورس جهانی

بیشتر شاخص های مهم بورسی در جهان ریزش کردند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بلومبرگ، قیمت نفت در بازارهای جهانی کماکان یک عامل نگران کننده برای فعالان بورسی باقی مانده است. نفت که در اوایل امسال حتی به قیمت منفی نیز رسیده بود اکنون و با احیای تقاضا مدت‌هاست که در سطح بالای ۶۰ دلاری قرار دارد و همین مساله باعث افزایش قیمت بنزین، افزایش شدید تورم در بخش انرژی و به تبع آن افزایش تورم کشورهای مختلف شده است. جو بایدن- رئیس جمهور آمریکا- برای کاهش قیمت ها دستور عرضه ذخایر استراتژیک نفتی این کشور در بازار را داده است.

مدیران بانکی سعی دارند بازارها را آرام نگه دارند اما به وخیم بودن اوضاع نیز اشاره دارند. رافائل بوستیک- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در آتلانتا- گفته  نرخ بهره‌ می‌تواند تا پیش از پایان یافتن سال جاری میلادی افزایش پیدا کنند. جان ویلیامز- مدیر دفتر منطقه ای نیویورک- گفته نرخ تورم در سطحی قرار دارد که مقابله با آن نیازمند زمان و حوصله خواهد بود. گری رایس- سخنگوی صندوق بین المللی پول- نیز در رابطه با افزایش تورم گفت تورم بالا، کوتاه مدت نخواهد بود.

در هشداری آشکار برای اقتصاد آمریکا، شاخص خوش بینی به اقتصاد این کشور تا پایان ماه اکتبر به ۶۶.۸ واحد رسیده که این رقم ۴.۹ درصد کمتر از رقم ثبت شده در ماه قبل است. با توجه به این روند انتظار می رود ورود جریان سرمایه‌های جدید به بخش‌های مختلف اقتصادی آمریکا کندتر شده و دولت مجبور شود به طور مستقیم نقدینگی بیشتری به بازارها تزریق کند. کار بررسی لایحه پیشنهادی دولت برای تخصیص یک تریلیون دلار اعتبار در مجلس سنا به زودی آغاز می شود.

مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرد که در نتیجه کاهش محدودیت های کرونایی و پیشرفت در روند واکسیناسیون، اقتصاد این کشور در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر ۶.۶ درصد رشد کرده که این عملکرد اگر چه ۱۶.۹ درصد کمتر از رشد ثبت شده بازه منتهی به سه ماه قبل بوده اما این رشد اقتصادی یکی از بهترین ارقام رشد ثبت شده امسال انگلیس بوده است. رشد اقتصادی سه ماهه دوم سال انگلیس بالای ۲۰ درصد بود که بهترین رشد فصلی تاریخ معاصر این کشور محسوب می شود.

بورس آمریکا

در وال استریت بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۳۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۷۳۷.۹۰ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۳ درصد کاهش تا سطح ۴۶۶۸.۴۵ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۳۱ درصد کاهش در سطح ۱۵ هزار و ۶۴۷.۲۷ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۱۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۲۶۶.۶۹ واحد بسته شد. 

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۱.۱۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۹۳۷.۰۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۸۵ درصدی در سطح ۷۰۴۴.۶۲ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۰۷ درصد پایین رفت و به ۸۸۱۵.۱۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۰۹ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۷۷۴.۱۱ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۲۰ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۶۵۱.۵۸ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۰۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۱۳.۳۵ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۷۸ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۴۱۰.۵۷ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها