• ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
  • کد خبر: 66358
معدن

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول در معاونت امور معادن و صنایع معدنی گفته است: چهار ماموریت تمرکز بر مواد پیشرفته، صنایع منبع پایه، فناوری‌های نوین و بازار، ماموریت‌های جدید این معاونت را در قالب معاونت معادن و فرآوری مواد تشکیل می‌دهند.

به گزارش «کالاخبر»؛ اسدالله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، جای خود را به رضا محتشمی‌پور داد. محتشمی‌پور که پیش از این قائم‌مقام بورس کالای ایران بود، با حکم سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت به عنوان معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت منصوب شد.

رضا محتشمی‌پور، متولد ۱۳۵۳ در مشهد مقدس، دانش‌آموخته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی است. از مسوولیت‌های او می‌توان به مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس، رییس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، مشاور مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری معاونت علمی نهاد ریاست‌جمهوری‌، قائم‌مقام مدیرعامل بورس کالای ایران و همچنین مدیر دفتر نمایندگی بورس کالای ایران در سوریه اشاره کرد. آنچه در این خصوص قابل توجه است اینکه به نظر می‌رسد پست معاونت معدن و صنایع معدنی از چارت وزارت صمت حذف شده و معاون معادن و فرآوری مواد جایگزین آن شده ‌ است چرا که بنا بر حکم وزیر صمت که نامه آن منتشر شده، محتشمی‌پور با عنوان معاون معادن و فرآوری مواد، منصوب شده است.

البته به نظر می‌رسد این اقدام در راستای تفکیک وظایف و تداخل برخی از وظایف معاونت صنایع با معاونت معدنی که از جمله مطالبات صنایع فلزی بوده صورت گرفته است. در این صورت تمرکز معاونت معدنی بر بخش‌های زنجیره معدن و فرآوری بوده و از ورود این معاونت به حوزه عملکردی معاونت صنایع یا تداخل وظایف ممانعت به عمل می‌آید.

در این رابطه سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول در معاونت امور معادن و صنایع معدنی گفته است: چهار ماموریت تمرکز بر مواد پیشرفته، صنایع منبع پایه، فناوری‌های نوین و بازار، ماموریت‌های جدید این معاونت را در قالب معاونت معادن و فرآوری مواد تشکیل می‌دهند.

اهمیت بخش معدن و صنایع معدنی کشور از آن جهت که در چشم‌انداز برنامه‌های کلان اقتصادی در کنار سهم نفت در تولید ناخالص داخلی دیده می‌شود، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در این میان معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت به عنوان سیاستگذار حوزه صنایع معدنی کشور از اهمیت ویژه‌ای در ترسیم نقشه راه این بخش برخوردار است.

خبر خوش برای تولید کشور

محتشمی‌پور که در سال‌های اخیر مدیریت و نظارت مطلوبی بر تجارت کامودیتی‌ها و محصولات معدن و صنایع معدنی را در بورس کالا در کارنامه دارد، در ساماندهی بازار و عرضه‌های صنعتی و معدنی در بورس، ورود سیمان کل کشور به بورس کالا و پیگیری و عملیاتی کردن عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا نقش ویژه‌ای داشته است. از این رو برخی کارشناسان بر این باور هستند که وی می‌تواند تغییرات مثبتی را در این حوزه ایجاد کند.

در همین خصوص رضا شهرستانی عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص انتصاب رضا محتشمی‌پور به عنوان معاون معدنی وزیر صمت گفت: انتصاب وی به این سمت اتفاق مبارکی برای تولید کشور است زیرا وی با توجه به شناخت خوبی که از صنایع معدنی و به خصوص بازار سرمایه دارد، دیگر شاهد اتخاذ سیاست‌های دستوری وغیرکارشناسی نخواهیم بود و عدالت در زنجیره تولید رعایت خواهد شد.

وی عنوان کرد: به اعتقاد من با انتصاب محتشمی‌پور در معاونت معدنی وزارت صمت و همچنین سیاست دولت مبنی بر نگاه یکپارچه و عادلانه به کل زنجیره فولاد کشور، او می‌تواند به عنوان سیاستگذار از معضلات و مشکلات احتمالی در این مسیر جلوگیری کند.

او افزود: در این حوزه تنوع کالاها بسیار زیاد است و در تولید برخی کالاها در کشور کمبود و در برخی مازاد داریم لذا برای سیاست‌گذاری در خصوص این کالاها باید فردی کاربلد در راس امور قرار گیرد تا عدالت در کل زنجیره رعایت شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آشنایی معاون جدید معدنی وزیر صمت به بازار سرمایه می‌تواند در خصوص تصمیم‌گیری‌های غیربازاری که در گذشته در حوزه معدن و صنایع معدنی مشاهده شده، تاثیرگذار باشد، گفت: اتفاقا علاوه بر تجربه بالا و شناخت صنعت، تجربه بالای محتشمی‌پور در مجموعه بازار سرمایه یک نقطه قوت و دلگرمی برای تولیدکنندگان است چراکه در حضور او دیگر شاهد اقدامات و سیاست‌های دستوری و یک‌طرفه برای تنظیم بازار نخواهیم بود و بدون شک خبرهای خوشی در دوران معاونت معدنی جدید برای تولید مخابره خواهد شد.

اشراف به دغدغه تولیدکنندگان در شیوه تنظیم بازار

در این رابطه همچنین بهادر احرامیان عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد و مدیرعامل فولاد یزد در خصوص انتصاب رضا محتشمی‌پور به عنوان معاون معدنی وزیر صمت گفت: در برهه فعلی تنظیم بهینه بازار و برقراری عدالت در زنجیره تولید برای دولت امری مهم است که محتشمی‌پور به عنوان فردی با تجربه در بازار سرمایه و صنعت، گزینه‌ای مناسب در این حوزه شناخته می‌شود.

وی افزود: پس از التهابات ارزی مساله‌ای که در معاونت معدنی وزارت صمت پررنگ شد بحث‌های مربوط به تنظیم بازار و مسائل اقتصادی و تجاری بود درحالی که قبلا اینگونه نبود و این معاونت بیشتر به موضوعات تولیدی می‌پرداخت تا مسائل اقتصادی.

وی تصریح کرد: در معاونت معدنی بحث‌های فنی و مسائل مربوط به تولید و معادن نیز در تصمیم‌گیری‌ها موثر است و امید می‌رود که توجه به این موارد نیز در مرکز تصمیم‌گیری معاونت معدنی باشد.

مدیرعامل فولاد یزد تاکید کرد: با توجه به بحث‌های تنظیم بازار و دغدغه زیاد تولیدکنندگان در این خصوص، فردی همچون محتشمی‌پور که به نحوه مدیریت صحیح بازار و ایجاد توازن در زنجیره تولید اشراف داشته باشد، می‌تواند به بسیاری از مشکلات صنایع معدنی پایان دهد. به گفته احرامیان، انتصاب محتشمی‌پور به عنوان معاون معدنی وزیر صمت می‌تواند رفتارهای غیربازاری که در چند سال گذشته دامن تولید را گرفته، خنثی کند.

منبع: جهان صنعت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها