نفت+گاز+زغال سنگ

قیمت منابع انرژی در بازارهای دنیا با رشد قابل‌توجهی مواجه شده است براساس گزارش مراجع جهانی قیمت محصولاتی مانند نفت، گاز و زغال‌سنگ نسبت به دوره‌های قبل افزایش زیادی را تجربه کرده و طبق پیش‌بینی‌ها، این روند صعودی ادامه خواهد داشت.

رشد ۱۰ دلاری بهای نفت در یک ماه

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ براساس تازه‌ترین گزارش بانک جهانی در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی (دهمین ماه امسال) سرعت رشد نرخ در بازار نفت چشمگیر بوده، به‌نحوی‌که آمارهای بانک جهانی نشان داده، متوسط قیمت هر بشکه نفت در ماه اکتبر امسال برابر با ۸۲.۱ دلار بود که حدود ۱۰ دلار نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشته است. فصل سوم امسال، هر بشکه نفت در بازار جهانی ارزشی برابر با ۷۱.۷ دلار داشت. متوسط قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۹ برابر با ۶۱.۴ دلار و در سال ۲۰۲۰ برابر با ۴۱.۳ دلار بود.

رشد ۹ دلاری قیمت گاز طبیعی

در بازار گاز طبیعی هم رشد قیمتی زیادی تجربه شده است. در دهمین ماه امسال هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی در بازار اروپا ارزشی برابر با ۳۱.۰۵ دلار داشت که نسبت به ماه قبل از آن رشدی بالغ‌بر ۹ دلاری را شاهد بود. این در حالی است که متوسط قیمت هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی در بازار اروپا در سال ۲۰۱۸ برابر با ۷.۶۸ دلار، در سال ۲۰۱۹ برابر با ۴.۸۰ دلار و در سال ۲۰۲۰ برابر با ۳.۲۴ دلار بود. از ابتدای سال ۲۰۲۰ رشد قیمت گاز طبیعی در دنیا سرعت گرفته است.

بانک جهانی با در نظر گرفتن سال ۲۰۱۰ به‌عنوان سال پایه، نوشت: «شاخص قیمت گاز طبیعی در ماه اکتبر سال جاری برابر با ۲۲۲.۵ بود که نشان از رشد بیش از دو برابری نسبت به سال ۲۰۱۰ دارد. همچنین در ماه سپتامبر امسال شاخص قیمت گاز طبیعی در دنیا برابر با ۱۷۸.۴ بود و در سال اوت به ۱۲۹.۸ رسیده بود. مقایسه همین شاخص‌ها، می‌تواند سرعت‌بالای افزایش قیمت گاز طبیعی در سه ماه اخیر را به‌خوبی نشان دهد. براساس این گزارش، شاخص قیمت گاز طبیعی در فصل سوم امسال معادل ۱۴۰.۸، در فصل دوم امسال برابر با ۸۳.۲ و در فصل اول بالغ‌بر ۷۸.۸ بود.»

روند صعودی قیمت زغال‌سنگ

بر مبنای این گزارش قیمت هر تن زغال‌سنگ در دهمین ماه امسال به مرز ۲۳۶.۹ دلار رسید درحالی‌که در ماه سپتامبر هر تن زغال‌سنگ ارزشی برابر با ۱۸۵.۷ دلار داشت و در ماه قبل از آن با قیمت ۱۶۹.۶ دلار مبادله می‌شد. آمارها، گویای آن است که متوسط قیمت هر تن زغال‌سنگ در سال ۲۰۱۹ برابر با ۷۷.۹ دلار آمریکا و در سال ۲۰۲۰ برابر با ۶۰.۸ دلار بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها