صفاری

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه معتقد است که پس از ریزش های متوالی قیمت سهام شرکت ها در ماه های گذشته، دیگر نه خبری از حباب است و نه غیرارزندگی قیمت ها؛ براین اساس امروز قیمت بسیاری از سهام شرکت هایی که در حال فعالیت مطلوب هستند، ارزنده شده و اگر برخی ریسک ها و نگرانی های سهامداران مرتفع شود و سهامداران عمده نیز همراهی کنند، شرایط خوبی پیش روی بازار خواهد بود. 

صفاری در گفت و گو با «کالاخبر» اظهار داشت: سال گذشته بسیاری از شرکت ها به دلیل ورود حجم زیادی از نقدینگی و تجدید ارزیابی هایی که در اثر تورم اتفاق افتاد، رشدهای غیر منطقی در ارزش سهم تجربه کردند و بازار به حدی آشفته بود که سهم های ارزنده و غیرارزنده قابل تفکیک نبود. 

شرکت های زیادی تعدیل داشته اند

این کارشناس بازار سرمایه افزود: امروز تقریبا اکثر سهم ها تعدیل های قیمتی را انجام داده اند و امروز دیگر خبری از حباب یا غیرارزندگی عمومی در بازار نیست. 

او اضافه کرد: از طرف دیگر باید توجه کرد که سال گذشته تورم بالایی داشتیم و سودهای تورمی برای برخی شرکت ها ایجاد شد بنابراین اگر امروز بررسی کنید خواهید دید که P/E بازار کاهش پیدا کرده است. یک زمانی P/E بازار به ۲۰ رسیده بود اما امروز P/E بازار ۶.۵ یا ۷ شده است.

چگونه سهام ارزنده در بازار گم شد؟

صفاری اذعان کرد: از ابتدای سال گذشته تا ۱۹ مرداد ۹۹ چند ماه شتابان داشتیم که شاخص بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافت. در آن دوران روندهای غیرعادی در بازار و قیمت ها شکل گرفت و سهام ارزنده در بین سایر سهام گم می شد. اما امروز وضعیت بازار تغییر کرده به طوریکه اصلاح زیادی انجام شده و سهم های ارزنده زیاد شده است. 

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: با توجه به تغییر دولت، بسیاری از هلدینگ ها در انتظار تغییرات بخش مدیریتی خود هستند لذا سهام داران عمده ای که باید مراقب سهامشان باشند توجهشان معطوف به تغییرات مدیریتی در شرکت های خود شده است.

سهامداران نگران از کسری بودجه دولت 

او ادامه داد: مساله دیگری که بر بازار سرمایه تاثیر داشته است انتشار اوراق قرضه بود که عموما برای تامین کسری بودجه منتشر می شد. این موضوع باعث شده بود سهامداران خرد نگران شوند و لذا بازار ریزشی شود. 

صفاری تاکید کرد: خوشبختانه با جلسه ای که وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس با هلدینگ های بزرگ داشتند، مقرر شد تا روش های دیگری برای تامین کسری بودجه دولت اتخاذ شود. 

او با بیان اینکه امروز به نظر می رسد مشکل اصلی بازار، کمبود نقدینگی باشد گفت: رئیس سازمان بورس در برنامه های خود تاکید کرده است که تلاش های جدی در جهت رفع ریسک های بازار در حال انجام بوده و سهامداران عمده نیز از بازار حمایت کنند و همچنین بانک مرکزی تمهیداتی در نظر بگیرد که هلدینگ های بزرگ بتوانند تسهیلاتی دریافت کنند تا سهامی که در پرتفوی خود دارند بتوانند مدیریت کرده و خرید کنند.

به اعتقاد صفاری سهامداران خرد نیز دنباله رو سهامداران عمده هستند بنابراین با تقویت سهامداران عمده می توان وضعیت را بهبود بخشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها