حقانی نسب

عباسعلی حقانی نسب کارشناس ارشد اقتصادی گفت: در تمامی دنیا برای ایجاد شفافیت در عرضه و تقاضای یک کالا و همینطور مدیریت ریسک و تنظیم برنامه تولید و فروش در میان فروشندگان یا خریداران کالا از ابزارهای موجود در بورس کالا استفاده می شود که این زیرساخت ها طی سال های گذشته در بورس کالای ایران به منظور ایجاد تحول اقتصادی و احیای بازار کالایی کشور شکل گرفته است. 

به گزارش «کالاخبر»؛ حقانی نسب در برنامه «صدای تولید» رادیو اقتصاد اظهار داشت: بورس کالا بستری متشکل و شفاف است که در این بورس، تلاقی میان عرضه و تقاضای مشخص منجر به کشف قیمت واقعی کالاها می شود. 

به گفته او، برای مثال یکی از دلایلی سوداگری در بازار مسکن، غیر متشکل بودن بازار آن است. اگر عرضه کنندگان و خریداران مسکن در یک جا جمع شوند، آن موقع مشخص می شود که چه میزان عرضه وجود دارد و در مقابل آن چقدر تقاضا خواهد بود و در نتیجه قیمت صحیح کشف می شود.

این کارشناس ارشد اقتصادی تصریح کرد: یکی از دلایلی که در برخی بازارها قیمت ها شدیدا افزایش می یابد و فعالیت های سوداگرانه رشد می کند، همین غیر متشکل بودن آنهاست درحالی که اگر تمرکز معاملات کالاها در بورس کالا باشد، عمده مشکلات برطرف می شود.

وی ادامه داد: هر زمان که احساس شود کالایی قابلیت استانداردسازی و متشکل بودن را دارد باید آنها را وارد بورس کالا کرد و از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا ضمن مدیریت قیمت ها، کالا را با نرخ های واقعی به دست مصرف کننده رساند.

حقانی نسب تاکید کرد: در دنیا برای مدیریت قیمت کالاها از مکانیزم های عرضه و تقاضا استفاده می کنند و هر گونه ورود به قیمت گذاری دستوری محکوم به شکست است.

به گفته این کارشناس ارشد اقتصادی، حتی در حوزه ارز امکان مدیریت بازار به گونه که به صلاح تولیدکننده و مصرف کننده باشد از طریق بازار متشکل ارزی وجود دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سوال که چه میزان زیرساخت شفافیت در معاملات کالا از طریق بورس کالا وجود دارد؟ گفت: زیرساخت ها طی سال های گذشته به طور کامل شکل گرفته و در این میان نیاز است، اراده برای بهره گیری این زیرساخت ها وجود داشته باشد؛ در این زمینه کماکان برخی ها این دیدگاه را ندارند که بورس محل کشف عادلانه قیمت است و بیشتر سعی می کنند با مداخلاتی در روند معاملات، نبض بازارها را در اختیار بگیرند که همواره ناکام مانده اند؛ به این ترتیب همواره باید تاکید شود که بورس کالا بهترین ابزار برای کشف قیمت، نظارت بر بازار و تامین مالی فعالان اقتصادی است. 

حقانی نسب توضیح داد: برای نمونه در دنیا کشاورزان از طریق ابزارهای بورس های کالایی برای تامین مالی استفاده می کنند و منابع مورد نیاز برای کشت های بعدی و تداوم تولید را فراهم می کنند.

او در پایان گفت: در کشورهای مختلف تمام بخش های تولیدی و مصرفی سعی می کنند از امکانات بورس های کالایی استفاده کنند درحالی که طی سال های گذشته در کشور ما علیرغم فراهم بودن امکانات و زیرساخت ها، تفکر و اراده برخی مسئولان مانع این اتفاق مثبت اقتصادی شده است. مسئله اصلی در کشور ما تفکر و اراده برخی مدیران و متولیان است که می خواهند از این ابزار که ذات مشخصی دارد بهره دیگری ببرند که امیدواریم در دولت جدید شاهد ایجاد شفافیت حداکثری در معاملات کالاها و آغاز تامین مالی گسترده صنایع از طریق بورس کالا باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها