• ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
  • کد خبر: 65243
اوپک

نظرسنجی رویترز نشان داد افزایش تولید نفت اوپک در اکتبر پایین تر از میزان برنامه ریزی شده تحت توافق این گروه با متحدانش بوده است.

به گزارش «کالاخبر»، یافته‌های نظرسنجی رویترز حاکی از آن است که اوپک در اکتبر ۲۷.۵۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۱۹۰ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه پیش از آن داشت اما ۲۵۴ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سقف توافق شده تحت توافق عرضه اوپک پلاس بود.

اوپک پلاس که شامل اوپک و شماری از تولیدکنندگان خارج از این گروه از جمله روسیه است، در حال تسهیل محدودیت عرضه‌ای هستند که در سال ۲۰۲۰ در واکنش به سقوط تقاضا در اوج پاندمی کووید ۱۹ به اجرا گذاشتند اما بعضی از اعضا به دلیل فقدان ظرفیت تولید نتوانسته‌اند طبق توافق تصویب شده، تولیدشان را افزایش دهند.

اوپک پلاس همچنین نگران افزایش بیش از حد تولید در صورت آسیب دیدن تقاضا در موجهای جدید شیوع کووید ۱۹ است.

لوییس دیکسون، تحلیلگر شرکت "انرژی ریستاد" در این باره گفت: تولید اوپک پلاس احتمالا عقب‌تر از منحنی تقاضا خواهد ماند و این گروه برای افزایش تولید و آسیب دیدن از افت احتمالی تقاضا ریسک نمی‌کند.

محدودیت عرضه اوپک پلاس کمک کرده است قیمتها تقویت شده و اکنون نزدیک ۸۵ دلار در هر بشکه معامله شوند که بالاترین قیمت سه سال اخیر است. قیمتهای بالا باعث شده‌اند آمریکا و مصرف کنندگان دیگر از این تولیدکنندگان بخواهند عرضه نفت را به میزان بیشتری افزایش دهند.

طبق آمار اوپک، تحت توافقی که اوپک پلاس تصویب کرده است، تولید جمعی این گروه در اکتبر باید ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می کرد که از این میزان، ۲۵۴ هزار بشکه در روز سهم ۱۰ تولیدکننده عضو اوپک بود.

 با افزایش کمتر از میزان برنامه ریزی شده تولید، نرخ پایبندی اوپک به پیمان محدودیت عرضه در اکتبر به ۱۱۸ درصد در مقایسه با ۱۱۴ درصد در سپتامبر افزایش یافت.

وزیران اوپک پلاس روز پنج شنبه برای بازبینی سیاست تولید خود دیدار می کنند و انتظار می رود برنامه افزایش ماهانه تولید مجددا تصویب شود.

طبق نظرسنجی رویترز، بزرگترین افزایش تولید اکتبر در میان اعضای اوپک مربوط به عربستان سعودی و عراق بود. کویت، امارات متحده عربی و الجزایر هم تولیدشان را طبق سهمیه بالاتری که برای اکتبر داشتند افزایش دادند. صادرات آنگولا با وجود روند کاهشی تولید، در اکتبر افزایش یافت.

تولید در جمهوری کنگو، گینه استوایی و گابن به دلیل عدم وجود ظرفیت برای تولید بیشتر، کاهش یافت یا افزایشی نداشت.

بزرگترین کاهش تولید به میزان ۷۰ هزار بشکه در روز مربوط به نیجریه بود که تولیدش پس از احیا در سپتامبر، ماه میلادی گذشته دوباره مختل شد. شرکت تابعه غول نفتی رویال داچ شل پس از تعطیلی یک خط لوله، برای بارگیری نفت بانی لایت در نیجریه وضعیت فورس ماژور اعلام کرد.

دومین کاهش بزرگ تولید مربوط به لیبی بود که یکی از کشورهای معاف از مشارکت در کاهش تولید اوپک بوده است.

تولید ایران که از صادراتش از سه ماهه چهارم سال میلادی گذشته با وجود تحریم های آمریکا رشد کرده است، در اکتبر تغییر چندانی نداشت. احیای توافق هسته‌ای با قدرتهای غربی راه را برای بهبود چشمگیر صادرات ایران هموار خواهد کرد.

تولید ونزوئلا اندکی افزایش داشت. واردات میعانات ایران به کاراکاس کمک کرده است نرخ استخراج نفت فوق سنگین را بهبود دهد.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه به بازار نفت انجام می گیرد و بر مبنای آمار نفت صادراتی منابع خارجی، آمار رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکتهای رصد کننده نفتکش مانند پترو لجستیک و کپلر و همچنین اطلاعات فراهم شده توسط منابع آگاه در شرکتهای نفتی، اوپک و شرکتهای مشاوره تهیه می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها