زغال سنگ

زغال‌سنگ، یکی از مواد اولیه مورداستفاده در نیروگاه‌های دنیا و منبع انرژی مورد استفاده در شمار زیادی از واحدهای صنعتی است. ماده‌ای که در یک سال اخیر، ارزش آن دچار تحولات و نوسانات زیادی بوده، ولی اینک، به نظر می‌رسد، روند بازار به نفع تولیدکنندگان در حال تغییر است.

به گزارش اختصاصی  «کالاخبر»؛ رشد قیمت زغال‌سنگ در ماه‌های اخیر، توجه فعالان صنعتی را به خود جلب و این سؤال را ایجاد کرده که آیا برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا بازار را به این سمت‌وسوی تازه هدایت کرده یا عامل دیگری در این تحولات تأثیرگذار است؟

طبق گزارش اخیر «بانک جهانی»، این ماده معدنی ارزشمند در ماه سپتامبر سال جاری میلادی با قیمت ۱۸۵.۷ دلار مبادله شد که بالغ‌بر ۱۵ دلار نسبت به ماه قبل از آن رشد داشته است. رشد قیمت این ماده معدنی از فصل اول امسال تاکنون چشمگیر بوده است.

رمزارزها، متهم اصلی افزایش قیمت زغال‌سنگ

«سیان ان»، رشد تقاضا برای زغال‌سنگ برای تولید برق به‌ویژه در کشورهای در حال‌توسعه را عامل اصلی رشد قیمت این محصول دانست و تأکید کرد: «توسعه صنعت رمزارزها، باعث رشد استفاده از انرژی برق شده است و نیروگاه‌های تازه‌ای راه‌اندازی شده است. در برخی از کشورهای در حال‌توسعه هنوز زغال‌سنگ منبع اصلی و مهم انرژی در تولید برق است و به همین دلیل، جهش تقاضا برای برق، رشد قیمت زغال‌سنگ را نیز به همراه داشته است.»

رشد ۸۰ دلاری قیمت در فصل سوم ۲۰۲۱

از سوی دیگر، بانک جهانی در گزارش اخیر خود، اعلام کرد: «قیمت هر تن زغال‌سنگ در بازار جهانی در فصل اول سال ۲۰۲۱ معادل ۸۹.۵ دلار بود، ولی در فصل سوم هر تن زغال‌سنگ با قیمت ۱۶۹.۱ دلار مبادله شده است. بدین ترتیب در این دوره کوتاه قیمت زغال‌سنگ نزدیک به ۸۰ دلار و معادل بیش از ۸۸ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که قیمت هر تن از این ماده معدنی در فصل سوم سال ۲۰۲۰ برابر با ۵۲.۱ دلار بوده است. در ماه سپتامبر امسال ارزش فروش هر تن از این منبع انرژی از مرز ۱۸۵ دلار نیز گذشته است.»

بررسی سیر تغییرات قیمت زغال‌سنگ، نشان می‌دهد، هر تن از این ماده معدنی در سال ۲۰۱۸ قیمتی برابر با ۱۰۷ دلار داشت و در سال بعد از آن به ۷۷.۹ دلار تنزل پیدا کرد. در سال ۲۰۲۰ قیمت زغال‌سنگ با سرعت بیشتری کاهش پیدا کرد و به ۶۰.۸ دلار رسید، اما در سال جاری تمام رکوردهای قیمتی را شکسته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها