آلومینیوم

افزایش هزینه انرژی به رشد قیمت تولید آلومینیوم در مناطق مختلف دنیا انجامیده است. این موضوع زمینه تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی این محصول را فراهم کرده است که این امر در آینده با کسری عرضه، از رشد قیمتی آلومینیوم حمایت می‌کند.

به گزارش «کالاخبر»؛ بهای فروش نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن ظرف یک هفته اخیر رشد ۱.۳ درصدی را تجربه کرد و به ۲ هزار و ۹۰۲ دلار به ازای هر تن رسید. همچنین در این هفته، آلومینیوم در معاملات آتی آمریکا در بازار کامکس وضعیتی مطلوب‌تر داشت و نرخ این محصول با رشد ۳.۱ درصدی ظرف این هفته به ۲ هزار و ۹۶۱ دلار به ازای هر تن رسید. در اواسط ماه سپتامبر بهای آلومینیوم در کامکس به ۲ هزار و ۹۷۷ دلار به ازای هر تن رسید که این رقم رکورد ۱۳ ساله قیمتی آن بود. به این ترتیب، بهای فروش مس در بازارهای کالایی دنیا فاصله چندانی با رکورد ۱۳ ساله آن ندارد. افزایش بهای جهانی انرژی، افزایش هزینه تولید و احتمال کاهش تولید آلومینیوم به دلیل کمبود انرژی از مهم‌ترین دلایل صعود قیمتی این فلز نقره‌ای در روزهای پایانی هفته اخیر بود.

چالش تامین انرژی، بخش قابل‌توجهی از کشورهای دنیا، از چین تا کشورهای اروپایی را درگیر کرده و این موضوع زمینه رشد قیمتی را در بازارهای مختلف دنیا فراهم کرده است. عموما فلزات صنعتی در روند قیمتی همگرا نوسان دارند، اما بلومبرگ در گزارشی که هفته قبل منتشر کرده، به از میان رفتن همگرایی نرخ آلومینیوم با بهای سایر فلزات صنعتی و همگرا شدن نوسان قیمتی این فلز با نرخ زغال‌سنگ حرارتی اشاره کرده است. هزینه برق حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه تولید آلومینیوم را تشکیل می‌دهد، از همین‌رو از این فلز به‌عنوان انرژی جامد نام‌ برده می‌شود. افزایش تقاضا برای زغال‌سنگ حرارتی و کمبود عرضه آن به افزایش بهای تولید برق در چین انجامیده و در نتیجه، هزینه تولید آلومینیوم را در این منطقه افزایش داده است. در کنار رشد قیمتی، کمبود برق در چین باعث سهمیه‌بندی برق برخی از واحدهای صنعتی چینی شده که این موضوع با کاهش تولید این فلز، زمینه رشد قیمتی آن را فراهم کرده است.

ظرف ماه‌های گذشته، چین با مشکل تامین انرژی روبه‌رو بود، اما در هفته‌های اخیر سایر نقاط دنیا و به‌خصوص کشورهای اروپایی نیز با چالش تامین و رشد کم‌سابقه بهای انرژی روبه‌رو شده‌اند. افزایش بهای انرژی، تولید آلومینیوم را در نقاط مختلف دنیا تحت‌الشعاع قرار داده است. رویترز در گزارشی، از توقف تولید آلومینیوم در شرکت هلندی آلدل خبر داد. این شرکت، هشتم اکتبر اعلام کرد که به دلیل بالا بودن قیمت برق مجبور به توقف تولید، حداقل تا اوایل سال ۲۰۲۲ است. کریس مک‌نامی، مدیرعامل آلدل به بالا بودن قیمت برق صنایع این کشور معترض است و می‌گوید: سیاست‌های کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی باعث شده است تا هزینه انرژی در اروپا افزایش یابد. دولت‌هایی مانند آلمان و فرانسه برای کمک به صنایع خود، انرژی را با نرخی کمتر در اختیار آنها قرار می‌دهند، در صورتی که هلند از صنایع خود حمایت نمی‌کند. آلدل تنها تولیدکننده آلومینیوم اولیه هلند با ظرفیت تولید سالانه ۱۱۰ هزار تن آلومینیوم اولیه و ۵۰ هزار تن آلومینیوم ثانویه است. در حال حاضر تولید آلومینیوم اولیه این شرکت متوقف شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها