سیمان

عرضه سیمان در بورس کالا اگرچه دیرهنگام آغاز شد اما به‌سرعت عمق گرفت به‌گونه‌ای که در فاصله چند ماه از آغاز عرضه‌ها ۷۰ شرکت سیمانی در بورس پذیرش شدند و با این اقدام، شاهد فروکش کردن التهاب بازار و تعادل قیمت ها هستیم.

به گزارش «کالاخبر»؛ ابلاغیه وزارت صمت بر ضرورت عرضه سیمان در بورس کالا و تمایل تولیدکنندگان این حوزه به حضور در بورس کالا به همراه فراهم شدن زیرساخت های لازم برای میزبانی از حجم انبوهی سیمان در بورس، کار خود را کرد و امروز آرامش بر بازار سیمان حاکم شده است.

در حال حاضر با ثبت شرکت‌های سیمانی در بورس کالا، تالار اختصاصی برای عرضه سیمان ایجاد شده که به‌واسطه این تالار عرضه‌های سیمان در تالار اختصاصی انجام می‌شود و مواردی که پیش‌تر برخی کارگزاری‌ها برای عرضه‌های معاملات وقت‌گیر سیمان داشتند برطرف شد. از ابتدای هفته گذشته معاملات سیمان در تالار اختصاصی انجام‌شده و بستر این معاملات نیز TTS بوده است.

مزایای تالار اختصاصی

از آنجاکه حجم معاملات سیمان بسیار زیاد است، کارگزاری‌ها آن را وقت‌گیر دانسته و با توجه به قیمت پایین کارمزد، انگیزه زیادی برای انجام معاملات از سوی کارگزاری‌ها وجود نداشت که با ایجاد تالار اختصاصی این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

با وجود آنکه بحث عرضه سیمان در بورس از سال ها قبل مطرح بود اما اهتمام زیادی از سوی تولیدکنندگان سیمان برای حضور در این بازار وجود نداشت. اما از اواخر سال گذشته و پس از برگزاری جلسات کارشناسی سرانجام اتفاق‌نظر برای خروج سیمان از قیمت‌گذاری دولتی و عرضه در یک بازار شفاف و آزاد، فراهم شد.

آزادسازی و تعادل قیمت به سود تولید

ابتدای سال بر اساس نامه انجمن سیمان قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی ۱۹ هزار تومان ابلاغ شده بود که با آزادسازی بازار و عرضه سیمان در بورس، نخستین محموله‌ها تا ۲۴ هزار تومان قیمت‌گذاری و معامله شد.

به‌این‌ترتیب، قیمت سیمان در زمان آزادسازی نسبت به دوره قیمت‌گذاری مصوب، افزایش قابل توجهی نداشت و تنها اختلاف قیمتی که سود آن به جیب دلالان می رفت در روندی طبیعی قرار گرفت تا از تولیدکنندگان این بخش حمایت شود.

جهش ۴ برابری سیمان

هنوز شیرینی این رویداد مهم در بازار سیمان به کام تولیدکنندگان ننشسته بود که با قطعی برق کارخانجات، بازار دچار تبعات ناشی از بی‌برقی و کمبود سیمان شد. عرضه‌های آب‌رفته در بازار آزاد در برابر تقاضای باقی‌مانده در بازار، موجبات گرانی سیمان را فراهم کرد و برخی توزیع‌کنندگان سودجو که منتظر فرصتی برای کسب سودهای غیرمتعارف بودند نیز بر آتش گرانی دمیدند. به‌این‌ترتیب قیمت سیمان از حدود ۳۰ هزار تومان  در بازار سنتی تا ۱۰۰ هزار تومان نیز جهش کرد.

حالا با جهش‌هایی که در قیمت‌های سیمان ایجاد شده بود، زمینه خوبی برای شایعات و سنگ‌اندازی‌ها مقابل بورس فراهم شد. همین واسطه‌های انگشت‌شمار سیمان که از عرضه‌های بورس سرخورده و ناامید بودند برای آنکه بورس را عامل گرانی‌ها جلوه دهند از هیچ نوع جوسازی دریغ نکردند اما با اعتقاد سیاست گذار به مکانیسم بورس کالا، شاهد آغاز عرضه های پرحجم تر از گذشته سیمان در بورس کالا بودیم تا دلالان سیمان شکست سنگینی بخورند.

نتیجه اعتماد دولت به بورس کالا

با همه تلاش‌های صورت گرفته اما دولت جدید نیز همانند دولت قبل، بر اعتقاد به بورس کالا باقی ماند و با ابلاغ نامه‌ای عرضه سیمان در بورس را تنها راه معاملات سیمان اعلام کرد.

زمان باید می‌گذشت تا اثبات شود بورس عامل گرانی نبود؛ زمان هم گذشت و عرضه‌ها قوت بیشتری گرفت و تعداد شرکت‌های سیمانی حاضر در بورس هرروز بیشتر شد و همین‌طور که طرف عرضه قدرت‌نمایی می‌کرد، قیمت‌ها نیز با عقب‌نشینی تدریجی به عددهای ابتدای سال نزدیک شد.

حالا، سیمان که تنها چند ماه قدمت در بورس دارد، از یک تالار اختصاصی برخوردار شده است. تالاری که قرار است با تکیه‌بر عرضه و تقاضا و کشف قیمتی متعادل مانع از حضور دلالان شود. اکنون، قیمت سیمان در بورس ۲۵ هزار تومان در هر پاکت معامله می‌شود و این نرخ برای سیمان فله‌ای ۲۱ هزار تومان برای هر ۵۰ کیلوگرم است که به طور طبیعی برخی هزینه ها از جمله ارزش افزوده و حمل را باید به آن اضافه کرد؛ البته نباید فراموش کرد سیمان در سال گذشته و اوایل سال با وجود اجبار تولیدکنندکان به فروش با قیمت مصوب زیر ۲۰ هزار تومان در بهترین حالت بیش از ۴۰ هزار تومان به دست مصرف کننده نهایی می رسید و به این ترتیب امروز شفافیت این بازار و حمایت از تولیدکننده، سهامدار و مصرف کننده را همگی باید ارمغان بورسی شدن این محصول دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها