اوپک

نیجریه و آنگولا که صادرکنندگان نفت بزرگ آفریقا هستند، به دلیل کمبود سرمایه گذاری و مشکلات فنی، برای افزایش تولید به سقف تعیین شده از سوی اوپک تا سال میلادی آینده به سختی تقلا خواهند کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از  ایسنا، این مشکل منعکس کننده وضعیت اعضای متعدد دیگر اوپک پلاس است که تولیدشان را سال گذشته در اوج بحران پاندمی ویروس کرونا برای تقویت قیمتها محدود کردند اما اکنون موفق نشده‌اند تولیدشان را افزایش دهند تا پاسخگوی بهبود تقاضای جهانی برای سوخت باشند.

اعضای اوپک پلاس برای خاتمه دادن به محدودیت عرضه داوطلبانه، در ژوییه موافقت کردند تولیدشان را از اوت تا دسامبر سال ۲۰۲۱ ماهانه مجموعا ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

با این حال نیجریه و آنگولا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون به طور متوسط ۲۷۶ هزار بشکه در روز پایین‌تر از مجموع سقف تولید ۲.۸۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند. به گفته منابع آگاه صنعت و محاسبان رویترز، تولید این دو کشور احتمالا تا پایان سال پایین سهمیه تولیدشان خواهد ماند.نفتی که تولید نمی‌شود صدها میلیون دلار ارزش دارد.

قرنطینه‌هایی که برای مهار شیوع کووید ۱۹ در سال گذشته وضع شدند، مانع تامین قطعات یدکی و انجام کارهای تعمیراتی شدند. شرکتهایی که از سقوط نفت به پایین‌ترین رکورد ۲۰ ساله آسیب دیدند هم سرمایه گذاریهای بزرگ را به تعویق انداختند.

کولا کریم، مدیرعامل شرکت "شورلاین نچرال ریسورسز" نیجریه که هشت میدان تولیدکننده نفت دارد و حدود ۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می کند، اعلام کرد این تاخیر به معنای آن است که شش ماه زمان خواهد برد تا نیجریه با ظرفیت کامل نفت تولید کند. تاخیر تعمیرات شامل همه موارد از سرویس چاه‌ها تا تعویض لوله‌ها، پمپها و خطوط لوله می‌شود. شرکتها همچنین از برنامه‌ها برای انجام حفاری بیشتر برای ثابت نگه داشتن تولید عقب هستند. این مسائل عملا روی فعالیت همه شرکتها در نیجریه تاثیر گذاشته است. با این حال وی خاطرنشان کرد با شتاب شرکتها برای انجام کارهای نگهداری و تعمیراتی، احتمالا تولید تا اوایل سال ۲۰۲۲ به ظرفیت کامل می رسد.

دو منبع آگاه یکی در شرکت ملی نفت نیجریه (NNPC) و دیگری در شرکت ملی نفت آنگولا (Sonangol) تایید کردند که این کشورها برای بالا بردن سطح تولید به مشکل برخورده‌اند.

تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه هفته گذشته به خبرنگاران گفت انتظار دارد نیجریه تا یک تا دو ماه دیگر به سقف تولید خواهد رسید.

دیامانتینو آزودو، وزیر نفت آنگولا در ژوئن هدف تولید نفت در سال ۲۰۲۱ را به میزان ۲۷ هزار بشکه در روز پایین برد و ۱.۱۹ میلیون بشکه در روز تعیین کرد. وی در بیانیه‌ای به کاهش تولید در میادین قدیمی، تاخیرهای حفاری به دلیل پاندمی و چالشهای فنی و مالی در اکتشاف آبهای عمیق اشاره کرده بود. این آمار هدف گذاری شده پایینتر از سقف تولید ۱.۳۳ میلیون بشکه در روز است.

آنگولا در سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود که در مقایسه با ۱.۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۸ کاهش داشت.

بر اساس گزارش رویترز، آمریتا سن از شرکت تحقیقاتی انرژی اسپکتس گفت: از نظر ما واقعیت این است که تنها پنج کشور می‌توانند به سقف تولید تعیین شده برسند که شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، عراق و جمهوری آذربایجان هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها