سیمان

مدیرعامل سیمان خاش خواستار صادرات سیمان از طریق رینگ صادراتی بورس کالا به منظور پایان رقابت منفی شرکت ها و رشد ارزآوری برای کشور شد. به گفته داود بختیاری با عرضه کل سیمان تولیدی در بورس کالا و شفاف شدن مبادلات، اکنون نوبت به صادرات مازاد نیاز داخل از طریق رینگ صادراتی بورس کالا رسیده است. 

داود بختیاری با تأکید بر ضرورت صادرات سیمان از طریق بورس کالا به «کالاخبر» گفت: طی سال‌های گذشته به دلیل رقابت منفی در بازارهای خارجی، سیمان ایران با قیمتی نازل صادر می‌شد به‌طوری‌که قیمت ۱۰۰ دلار برای هر تن سیمان به ۱۸ تا ۲۵ دلار کاهش یافت که به زیان تجارت خارجی کشور و صنعت تمام می‌شد.

وی افزود: هم‌اکنون، قیمت سیمان ترکیه در بازار عراق یک و نیم برابر سیمان ایران است و در چنین شرایطی اگر سیمان صادراتی در بورس کشف قیمت شود به ارزآوری کشور کمک زیادی خواهد کرد.

به گفته وی، همان‌طور که در بازار داخل، بهترین روش کشف قیمت در بورس کالاست، برای صادرات و کشف قیمتی رقابتی و به‌صرفه نیز می‌توان از رینگ صادراتی بورس کالا استفاده کرد.

این تولیدکننده سیمان ضمن بیان اینکه با این اقدام جنگ قیمتی میان تولیدکننده‌ها نیز تمام می‌شود، گفت: با صادرات از طریق بورس کالا، ارزآوری کشور افزایش می‌یابد چراکه صادرات با قیمت پایین به معنای صادرات انرژی یارانه‌ای و سوخت مصرف‌شده در کارخانه‌های تولیدی به کشورهای دیگر است.

فرصتی بی نظیر

بختیاری با اشاره به مازاد تولید در صنعت سیمان، اضافه کرد: با توجه به ورود سیمان به بورس کالا و توقف سفته‌بازی‌ها، فرصت مناسبی برای صادرات مازاد تولید فراهم شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۷۰ تا ۸۰ درصد کارخانه‌های سیمان دولتی و خصولتی است و خصوصی‌ها سهم اندکی در این صنعت دارند. در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات این صنعت و قیمت پایین محصول، برخی از کارخانه‌های خصوصی سیمان به دنبال فروش کارخانه خود بودند. اما در دو سال اخیر که قیمت اندکی بالا رفت و وضعیت صادرات بهبود یافت، شرایط برای تولیدکننده‌ها اندکی بهتر شده با این‌ حال، اکنون هم به دلیل اختلاف بالای قیمت سیمان داخل با بازارهای صادراتی، سیمان به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

سود صنعت سیمان کمتر از سود بانکی

این تولیدکننده سیمان در ادامه با اشاره به اینکه هر یک از کارخانه‌های سیمان حداقل ۳ هزار میلیارد تومان ارزش دارد، گفت: در شرایط فعلی، ساخت یک کارخانه سیمان ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار هزینه دارد، اگر سرمایه‌گذاران این مبلغ را با سود ۲۰ درصدی در بانک سپرده‌گذاری کنند، ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان سود دریافت می‌کنند.

وی در پایان گفت: باوجود افزایش قیمت و صادرات، هیچ‌یک از کارخانه‌ها، این مقدار سود به دست نیاورده‌اند چراکه در سال‌های اخیر سرکوب قیمت سیمان باعث شد تا سرمایه‌گذاری در این صنعت به حداقل برسد و مثال عیان آن نیز این است که نسبت قیمت سیمان به فولاد در سال‌های گذشته یک ‌به‌ چهار تا پنج بود، اما به دلیل ثبات قیمت سیمان این نسبت، یک به ۲۵ شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها