علی جدی

علی جدی نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پس از چند ماه تلاش، سرانجام شاهد رونق معاملات سیمان در بورس کالا هستیم که این اتفاق، خبری تلخ برای دلالانی است که سال ها از اختلاف دو نرخ دولتی و آزاد سیمان سودهای کلان کسب اند که امروز با مرجعیت تابلوی بورس کالا در سراسر کشور، دیگر در حق تولیدکنندگان اجحاف نمی شود. 

به گزارش «کالاخبر» به نقل از میزان، جدی اظهار داشت: پس از چند ماه عرضه بورسی سیمان و اتفاقات متعددی که در این بازار از قطع برق کارخانجات سیمان تا کمبود محصول و جهش قیمت‌ها افتاد، سرانجام به واسطه عرضه های منظم سیمان در بورس شاهد قرار گرفتن این محصول در مسیر واقعی قیمت و رفع التهابات هستیم.

او افزود: طی دورانی که بازار با التهاب مواجه بود، عده‌ای تلاش کردند که اتفاقات بازار سیمان را به بورس نسبت دهند و با قدرت پیگیر خروج سیمان از بودند، این درحالی بود ‌که این گروه از مخالفان، عمدتاً واسطه‌ها و عوامل گرانی سیمان در بازار هستند که سال ها از بازار خارج از بورس، نفع‌های کلانی برده اند.

نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: البته سوای دلالان، بازار سیمان سال ها به صورت سنتی فعالیت کرده که تغییر این سازوکار به شیوه شفاف و مدرن معاملات در بورس کالا را در ابتدا با موانعی روبه رو کرده بود که خوشبختانه روند پذیرش عرضه کننده و خریداران در بورس کالا حاکی از شرایط مطلوب آشنایی فعالان این حوزه با بورس کالا است. 

عدم شناخت، دلیل برخی مخالفت ها

نماینده شیروان در مجلس تأکید کرد: برخی از افرادی که با بورس مخالفت می کنند نه از سر آگاهی، بلکه به دلیل عدم شناخت آن‌ها از بورس و نحوه فعالیت در آن است چراکه در ابتدا اینگونه تلقی می شود که مسیری پیچیده برای خرید یا فروش محصول در بورس کالا وجود دارد که حضور این افراد در معاملات بورس در مدت کوتاهی این شرایط را تغییر داده و آن ها مدافع بورس می شوند.

او با تاکید بر اینکه نقش کارگزاری های بورس نیز در حوزه راهنمایی و آموزش خریداران سیمان مهم است، ادامه داد: فعالان بازارهای سنتی باید بدانند که دیگر شیوه های قدیمی جوابگوی بازار نیست و باید از امکانات معاملات الکترونیکی و شفاف و رقابت عادلانه در بازار بهره ببرند که در این زمینه علاوه بر معاملات نقدی کالاها در بورس کالا، امکانات و ابزارهای متعددی در بورس وجود دارد که می تواند دغدغه تولیدکننده و مصرف کننده را برای آینده برطرف کند. 

نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در این مدت خرده‌فروشانی که از نزدیک می‌شناختم که به دلیل عدم شناخت کافی هنوز وارد بورس نشده یا برخی با وجود دریافت کد بورسی هنوز اقدام به معامله در بورس نکرده اند که باید همگی به این افراد در حوزه آشنایی با مزایا و نحوه معاملات بورس کمک کنیم تا کل خرید و فروش سیمان در بورس پا بگیرد. 

انگیزه دلالی به صفر می رسد

جدی در پایان گفت: می‌توان با قاطعیت پیش‌بینی کرد که با عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا که این موضوع با حذف قیمت گذاری غیر منطقی همزمان می شود، حضور دلالان در بازار سیمان به حداقل برسد زیرا وقتی دو نرخ (دولتی و آزاد) در بازار وجود نداشته باشد، انگیزه دلالی نیز به صفر می رسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها