بازار

سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور کشورمان به تازگی در جمع اعضای هیات دولت اعلام کرد که باید در اداره کشور به خصوص در حوزه اقتصاد از تجربیات دولت های قبل استفاده کرد تا مشکلات گذشته دیگر در کشور بروز نکند؛ این گفته رئیسی با حمایت کارشناسان اقتصادی همراه شده است و در همین زمینه امیرمسعود پرور کارشناس بازار سرمایه می گوید که فاصله گرفتن از قیمت گذاری دستوری باید در اولویت اقدامات سیاست گذاران قرار گیرد تا تجربیات تلخ گذشته تکرار نشود.

پرور در گفت و گو با «کالاخبر» در نقد مواضع حامیان تثبیت قیمت کالاها اظهار داشت: چنین مواضعی، دو دلیل می‌تواند داشته باشد. مروجان و حامیان تثبیت قیمت کالاها یا اطلاع و آگاهی از الفبای اقتصاد و از تجارب منفی گذشته ندارند و یا خودشان از منافع و رانت‌های حاصل از اجرای تثبیت قیمت‌های نهفته، سهم و منفعتی مستقیم و غیرمستقیم دارند.

او با بیان اینکه سیاست گذاران باید تکلیف نگاه به قیمت کالاها در کشور را مشخص کنند، افزود: در شرایطی که به دلایل مختلف مانند رشد نرخ ارز یا افزایش بهای جهانی، قیمت کالاهای مصرفی در کشور در حال افزایش است مشاهده می شود که سیاست گذار دستور به ثابت نگهداشتن قیمت یک یا چند کالا می دهد که همین اقدام برای آغشته کردن بازار آن چند محصول به فساد، رانت و دلالی کافی است.

فساد در چه بازارهایی رشد می‌کند؟

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، چگونه می‌توان در شرایط تورمی انتظار تثبیت قیمت یک کالا را داشت، حال‌آنکه آن کالا از مواد اولیه‌ای تولید می شود که افزایش قیمت داشته است.

پرور معتقد است: در هر بازاری که قیمت به ‌اجبار کنترل می‌شود، فساد و رانت بروز می‌کند. نمونه‌های متعددی از این اتفاق را در بازارهای مختلف دیده‌ایم. نمونه بارز آن نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی است که با توزیع آن فسادهای بسیاری اتفاق افتاد و منجر به شکل گیری پرونده‌های متعدد در این خصوص از واردات گوشی تلفن همراه گرفته تا پرونده گوشت و سایر کالاهای وارداتی شد.

فساد چگونه از بین می رود؟

مدیر کالایی کارگزاری گنجینه سپهر پارت افزود: هر بازاری که تحت کنترل دولت و مشمول سیاست‌های دستوری بوده بدون شک ردپای دلالی و رانت در آن وجود دارد این در حالی است که در بازارهای آزاد و البته شفاف، هیچ‌گاه نمی‌بینیم که دونرخی و فساد ایجاد شود زیرا قیمت‌ها به‌ واسطه عرضه و تقاضا مشخص‌شده و با رقابتی که شکل می‌گیرد، نرخ‌ها واقعی می‌شود.

نظام بازار، آرامش آفرین است

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: وقتی دولت سال‌ها قیمت یک محصول را تحت کنترل گرفته و اجازه آزادسازی آن را نمی دهد، پس از اعلام آزادسازی قیمت، شاهد رشد قیمت مقطعی تا رسیدن به نقطه تعادلی خواهیم بود؛ درصورتی‌که اگر سال ها قیمت‌ها دستوری تعیین نمی‌شد، قیمت آن کالا به‌تدریج و بر مبنای نظام بازار نوسان می کرد و مشکلات فعلی به وجود نمی آمد.

پرور خاطرنشان کرد: در بازار فولاد، سال‌هاست عرضه‌های بورسی انجام می‌شود و سال‌هاست که بازار این محصولات بر مبنای عرضه و تقاضای بازار شکل گرفته است، از این رو با جهش قیمت و قیمت‌های نامتعارف در این بازار مواجه نبوده‌ایم که البته طی این سال ها به دلیل اقتصاد پرتلاطم کشور برهه هایی نوسانی برای همه بازارها رقم خورده که بازار فولاد را نیز متاثر کرده اما موضوع مهم اینجاست که کلیت بازار فولاد به واسطه عرضه در بورس کالا به شیوه ای شفاف و منطقی پیش می رود.

او در پایان به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بررسی هفته‌های ابتدایی عرضه سیمان در بورس نیز نشان می‌دهد که نرخ‌ها در پنج هفته نخست، کشف قیمت منطقی شده و جهش قیمتی در یک ماه و نیم اول دیده نشده است اما بلافاصله پس از قطع برق کارخانجات، سیمان در بازار نایاب شد و قیمت‌ها در بازار رشد کرد که خوشبختانه با تصمیم بر عرضه های گسترده سیمان در بورس کالا، بازار پس از یک مقطع کوتاه به تعادل نسبی رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها