بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین موضوع ها همچنان به بازار سیمان و عرضه این محصول در بورس کالا، قیمت‌گذاری دستوری و تاثیر آن بر التهابات بازار و کلید خوردن صادرات پی وی سی از رینگ صادراتی بورس کالا اختصاص داشت.

+فروش ۱.۳ میلیون دلاری PVC در رینگ صادراتی

به گزارش «کالاخبر»؛ برای اولین بار ۸۰۰ تن محصول پلی وینیل کلراید (PVC) تولیدی شرکت پتروشیمی آبادان جمعاً به ارزش حدود ۱.۳ میلیون دلار روز شنبه ۲۳ مرداد ماه از طریق رینگ صادارتی بورس کالا به فروش رسید و مقرر شده طبق برنامه ریزی های انجام شده کلیه فروش های صادراتی پتروشیمی آبادان از این پس از طریق رینگ صادراتی انجام شود.

‌+جاده قیمت گذاری دستوری را ببندید

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که دولت سیزدهم باید از اقدامات اشتباه دولت های قبل به خصوص در حوزه اقتصاد درس بگیرد، چراکه در دولت قبل برخلاف نگاه کارشناسان و فعالان صنعت، رویکرد قیمت گذاری دستوری کالاها در پیش گرفته شد که این اقدام با آسیب به تولید کشور به زیان بازار سرمایه و سهامداران نیز تمام شد.

+بورس کالا بهترین مکانیزم برای عرضه سیمان

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس می گوید که عرضه سیمان در بورس کالا به شفاف سازی و تعادل بخشی به عرضه و تقاضا کمک ویژه ای می کند و بورس نیز باید از تجربیات چندین ساله در حوزه مبادلات کالاهای مختلف مثل فلزات برای میزبانی از کلیه شرکت های سیمانی استفاده کند.

+کاهش التهابات بازار سیمان

رییس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه توزیع سیمان در بورس کالا در حال انجام است گفت: التهابات در بازار سیمان به شدت کاهش پیدا کرده و معاملات بازار بورس نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به افزایش غیرمعقولی که داشت، کاهش پیدا کرده است. رضا جمارانیان با تاکید بر نقش مثبت عرضه محصولات در بورس افزود: هر پاکت سیمان بین ۲۷ تا ۳۳ هزار تومان در بورس کالا خرید و فروش شد. بنابراین قیمت‌ها در این بازار کاهش زیادی داشته است.

+یک قدم تا عرضه سیمان کل کشور در بورس کالا

عباس یعقوبی مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران به تازگی از انجام تمهیدات لازم برای عرضه کل سیمان تولیدی کشور در این بازار خبر داد.

‌+بورس کالا بهترین ابزار برای کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری

محمدعلی دهقان دهنوی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری چالش های بزرگی برای اقتصاد ایجاد کرده و یک سم مهلک و پدیده‌ای بسیار منفی است گفت: یکی از راهکارهای مقابله با قیمت گذاری دستوری استفاده از ابزارهای بورس کالا است. مطابق ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی وقتی کالایی وارد بورس کالا می‌شود، دیگر نباید مشمول قیمت‌گذاری دستوری شود و این می‌تواند یک ابزار برای مقابله با قیمت‌گذاری دستوری باشد.

رییس سازمان بورس در خصوص معاملات آتی سکه گفت: همانطور که دیدید، تعطیلی بازار آتی سکه تأثیری بر بازار طلا نداشت. با وجود تعطیل شدن بازار مبادلات آتی سکه در بورس کالا هنوز هم در بازار سنتی طلا، معاملات مشتقه و مدت‌دار طلا مشابه مبادلات آتی ولی به‌صورت غیررسمی انجام می‌شود که این به‌دلیل عمق زیاد بازار معاملات طلا در ایران است. به اعتقاد من، بازار معاملات آتی سکه باید احیا شود؛ زیرا با تعطیل شدن این بازار، یک ابزار پرقدرت که به ما امکان شناسایی روندها و انتظارات را می‌داد از دست رفت.

‌+حذف قیمت گذاری دستوری

سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت صمت در دیدار با هیئت رئیسه پارلمان بخش خصوصی گفت: وقتی تعادل قیمت‌ها از حد مشخصی خارج شود، هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده ضرر می‌کند. ما می‌توانیم نظام قیمت‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنیم که هم عوامل تولید در طول زنجیره سهم‌بری عادلانه داشته باشند و هم حمایت از مصرف‌کننده صورت بگیرد؛ به اعتقاد من یکی از مهم ترین اصلاحات اقتصادی اصلاح نظام قیمت‌گذاری است.

+شستا پیشقدم شد

محمد حسنی سعدی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران با بیان اینکه شرکت های زیر مجموعه هلدینگ شستا برای فروش محصولات صادراتی خود در رینگ صادراتی بورس کالا پیشقدم شده اند گفت: از اینرو پتروشیمی آبادان محصولات صادراتی خود را در این رینگ به عرضه گذاشت و این عرضه در هفته های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

او اظهار داشت: محصولات صادراتی پتروشیمی غدیر نیز به زودی در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه خواهند شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها